• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103390
+
-

آمریکا زیر موج دوم کرونا

همزمان با بازگشایی‌ کسب‌وکارها و افزایش تجمع‌های خیابانی در آمریکا، آمار مبتلایان در این کشور باردیگر صعودی شده است

آمریکا زیر موج دوم کرونا

محمد امین خرمی_خبرنگار

نزولی‌شدن نمودارهای آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا باعث شد تا طی هفته‌های اخیر، ایالت‌های مختلف یکی پس از دیگری به سمت لغو محدودیت‌ها و بازگشایی کسب‌و‌کارها بروند؛ شرایطی که خیلی زود باعث قرمز شدن وضعیت بیماری در این کشور شد.
آمار مبتلایان به کرونا از مرز 2.5 میلیون نفر گذشته است. آمریکا برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، هرگز ضوابط سفت و سخت قرنطینه را پیاده نکرد اما در هفته‌های اخیر، آمار منتشر شده از سوی دولت این کشور از نزولی شدن تعداد مبتلایان حکایت داشت.‌ماه قبل، تعداد افراد مبتلا به حدود 25هزار نفر در روز رسیده بود اما در‌ماه جاری شمار مبتلایان، 20هزار نفر در روز بوده است. روز جمعه اما این آمار ناگهان به حدود 39هزار نفر رسید تا از آغاز موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا خبر بدهد؛ وضعیتی که احتمال خارج شدن شیوع ویروس از کنترل را جدی‌تر کرده است.
بیشترین تعداد مبتلایان در روزهای اخیر، مربوط به ایالت‌های جنوبی آمریکا بوده که به «کمربند آفتاب» معروف هستند. ویژگی اصلی این ایالت‌ها، داشتن هوای گرم با تابستان‌های طولانی و زمستان‌های کوتاه و معتدل است. با توجه به پایان یافتن محدودیت در ترددها، اکنون احتمال شیوع ویروس در موج دوم، از ایالت‌های جنوبی به دیگر ایالت‌های آمریکا جدی‌ترین مسئله پیش روی دولت است.
بیشترین آمار مبتلایان مربوط به ایالت‌‌های آریزونا، کارولینای جنوبی، تگزاس، فلوریدا و جورجیاست. در این ایالت‌ها، نمودارها طی 4هفته گذشته ناگهان جهش داشته است. آمار روزانه مبتلایان در این مناطق اکنون 10برابر قبل است. در تگزاس، طی‌ماه قبل روزانه 600 نفر به کرونا مبتلا می‌شدند اما این آمار در روز پنجشنبه به 5هزار نفر رسید تا از وقوع یک فاجعه در این ایالت حکایت داشته باشد.
یافتن دلیل این وضعیت چندان دشوار نیست. در اغلب ایالت‌های آمریکا 2رویکرد جریان دارد؛ یا مسئولان ایالتی مقررات سفت و سخت اعمال کرده‌اند، یا به کلی همه‌‌چیز را رها کرده‌اند تا ببینند چه پیش می‌آید. اکثر ایالت‌های جنوبی جزو گروه دوم هستند. مسئولان ایالتی در تگزاس، 2‌ماه قبل قرنطینه خانگی را لغو کردند. یک روز بعد هم تمامی کسب‌وکارها و اماکن عمومی شامل فروشگاه‌ها، کلیساها، رستوران‌ها و سینماها را بازگشایی کردند. زندگی خیلی زود به روال عادی بازگشت. در ایالت آریزونا همین وضعیت اتفاق افتاد اما دولت محدودیت‌هایی برای تعداد نفرات مجاز به حضور در این اماکن اعلام کرد؛ محدودیتی که هرگز از سوی مردم و صاحبان کسب‌و‌کارها رعایت نشد.
برای دونالد ترامپ و دولتش اما وضعیت روزهای اخیر چندان جدی و بحرانی نبوده است. ترامپ بالا رفتن آمار را مربوط به افزایش تست‌گیری از مردم دانسته است. او در توییتر نوشت: «اگر تست کمتری می‌گرفتیم، آمار هم پایین‌تر بود.» با این حال، به اعتقاد کارشناسان، افزایش ناگهانی شمار مبتلایان با افزایش تعداد تست‌های انجام شده متناسب نیست.
دکتر آنتونی فاوچی، رئیس مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر آمریکا در گفت‌وگو با وب‌سایت آتلانتیک گفته است: «درست است که هرچه تعداد تست‌های انجام شده بیشتر باشد، تعداد مبتلایان شناسایی شده نیز بیشتر می‌شود اما یک مسئله مهم وجود دارد. اگر نسبت مبتلایان در میان افراد تست شده در هفته اول 3درصد باشد، در هفته دوم 4درصد و در هفته سوم    5 درصد، این دیگر به‌دلیل افزایش تعداد تست‌ها نیست، بلکه به‌دلیل افزایش شیوع بیماری است.» به نوشته آتلانتیک، به‌عنوان نمونه در ایالت آریزونا در ماه‌های قبل از هر 11نفری که مورد آزمایش قرار می‌گرفتند، یک نفر مبتلا بود اما اکنون از هر 5 نفر یک نفر مبتلاست؛ موضوعی که از افزایش شیوع و افزایش شمار مبتلایان حکایت دارد.
پیش از این تصور می‌شد با گرم‌تر شدن هوا، ویروس هم ضعیف‌تر می‌شود و آمار مبتلایان نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد. هوا گرم‌تر شد اما ویروس هرگز ضعیف‌تر نشده است. در این شرایط، نگرانی‌ها در مورد رسیدن پاییز و سردتر شدن هوا بیشتر شده است. با افزایش شمار مبتلایان در فصل گرم سال، اکنون همه نگران رفتار ویروس کرونا در فصل‌های سرد سال هستند.

ماسک بزنید!
سازمان‌های بهداشتی ابتدا به مردم می‌گفتند زدن ماسک ضروری نیست؛ پس از چند هفته گفته می‌شد بهتر است ماسک بزنید؛ اکنون اما توصیه کارشناسان بهداشتی این است که برای نجات جان خود و دیگران باید ماسک بزنید. توصیه این است که همه افرادی که در اماکن عمومی حاضر می‌شوند، با ماسک یا دست‌کم با پارچه صورت خود را بپوشانند. طبق دستورالعمل مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، استفاده از ماسک برای حفاظت دیگر افراد هم مفید است؛ به‌خصوص در شرایطی که فرد مبتلا هیچ علائمی نداشته باشد. استفاده از ماسک، احتمال انتقال ویروس را 50 درصد کاهش می‌دهد. محققان آمریکایی معتقدند اگر 95درصد آمریکایی‌‌ها بیرون از خانه ماسک بزنند، طی 3‌ماه از مرگ 33هزار نفر جلوگیری می‌شود. دکتر آنتونی فاوچی، پزشک سرشناس آمریکایی، معتقد است همه باید در اماکن عمومی ماسک بزنند. او می‌گوید: «در میان جمع نروید؛ اگر می‌روید حتما ماسک بزنید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید