• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103361
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkYxq
+
-

مأموران پلیس تهران اعضای 2باند مخوف را به دام انداختند

از کشف بزرگ‌ترین محموله مخدر تا دستگیری باند فروش نوزادان

از کشف بزرگ‌ترین محموله مخدر تا دستگیری باند فروش نوزادان

ماموران پلیس پایتخت در جریان 2عملیات مختلف اعضای بزرگ‌ترین باند قاچاق مواد‌مخدر پایتخت در سال‌های اخیر و همچنین اعضای باندی را که به‌صورت اینترنتی اقدام به فروش نوزادان می‌کردند، دستگیر کردند.
به‌گزارش همشهری، نخستین باندی که اعضای آن از سوی پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران بازداشت شدند، 2700 کیلو تریاک را به تهران قاچاق کرده بودند.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران با اشاره به اینکه اعضای این باند 2روز پیش به دام پلیس افتادند گفت: شناسایی و دستگیری این افراد عملیاتی بود که مدت‌ها طول کشید و تقریبا از اسفند سال گذشته پیگیر آن بودیم. وی ادامه داد: حتی در این مدت اعضای این باند موفق شده بودند دو، سه‌بار از دست پلیس فرار کنند اما درنهایت روز سه‌شنبه دستگیر شدند.
رئیس پلیس تهران با بیان اینکه تا‌کنون 3عضو این باند مخوف به دام پلیس افتاده‌اند ادامه داد: مأموران پلیس که متهمان را زیر نظر داشتند درنهایت متوجه شدند که قصد دارند محموله بزرگی را به پایتخت قاچاق کنند. آنها این محموله را در یک تریلی در جنوب شرق کشور بارگیری کرده بودند و برای اینکه این محموله‌ لو نرود، مواد‌مخدر را در لابه‌لای 65تسمه صنعتی جاسازی کرده و پس از آن کارتن‌های تن ماهی و ماشین لباسشویی داخل تریلی قرار داده بودند و در نگاه اول اینطور به‌نظر می‌رسید که این تریلی در حال حمل یک محموله تجاری است. از سوی دیگر متهمان که کاملا حرفه‌ای بودند با ترفندهای مختلفی از شهرهای بین راه عبور می‌کردند و گاهی برای رد گم کردن و مطمئن‌شدن از اینکه کسی در تعقیبشان نیست، توقف‌هایی در شهرهای مختلف داشتند و هنگامی از ایست و بازرسی‌ها عبور می‌کردند که معمولا کنترل کمتری اعمال می‌شد و با این روش توانسته بودند خود را به تهران برسانند؛ غافل از اینکه پلیس در کمین آنهاست.
براساس این گزارش، محموله‌ای که تریلی مورد نظر حمل می‌کرد 2700کیلو تریاک بود که اعضای باند مورد نظر قصد توزیع آن در پایتخت را داشتند. این تریلی بی‌آنکه در طول مسیر، پلیس به آن مشکوک شود وارد پایتخت شد اما همزمان با ورود به تهران در تور مأموران پلیس گرفتار شد و در یک عملیات ضربتی تریلی حامل مواد توقیف و 3نفر از قاچاقچیان دستگیر شدند. با دستگیری اعضای این باند، محموله‌ای که طی سال‌های گذشته در پایتخت بی‌سابقه بوده است کشف و معلوم شد که قاچاقچیان قصد داشتند آن را ابتدا به یک انبار منتقل کرده و بعد به مرور زمان در بین خرده‌فروشان تقسیم کنند که ناکام ماندند.

فروش نوزاد در اینستاگرام
دومین باندی که مأموران پلیس فتای تهران موفق به دستگیری اعضای آن شدند، باندی بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش نوزادان می‌کرد. اعضای این باند از پیج‌های مختلف برای شناسایی مشتریان خود استفاده می‌کردند. آنها در این پیج‌ها عکس‌هایی از نوزدان و کودکان یک تا دوساله منتشر و قیمت آن را اعلام کرده و از مشتریان می‌خواستند برای خرید آنها پیام دهند.
فعالیت این باند ادامه داشت تا اینکه خبر اقدامات این باند مخوف به گوش مأموران پلیس فتای تهران هم رسید و آنها در جریان رصد شبکه‌های اجتماعی، موفق به شناسایی پیج‌های این باند شدند. همه‌‌چیز کاملا مشخص بود. پیام‌هایی که در این پیج‌ها به چشم می‌خورد از این حکایت داشت که حتی عده‌ای از خرید نوزاد از طریق این پیج‌ها حمایت کرده و مثلا نوشته بودند: «‌اینطوری دیگر لازم نیست دردسرهای بهزیستی را به جان بخریم.»
ماموران با دریافت دستور قضایی برای دستگیری این باند وارد عمل شدند. تنها راه رسیدن به مجرمان، ارتباط با آنها در قالب مشتری بود. مأموران از طریق پیج‌های اینستاگرامی باند برای آنها پیام گذاشتند و در نقش مشتری وارد عمل شدند. اعضای این باند فکر همه‌جا را کرده و حتی به مشتریان خود قول می‌دادند که پس از خرید نوزاد، خودشان برای وی شناسنامه قانونی هم تهیه خواهند کرد. متهمان هر نوزاد را بین 40 تا 50میلیون تومان می‌فروختند و مأموران پلیس فتا درنهایت موفق شدند اعتماد آنها را جلب کرده و برای خرید نوزاد قرار بگذارند؛ به این ترتیب نخستین عضو این باند به دام پلیس افتاد و در بازجویی از او محل نگهداری یک نوزاد حدودا 20روزه کشف شد. در بازجویی از این مرد، 2عضو دیگر باند نیز شناسایی شدند و مأموران با دستگیری آنها موفق به پیداکردن یک نوزاد 2ماهه دیگر شدند. یکی از متهمان دستگیرشده در بازجویی‌ها گفت که او فقط یک واسطه بوده و پس از شناسایی مشتری و فروشنده آنها را به هم وصل می‌کرد. به گفته وی گاهی نیز پای بیشتر از یک واسطه و حتی گاهی تا 4واسطه در میان بود تا آنها نوزاد را از خانواده‌اش خریداری کرده و به مشتری بفروشند. به گفته این مرد، آنها نوزاد را حدود 10میلیون تومان از خانواده وی می‌خریدند و دست به‌دست به خریدار می‌رساندند و در این میان سهم وی به‌عنوان واسطه چیزی حدود 7میلیون تومان بود.
سردار حسین رحیمی، با اشاره به دستگیری اعضای این باند در سه‌شنبه‌شب گذشته گفت: 3متهم دستگیرشده 3نوزاد را در فضای مجازی به فروش رسانده بودند که 2نوزادی که حدود ۴۰ الی ۵۰میلیون توسط این افراد به فروش رفته بودند شناسایی شده و یک نوزاد دیگر هنوز پیدا نشده است.
وی گفت: پیش از دستگیری این باند تعداد زیادی از مردم با تماس‌هایی که با پلیس داشتند از این اتفاق و دیدن این آگهی‌ها ابراز نگرانی کرده و از پلیس خواسته بودند که به این موضوع ورود کند، به همین دلیل هم پلیس فتا در کمترین زمان ممکن این اقدامات را انجام داد.
رئیس پلیس تهران در حالی خبر از کشف 2نوزاد از این باند داده که روز گذشته مهدی خانکه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران نیز با اشاره به دستگیری این باند، گفت: براساس گزارش اولیه تعداد این نوزادان ۵نفر بوده که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر همکاران سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی اعزام شده‌اند و به محض صدور حکم قضایی نوزادان را به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل می‌کنند.
به‌گفته وی، سازمان بهزیستی بعد از انتقال نوزادان به شیرخوارگاه‌ها برای تعیین تکلیف آنها ابتدا اقدام به شناسایی والدین کرده و سپس برای فرزندپذیری اقدام می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید