• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103777
+
-

مزد زم

مدیر آمد‌نیوز به اعدام محکوم شد

قضایی
مزد زم

سخنگوی قوه قضاییه، روز گذشته از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز خبر داد. غلامحسین اسماعیلی تصریح کرد: حکم مبنی بر محکومیت زم صادر شده و گرچه ما در ایام غیرقطعی جزئیات آن را نمی‌گوییم، ولی پرونده‌ای بود که در راستای ماده‌۳۵۵ آیین دادرسی کیفری اجازه انتشار جریان دادگاه اخذ شده بود، می‌توانیم جزئیات آن را بگوییم‌. 

وی افزود: از موارد اتهامی متعددی که روح‌الله زم داشت، دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توأم با هم از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته ‌و حکم اعدام صادر کرده است و در خصوص چند مورد اتهامی که افساد فی‌الارض نبود، به مجازات حبس محکوم شده که این حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی است و چنانچه از ناحیه ایشان فرجام‌خواهی شود، پرونده به دیوان عالی ارسال می‌شود و نهایتا رأی دیوان عالی کشور است که سرنوشت این پرونده را مشخص می‌کند.
به گزارش همشهری، خبر دستگیری روح‌الله زم مشهور به «نیما» در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در یکی از کشورهای همسایه منتشر شد؛ سازمان اطلاعات سپاه طی اطلاعیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که زم را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرده‌اند. این اطلاعیه به زمان، مکان و جزئیات دقیق بازداشت مدیر کانال معاند آمدنیوز اشاره‌ای نکرده بود. به همین سبب ابهامات زیادی پیرامون این مسئله وجود داشت. همزمان خبر بازداشت او از آمدنیوز، همان کانالی که خود مدیر آن بود، منتشر شد تا مشخص شود اطلاعات سپاه علاوه بر بازداشت زم، کانال وی را نیز در اختیار گرفته است. در بیانیه اطلاعات سپاه آمده بود که این سازمان در یک عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چند‌وجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و روح‌الله زم سرشبکه سایت ضد‌انقلاب را بازداشت کرد.
زم در نخستین اعترافات خود که در شامگاه روز بازداشتش از تلویزیون پخش شد، از اقدامات خود ابراز پشیمانی کرد و اعتماد خود به «دولت‌ها» به‌ویژه اعتماد به «دولت فرانسه» را که از او محافظت می‌کرد، اشتباه دانست. زم از دولت‌های آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه نام برد که نباید به آنها اعتماد می‌کرد. وی ضمن عذرخواهی از «مجموعه نظام» ابراز امیدواری کرد که بتواند اتفاقات افتاده را جبران کند.
سخنگوی قوه قضاییه پیش از این، از بازداشت 5نفر دیگر در پرونده زم خبر داده و گفته بود افراد زیادی در این پرونده اسامی‌شان مطرح است و کار تحقیقات و راستی‌آزمایی در حال انجام است. به گفته اسماعیلی، خیلی‌ها در این پرونده خودمعرف و خوداظهاری داشته و اظهار پشیمانی نسبت به ارتباطات خود با شبکه را اعلام کرده‌اند که حتما مراعات قانونی با آنها می‌شود.
زم طی 6جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. نخستین جلسه دادگاه در 21بهمن 1398 و آخرین آن هم در 20خرداد‌99 برگزار شد. در کیفرخواست پرونده، ۱۷‌عنوان اتهامی برای زم مطرح شده بود؛ افساد فی‌الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم‌زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به‌طور گسترده، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به قصد ارائه به دیگران و توهین به مقدسات اسلام ازجمله اتهامات زم بود.
زم در دومین جلسه دادگاه خود درباره همکاری خود با دولت فرانسه گفت: به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آنها درخواست ویزا کردم که آنها به من ویزای فرانسه را دادند. تقریبا شهریور‌91 بود که وارد فرانسه شدم. زم در ادامه درباره حفاظت دولت فرانسه از او توضیح داد: «بعد از مکرون، سنگین‌ترین تیم حفاظت برای من بود. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و درخصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.»
زم پیش از بازداشت خود در مهرماه98، یک‌بار در تور اطلاعاتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گرفتار شده بود. در مستند «ایستگاه پایانی دروغ» که در اسفندماه97 از تلویزیون پخش شد، روح‌الله زم تلاش داشت تا خود را محور همه گروه‌ها و شبکه‌های برانداز و اپوزیسیون خارج کشور نشان دهد. زم از نفوذش بر رضا پهلوی و بنی‌صدر و سایر شخصیت‌ها مانند رضا امیر‌عباس فخرآور، جوانمردی، اردشیر امیر‌ارجمند، پیر مؤذن، فاطمه حقیقت‌جو، سازگارا و... می‌گفت و به جایگاه و روابط خود با سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه می‌بالید که چگونه او را تحت حفاظت به ملاقات مأموران اطلاعاتی فرانسه می‌برند. ولع دیده‌شدن در زم به قدری بود که همه داستان‌های اوهام‌آلودی که توسط رابط اطلاعاتی به او دیکته می‌شد، با استقبال وی مواجه می‌شد. به سبب همین القائات، زم در کانال آمدنیوز چنین القا می‌کرد که دسترسی‌های ویژه و بسیار سطح بالا به اسناد به کلی سری در جمهوری اسلامی ایران دارد و می‌تواند پشت پرده همه پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی را قبل از دیگران فاش کند. زم مدعی بود که به‌واسطه هدایت افکار عمومی از طریق آمدنیوز بر تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران تسلط داشته و فعالیت‌های او به سرنگونی جمهوری اسلامی منجر خواهد شد!

پیگیری استرداد جسد قاضی منصوری

سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در نشست خبری خود درباره مرگ مشکوک قاضی منصوری، متهم پرونده طبری در رومانی گفت: قوه قضاییه به‌جد پیگیر این موضوع است. روایت پلیس بین‌الملل این است که این فرد کشته‌شده و مستنداتی ازجمله تصویر گذرنامه وی را فرستاده است. حسب ظواهر خود فرد است ما قاضی هستیم و با ظواهر حکم نمی‌کنیم. بایستی نمونه «دی‌ان‌ای» فرد بیاید و با بستگانش منطبق شود تا در این ارتباط اظهارنظر کنیم. از طریق وزارت خارجه پیگیریم و مطالبه استرداد جسد را کرده‌ایم. در مورد خودکشی ابهام وجود دارد. تقاضا کردیم هیأتی از پلیس بین‌الملل و جنایی و پزشکی قانونی به کشور رومانی اعزام شوند، اسناد را ببینند تا بتوانیم اظهارنظر قطعی کنیم.

  حکم اعدام 3متهم آبان ماه هنوز تأیید نشده است
غلامحسین اسماعیلی درباره پرونده‌ای که در مورد اعتراضات آبان‌ماه به دیوان‌عالی کشور ارسال شده و ادعای محکومیت 3نفر از متهمان به اعدام، گفت: هنوز این پرونده اعاده نشده ‌و تأییدی مبنی بر رأی دیوان به‌دست ما نرسیده است. چه در این پرونده و پرونده‌های دیگر اتهامات مربوط به افراد فقط اغتشاشات نیست. سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، مزاحمت برای نوامیس مردم داشته‌اند و آن را فقط به اعتراضات آبان‌ماه ربط ندهیم.

  ۵ سال حبس فریبا عادلخواه قطعی شد
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده فریبا عادلخواه، گفت: دادگاه بدوی قبلا در مورد خانم فریبا عادلخواه رأی صادر کرده بود و ایشان تجدیدنظر‌خواهی کرده بود و پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفت. اخیرا دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی را تأیید کرده و ایشان به لحاظ ارتکاب جرایم امنیتی که اجتماع و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور بوده، به ۵ سال حبس و برای اتهام دیگر به یک‌سال‌و‌نیم حبس محکوم شد اما براساس ضوابط و مقررات، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس او با احتساب بازداشت ایام قبلی اجرا خواهد شد. عادلخواه که دارای تابعیت دوگانه ایران و فرانسه است، ابتدا به جاسوسی متهم شده بود اما وی از این اتهام تبرئه شد و با 2عنوان اتهامی «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شده و به گفته سخنگوی قوه قضاییه به 5سال حبس قطعی محکوم شده است. دولت و مقامات فرانسه طی سال گذشته، بارها به بازداشت و محاکمه این متهم اعتراض کرده و خواهان آزادی وی شده بودند. هفته گذشته نیز وزیر خارجه فرانسه حکم زندان برای فریبا عادلخواه را با «انگیزه سیاسی» دانسته و مدعی شده بود که این مسئله روابط فرانسه با ایران را سخت‌تر و دشوارتر خواهد کرد. دیگر متهم این پرونده رولاند مارشال بود که اواخر اسفند‌۹۸ با جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی که بیش از یک سال قبل به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در فرانسه بازداشت شده بود، مبادله شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :