• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103527
+
-

احتمال انتقال کرونا در آسانسور

پزشک همشهری
احتمال انتقال کرونا در آسانسور


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

ویروس کرونا در فضاهای دربسته با تهویه کم که در آن افراد برای مدت‌های طولانی در فاصله نزدیک به هم قرار می‌گیرند، راحت‌تر منتقل می‌شود. آسانسور همه این ویژگی‌ها را دارد.
این امر به‌خصوص درباره آسانسورهای برج‌های اداری که شمار زیادی از افراد برای مدتی طولانی در کنار هم قرار می‌گیرند، صادق است. ویروس کرونا عمدتاً از طریق قطرک‌های تنفسی‌ـ ذرات بزرگ‌تر از ۵ میکرومتر‌ـ منتقل می‌شود که فرد دچار عفونت، هنگام سرفه و عطسه کردن، آواز خواندن و حرف زدن در محیط پراکنده می‌کند؛ بنابراین کمتر حرف زدن هنگام سوار بودن بر آسانسور و تشویق دیگران به انجام همین کار می‌تواند به کاهش خطر کمک کند. یک مشکل دیگر آسانسورها این است که بسیاری از آنها هواکش یا سایر روش‌های تهویه مکانیکی را ندارند و تنها تهویه طبیعی هنگام باز و بسته شدن درها در آنها رخ می‌دهد. از این‌رو با توجه به فاصله نزدیک افراد و تهویه محدود در برخی آسانسورها ماسک زدن هنگام سوار شدن به آنها ضروری است.
هدف از زدن ماسک در این مورد این است که اگر نادانسته دارای عفونت یا ویروس هستید، آن را به دیگری منتقل نکنید و دیگران نیز با زدن ماسک آن را به شما منتقل نکنند. کوتاه کردن زمان حضور در آسانسور و در نتیجه کم شدن زمان تماس شما با دیگران نیز خطر انتقال را کاهش می‌دهد. یک کار دیگر در آسانسور، رعایت  کردن فاصله فیزیکی است که ممکن است در آسانسورهای کوچک قابل‌انجام نباشد.
اگر آسانسور شلوغ بود، بهتر است سوار آن نشوید و منتظر آسانسور بعدی بمانید یا از پله‌ها بالا بروید.
یک راه انتقال کمتر شایع ویروس کرونا، لمس سطوح یا اشیای آلوده است که ذرات ویروس روی آنها نشسته و سپس دست آلوده را به دهان، بینی یا چشم‌ها زدن. همچنین دکمه‌ها و درِ آسانسور درصورت آلوده شدن می‌توانند تا روزها ویروس را بر خود نگه دارند. این سطوح باید به‌طور مکرر پاک و ضدعفونی شوند. علاوه بر این، بهتر است با چیزی به جز انگشتانتان دکمه‌های آسانسور را فشار دهید؛ مثلاً آرنج پوشیده‌تان یا لبه کت‌تان یا چیزهای شبیه آنها. اگر هم مجبور شدید دکمه‌های آسانسور را فشار دهید، دست‌هایتان را بلافاصه بشویید یا ضد‌عفونی کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید