• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10363
+
-

یمن؛ محور سفر پرحاشیه بن علوی به تهران

روحانی: ایران و عمان مسئولیت سنگینی درباره مسائل منطقه دارند

وزیر خارجه عمان در 2روز گذشته در تهران با مقامات ارشد ایران دیدار کرد. محور اصلی مذاکرات بن علوی، موضوعات منطقه‌ای بود؛ هرچند وزیر خارجه عمان بدون دیدار با همتای ایرانی، تهران را ترک کرد.

یوسف بن علوی روز گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. در این دیدار روحانی با اشاره به اینکه امروز ایران و عمان مسئولیت سنگینی در قبال مسائل منطقه به دوش دارند، اوضاع انسانی در یمن را بسیار بحرانی و نگران‌کننده دانست. وی با تأکید بر ضرورت ارسال کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم یمن و تلاش برای پایان دادن بمباران و کشتار مردم اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های متقابل ایران و عمان بتواند موجب کمک‌ به مردم یمن و برقراری صلح و آرامش در این کشور شود.

موضوع یمن در دیدار بن علوی با دبیر شورای عالی امنیت ملی هم محوریت داشت اما موضوع حاشیه‌ای در سفر بن علوی به تهران این بود که با وجود دو بار اعلام زمان برای دیدار وزیر خارجه عمان با همتای ایرانی، هر دو بار این ملاقات لغو شد. همین مسئله باعث شد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه توضیحاتی ارائه بدهد و بگوید: با توجه به تداوم کسالت شدید دکتر ظریف، وزیر امور خارجه که از دیروز آغاز و منجر به بستری شدن چند ساعته ایشان در بیمارستان شد و نیز نیاز به استراحت مطلق طبق تجویز پزشک معالج، کلیه برنامه‌ها و ملاقات‌های دیروز و امروز ایشان ازجمله دیدار با همتای عمانی یوسف بن علوی - که به امروز موکول شده بود - لغو شد.

وزیر امور خارجه عمان همچنین در ضیافت ناهاری که به افتخار ایشان ترتیب داده شد شرکت کرد. یوسف بن علوی بعد از لغو دیدارش با ظریف در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران جویای احوال وی شد و برای او آرزوی بهبودی و سلامتی کرد. بعد از توافق هسته‌ای ایران و 1+5در سال 94، کشور عمان برای نگهداری و انتقال پول‌های ناشی از فروش نفت نقش‌آفرینی می‌کرد اما در یک مقطع زمانی گفته می‌شد که بخشی از دارایی‌های ایران در عمان خرج شده و دیدار بن علوی با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در آن چارچوب ارزیابی می‌شود.

از طرفی سفر هفته گذشته وزیر دفاع آمریکا به عمان و بعد از آن اعلام یکباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران گمانه‌هایی را درباره اهداف سفر بن علوی به‌وجود آورد و این احتمال را مطرح کرد که وزیر خارجه عمان با پیامی به تهران آمده است اما سخنگوی وزارت خارجه این خبر را تکذیب و تأکید کرد دیدار بن علوی دو جانبه و از پیش برنامه‌ریزی شده است.

یک‌ماه قبل هم زمانی که بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به مسقط سفر کرد برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که جانسون از سلطان عمان خواسته است برای ترغیب ایران به اصلاح برجام برای باقی ماندن ترامپ در توافق هسته‌ای تلاش کند؛ ادعایی که در آن زمان سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با همشهری آن را تکذیب کرد، همچنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دو هفته قبل در گفت‌وگو با همشهری هشدار داده بود ایران وارد بازی راضی کردن ترامپ نمی‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید