• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10351
+
-

شگردهای خفن سارقان

اگر شیوه‌های رایج سارقان امروزی را تشریح کنیم، انگشت به دهان می‌مانید و متعجب می‌شوید که سارقان چه شگردهای جدیدی برای رسیدن به اهداف خود پیدا کرده‌اند و هر روز شیوه‌های جدیدتری از خود به نمایش می‌گذارند. هرقدر هم باهوش و حواس‌جمع باشیم ممکن است فریب بخوریم و در دامشان بیفتیم، چون در این روش‌ها، طعمه‌ها هرگز تصور نخواهند کرد که طرف مقابل آنان یک سارق است و مورد سرقت قرار می‌گیرند؛ چراکه روش‌های پیش گرفته شده در عین سادگی بسیار فریبنده‌اند.

آشنایی با برخی از این شگردها خالی از لطف نیست، حداقل شگردهای فعلی لو می‌رود و سارقان ناچار می‌شوند شگرد دیگری را در پیش بگیرند و شهروندان با شناخت شگردهای فعلی در دام آنها نمی‌افتند. یکی از شگردهایی که پلیس به تشریح آن پرداخته این است که سارق فردی را که از بانک یا مرکز تجاری بیرون می‌آید تحت نظر می‌گیرد اگر فرد سوار اتومبیل شود، سارق منتظر می‌ماند تا ببیند او پولش را کجا می‌گذارد، بعد با تعقیب او در زمان مناسب اتومبیلش را پنچر می‌کند و وقتی فرد اقدام به پنچر‌گیری کرد، سارق از فرصت استفاده می‌کند و دست به سرقت پولش می‌زند حتی اگر در خودرو قفل باشد، شیشه را می‌شکند. این شیوه‌ها و شگردها را برایتان تشریح می‌کنیم تا دست‌تان بیایید که دزدها چگونه برای کارهای خلافشان برنامه‌ریزی می‌کنند.


خفه‌کنی

شیوه «خفه‌کنی» از شگردهای سارقان است. هنگام سرقت یکی از اصول سارقان این است که به هر شکل ممکن پول را از مالباخته دور کنند و برای رسیدن به این هدف به هرکاری دست می‌زنند. سارقان در این شیوه پس از شناسایی طعمه خود در یک مکان خلوت، فرد را از پشت سر مورد حمله قرار می‌دهند و گردن او را می‌گیرند و درحالی‌که مالباخته درصدد رها کردن خود است، اموال او را می‌ربایند.


تخم‌مرغ‌زنی

یکی دیگر از شیوه‌های سرقت، روش «تخم‌مرغ‌زنی» است؛ به این شکل که سارقان به شیشه جلوی اتومبیل‌ شخص تخم‌مرغ پرت می‌کنند. اگر راننده سعی کند از طریق برف‌پاک‌کن شیشه را تمیز کند، باعث آلودگی بیشتر شیشه جلو می‌شود و در نهایت مجبور می‌شود از اتومبیل پیاده شود. در این لحظه سارقان از فرصت استفاده می‌کنند تا سرقت را انجام دهند.


کثافت‌مالی

«کثافت‌مالی» از دیگر شیوه‌های سارقان است، در این شیوه سارقان با پرتاب تخم‌مرغ، گوجه، گل و لای یا سایر اجسام لباس فرد را کثیف می‌کنند و هنگامی که او در حال تمیز کردن لباس خود است دست به سرقت می‌زنند.


زورگیری

سارقان در این روش، فرد موردنظر را تعقیب می‌کنند و تصادف صوری به‌وجود می‌آورند تا مجبور شود از اتومبیل پیاده شود و آن موقع است که سرقت وارد مرحله زورگیری می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است سارقان کیف‌قاپ، از روش زور‌گیری هم استفاده می‌کنند اما ‌ترجیح می‌دهند بیشتر کیف‌قاپی کنند.


کش‌روی

«کش‌روی» یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم سرقت است که در این شیوه سارقان هنگام شمارش پول یا به بهانه انتخاب طلا به‌گونه‌ای اقدام به کش‌روی یا سرقت می‌کنند که فرد، متوجه کار آنها نمی‌شود.

به‌عنوان مثال در یکی از سرقت‌ها  به این روش که در نهایت سارق به دام پلیس افتاد، سارق ابتدا به یک داروخانه رفته و به بهانه اینکه حال برادرش خوب شده و از کما خارج شده است به همه کارکنان داروخانه، شیرینی مسموم تعارف کرده‌ بود و وقتی همه بیهوش شده‌بودند پس از سرقت از صندوق داروخانه از آنجا گریخته بود. این سارق وقتی دیده بود این نقشه را خیلی خوب اجرا کرده است، تصمیم گرفته‌بود داروخانه دیگری را هم هدف قرار دهد اما با هوشیاری یکی از کارکنان داروخانه دستش رو شد و به دام پلیس افتاد.

در سرقت دیگری، مرد جوانی سوار خودرویی می‌شود و به راننده که مرد میانسالی بوده، می‌گوید: «شرایط زندگی‌ام مساعد شده است و خواهان ازدواج با دختری از خانواده‌ای معقول هستم» راننده نیز خانواده‌ای را در این زمینه معرفی می‌کند.

مردجوان ضمن تماس با خانواده دختر، قرار روز خواستگاری را می‌گذارد و با شیرینی آغشته به مواد بیهوش‌کننده به خواستگاری می‌رود. وی بعد از بیهوش کردن اعضای خانواده، اقدام به سرقت اموال این خانواده می‌کند و متواری می‌شود.

 او که توسط پلیس شناسایی و دستگیر شده در بازجویی‌های خود اعتراف کرده است: «پیش‌بینی کرده بودم که اگر یکی از اعضای خانواده تمایلی به خوردن شیرینی نداشت، وانمود کنم، استاد درست کردن قهوه هستم سپس با تهیه قهوه مواد بیهوش‌کننده را داخل نوشیدنی بریزم و از این طریق تمام اعضای خانواده را بیهوش و اقدام به سرقت کنم».

از دیگر شگردهای سرقت در یکی از استان‌های کشور که جای تعجب دارد این است که یک زوج، سوار خودرویی می‌شوند، مرد در کنار راننده و زن در صندلی عقب خودرو می‌نشیند.
مسافر جلو شروع به صحبت با راننده می‌کند و می‌گوید: «مرا می‌شناسی؟»

راننده با تعجب می‌گوید: «نه، باید بشناسم؟» مسافر می‌گوید: «من عزرائیلم» مرد راننده توجهی به این صحبت نمی‌کند اما در همین حین زن مسافر می‌گوید: «آقای راننده با چه‌کسی صحبت می‌کنید؟» راننده به مسافری که در صندلی جلو نشسته اشاره می‌کند.

اما زن می‌گوید: «جلوی خودرو که فردی ننشسته است». مرد راننده با شنیدن این حرف از ترس، خودرو را رها می‌کند و پا به فرار می‌گذارد و زن و شوهر خودرو راننده را به سرقت می‌برند.

چه بسیار ترفندهایی که سارقان را برای رسیدن به مقصود خود، به‌کار می‌بندند و از سادگی و عدم‌هوشیاری مردم سوءاستفاده می‌کنند.
برخی از مثال‌های مطرح‌شده به دو یا سه سال گذشته برمی‌گردد و شاید در بین سارقان نیز منسوخ شده باشد اما آشنایی شهروندان نسبت به پدیده‌های جدید سرقت، موجب حساس‌سازی‌ آنان می‌شود تا به راحتی به افراد ناشناس اعتماد نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید