• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103306
+
-

اهالی فرهنگ و هنر برایمان فیلم و کتاب‌های خوب و اثرگذار معرفی کرده‌اند

دعوت به مهمانی فرهنگ


پرنیان سلطانی

افزایش ابتلا به ویروس کرونا آنقدر جدی است که دوباره همه جا حرف از اعمال محدودیت‌های تردد و سختگیری‌های بیشتر در وسایل حمل‌ونقل عمومی و مراکز عمومی و پرتردد زده می‌شود. در چنین فضایی در خانه ماندن، توصیه اول و آخر کادر درمان کشور است تا از این طریق بتوانیم سلامت خود و عزیزان‌مان را بیمه کنیم. واقعیت این است که برای در امان ماندن از دست این ویروس سمج و مرموز، باید بیشتر وقت‌مان را در محیط امن خانه بمانیم و فقط برای کارهای ضروری از خانه خارج شویم. اما در خانه ماندن و تجربه یک قرنطینه چند ماهه، اصلا کار ساده‌ای نیست. این خانه‌نشینی اجباری اگر بدون برنامه باشد، می‌تواند حال روحی‌مان را از یک سر رفتن حوصله تا حتی رسیدن به مرز افسردگی بد کند. برای همین باید در این روزها با تفریحات خانگی سرمان را حسابی گرم کنیم و چه تفریحی بهتر از خواندن کتاب و دیدن فیلم و سریال‌های روز دنیا که به لطف اینترنت این روزها به راحتی در دسترس هستند؟ اما اینکه چه بخوانیم و چه ببینیم، سؤال دیگری است که آن را از هومن حاجی‌عبداللهی، ژیلا امیرشاهی، منوچهر آذری، جواد انصافی، مردعلی مرادی و محمد فیلی پرسیده‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید این فعالان حوزه فرهنگ و هنر چه تجویزی برای حال خوب روزهای خانه‌نشینی‌مان دارند، با ما همراه شوید.


هومن حاجی‌عبداللهی



«خانه اسکناسی» ببینیم و «عزازیل» بخوانیم

هومن حاجی‌عبداللهی را اگر با «پنگول» برنامه رنگین‌کمان نشناسید، یا بازی‌هایش را در فیلم‌های سینمایی «سامورایی در برلین»، «پیشونی سفید»، «گینس»، «اختاپوس» و «چند می‌گیری گریه کنی» و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی «آقا و خانم سنگی»، «بیمار استاندارد»، «علی‌البدل»، «دختر گمشده» و «نون خ» به یاد نیاورید، حتما چهره او در نقش رحمت سریال «پایتخت» در گوشه ذهن‌تان حک شده است. واقعیت این است که هومن حاجی‌عبداللهی آنقدر در بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی فعال است که نمی‌توان او را نشناخت! این هنرپیشه جوان و پرانرژی، در کارنامه هنری‌اش هم تجربه مجری‌گری دارد و هم صداپیشه و دوبلور است. او که برایمان «شرک» و «باب اسفنجی» بوده و همه ما صدایش را در نقش «دکتر سوسکه» هیولاها علیه بیگانگان، «مایلز» رئیس مزرعه، «پدر ساکا و پادشاه باسیکسن» آواتار: آخرین بادافزار و... به یاد داریم، صداپیشه پنگول برنامه رنگین‌کمان، «پاگرد» انیمیشن شبکه دو و «فرخنده» برنامه خندوانه است! مجری برنامه‌ها و مسابقه‌های تلویزیونی خودش در این ایام کتاب‌هایی خوانده و سریال‌هایی دیده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازد. ضمن اینکه او مطالعه آثار هوشنگ مرادی کرمانی را به همه علاقه‌مندان به کتاب توصیه می‌کند.





 کتاب‌های دوست‌داشتنی
 استیون هاوکینگ؛ ذهن برتر
رهایی از زندان جسم، اثر: مهدی مومن‌زاده، انتشارات: فیدیبو
  عزازیل (راز توطئه)
اثر: بوریس آکونین، انتشارات: نیلوفر




سریال‌های  دوست‌داشتنی
  سریال سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)
محصول سال2017 تاکنون، کارگردان: بروس میلر
  سریال خانه اسکناسی (Money Heist)
محصول سال2017 تاکنون، کارگردان: آلکس پینا
سریال غیرمتعصب (Un orthodox)
محصول سال2020، کارگردان: ماریا شریدر







ژیلا امیرشاهی



«ملت عشق» و «من پیش از تو» خوراک این روزهای روح

فرقی نمی‌کند هر کدام از ما چقدر اهل دیدن برنامه‌های تلویزیونی هستیم و تا چه اندازه به برنامه‌های رادیویی گوش می‌کنیم. به هر حال همه ما دست‌کم به اندازه یک اجرا هم که شده ژیلا امیرشاهی را می‌شناسیم. مجری توانمند و گوینده رادیو که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و بازرگانی است، بیشتر با اجرا در برنامه‌های خانواده‌محور تلویزیون ازجمله «سیمای خانواده» و «به خانه برمی‌گردیم» شناخته شده است. این مجری باسابقه که حدود 30سال اجرا در رادیو و تلویزیون را در کارنامه هنری‌اش دارد، کار اجرا را از رادیو و با برنامه‌های «جهان دانش»، «گل‌گشت» و «جلوه‌های پایداری» آغاز کرد و خیلی زود به تلویزیون آمد و اجرای برنامه‌های «صدا در سیما»، «گل‌های رادیو»، «حافظه برتر»، سیمای خانواده، به خانه برمی‌گردیم و «مادر، کودک، تندرستی» را بر عهده گرفت. نکته جالب توجه درباره این مجری خوش‌اخلاق این است که او سال گذشته به‌عنوان برترین مجری تلویزیون در پاسداشت زبان فارسی انتخاب شد. اگر می‌خواهید بدانید ژیلا امیرشاهی برای بهینه‌سازی اوقات فراغت این روزهای کرونایی چه پیشنهاد‌هایی دارد، حتما نگاهی به فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش بیندازید.


   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  وقتی نیچه گریست
اثر: اروین یالوم، انتشارات: قطره، راه معاصر
  عشق در زمان وبا
اثر: گابریل گارسیا مارکز، انتشارات: ققنوس
  ملت عشق
اثر: الیف شافاک، انتشارات: ققنوس



فیلم‌های دوست‌داشتنی
فیلم شب‌های روشن

محصول سال1381، کارگردان: فرزاد مؤتمن
  من پیش از تو (Me before you)
محصول سال: 2016، کارگردان: تیا شروک
  نیمه‌شب در پاریس (Midnight in Paris)
محصول سال: 2011، کارگردان: وودی آلن




منوچهر آذری


«پرنیان صدا» را گوش کنید و لذت ببرید

مگر می‌شود اهل رادیو بود و منوچهر آذری را نشناخت؟ او که دانش‌آموخته هنرکده هنرهای دراماتیک فن‌بیان، هنرپیشگی و کارگردانی است، قریب به 40سال با کاراکترهای «آقای شوت‌زاده»، «آقای ملون» و «آقای کارمندیان» از طریق برنامه رادیویی پرطرفدار «صبح جمعه با شما» مهمان خانه‌های هزاران ایرانی بود. اما این، همه فعالیت‌های هنری استاد پیشکسوت رادیو نیست. در کارنامه هنری منوچهر آذری، بازی در فیلم‌های سینمایی «دیوار»، «زن بدلی»، «مجردها»، «حسرت دیدار»، «یک مرد یک خرس»، «سایه خیال»، «دزد عروسک‌ها»، «عبور از غبار»، «آخرین لحظه» و «در مسیر تندباد» نیز به چشم می‌خورد. همچنین او در سریال‌های «هزار دستان»، «آشپزباشی»، «پیامک از دیار باقی»، «ملکوت»، «اُ مثبت» و... ایفای نقش کرده است. این بازیگر و گوینده رادیو علاوه بر معرفی فیلم و کتاب، یک پیشنهاد رادیویی دلچسب هم دارد و توصیه می‌کند اهل رادیو حتما آن را در برنامه هفتگی‌شان بگنجانند؛ «جمعه شب‌ها از ساعت 22 برنامه‌ای با عنوان پرنیان صدا از شبکه پیام رادیو پخش می‌شود که سعید توکل گوینده و تهیه‌کننده این برنامه در آن به بررسی تاریخ هشتاد ساله رادیو در کشورمان می‌پردازد.»



   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  سرگذشت من (زندگی‌نامه چارلی چاپلین)

اثر: چارلز اسپنسر چاپلین، انتشارات: نی
  سووشون
اثر: سیمین دانشور، انتشارات: خوارزمی
  خرس، خواستگاری، تاتیانا رپینا (3نمایشنامه)
اثر: آنتوان چخوف، انتشارات: جوانه توس




   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  سریال بینوایان

محصول سال2018، کارگردان: تام شانکلند
  مطرب
محصول سال1397، کارگردان: مصطفی کیایی
  جهان با من برقص
محصول سال1397، کارگردان: سروش صحت




جواد انصافی

   نگاهی به زیباترین قصه‌های مثنوی

جواد انصافی با کاراکتر «عَبدُلی» دهه شصتش در نمایش‌های تلویزیونی واقعا نیاز به هیچ معرفی دیگری ندارد. این نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر، اگر چه تاکنون در فیلم‌های سینمایی «آدم آهنی» و «زن بدلی» و همچنین برنامه‌های تلویزیونی «محله گل و بلبل»، «اشک‌ها و لبخندها»، «غیرمحرمانه»، «میوه ممنوعه»، «محله باصفا» و... ایفای نقش کرده، اما بدون شک شهرتش را مدیون نقش عبدلی در سال‌های نه‌چندان دور است. در کارنامه پر و پیمان هنری جواد انصافی، نویسندگی، گزارشگری و بازی در برنامه‌های رادیویی به‌چشم می‌خورد و نویسندگی، کارگردانی و بازی در تله‌تئاترها و میان‌پرده‌های تلویزیونی هم دیده می‌شود. او که بارها و بارها به‌عنوان نویسنده و کارگردان، نمایش‌های مختلفی را روی صحنه برده، 3کتاب هم نوشته که نخستین آن «سیاه‌بازی از نگاه یک سیاه‌باز» است. انصافی علاوه بر معرفی فیلم و کتاب‌های مورد علاقه‌اش برای صفحه پیشنهاد ما، به علاقه‌مندان به تئاتر توصیه می‌کند 2کتاب «نمایش‌های زنانه ایران» و «نمایش‌های شگفتانه زنان ایران» را بخوانند؛ کتاب‌هایی که حاصل تحقیق مشترک خودش و همسرش «فروغ یزدان» در مورد نمایش‌های زنانه از زمان صفویه تا به امروز است.



   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  آتوسا،دختر کورش بزرگ

اثر: هلن افشار، انتشارات: جوانه توس
  کتاب دو جلدی زیباترین قصه‌های مثنوی
اثر: ناصر مهدوی، انتشارات: سازمان اسناد ملی ایران



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  اجاره‌نشین‌ها

محصول سال1365، کارگردان: داریوش مهرجویی
  پستچی
محصول سال1351، کارگردان: داریوش مهرجویی
  تئاتر کمدی نان، عشق، دهه60
محصول سال: 1398، کارگردان: امید مصباحی




مردعلی مرادی

 از «آبی» کیشلوفسکی تا «تنهایی پرهیاهو» بهومیل هرابال

با نخستین کتابش هم خوانندگان را راضی کرد و هم نظر منتقدان را جلب کرد و برنده جایزه جلال آل احمد شد. صحبت از مردعلی مرادی است، نویسنده کتاب «رازهای سانتی‌متری» که گره خوردن عادت خیال‌پردازی با علاقه‌اش به ادبیات و داستان، از او یک نویسنده تمام‌عیار ساخت. تا جایی که توانست با نخستین اثرش، جایزه ادبی جلال آل احمد را از آن خود کند. خالق داستان‌های کوتاه «شناژبندی با زن‌شناسی»، «شش سانت رازی که توی دلم مانده»، «آدم‌ها از دور مثل هم‌اند»، «آدم‌های تعریف شده»، «بانوی بدخشان در حریم کابل‌های فشار قوی»، «ارباب جن‌ها» و «خواب دیدی خیره، دات کام»، این روزها مشغول نگارش دومین کتابش است و به همه توصیه می‌کند از این فرصت به‌دست آمده برای مطالعه و لذت بردن از خواندن کتاب‌های خوب استفاده کنند. جدا از اینکه کتاب این نویسنده جوان که به مسائل و دغدغه‌های اجتماعی و روابط آدم‌ها می‌پردازد، گزینه بسیار خوبی برای مطالعه در روزهای قرنطینه به‌حساب می‌آید. مرادی لیستی از کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌اش را هم در اختیارمان قرار داده که با هم در ادامه می‌خوانیم.








   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  اپرای شناور

اثر: جان بارت، انتشارات: ققنوس
  تنهایی پرهیاهو
اثر: بهومیل هرابال، انتشارات: پارس کتاب
  مجموعه داستان دیوار گذر
اثر: مارسل امه، انتشارات: ماهی



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  آبی

محصول سال1993، کارگردان: کیشلوفسکی
  حصارها
محصول سال2016، کارگردان: دنزل واشینگتن
  رویاها
محصول سال1990، کارگردان: آکیرا کوروساوا




محمد فیلی

کتاب‌های تاریخی و فیلم‌های شاد؛ دوای درد این روزها

«نسیم بیگ» و «بسیم بیگ» سریال «روزی روزگاری» را یادتان می‌آید؟ «مموش» تفنگ سرپر، «شمر بن ذی الجوشن» مختارنامه یا «سلطان محمد خوارزمشاه» جلال‌الدین را چطور؟ اگر این کاراکترها را یادتان هست، یعنی محمد فیلی را به‌خوبی می‌شناسید و از بازی‌هایش در سی و چند سال گذشته لذت برده‌اید. محمد فیلی که به تازگی با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا دوباره نامش را بر سر زبان‌ها انداخته، تاکنون در حدود 40فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی بازی کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «بانوی سردار»، «بانوی عمارت»، «مختارنامه»، روزی روزگاری، تفنگ سرپر و... اشاره کرد. وقتی از این بازیگر نام‌آشنا که بیشتر او را در فیلم‌های تاریخی دیده‌ایم می‌پرسیم که این روزهای خانه‌نشینی اجباری را چطور سپری می‌کند، می‌گوید: «علاقه‌مندی من خواندن کتاب‌های تاریخی و دیدن فیلم‌هایی با فضای شاد است. درواقع به‌نظر من دوای درد این روزهایی که بیشتر باید در خانه بخوانیم، مطالعه تاریخ و تماشای فیلم‌های امیدبخش است و من به همه توصیه می‌کنم با این سلاح‌ها به جنگ با روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری بروند».


 
کتاب‌های دوست‌داشتنی
کورش کبیر

اثر: هارولد لمب، ترجمه: صادق رضازاده شفق، انتشارات: پر، آسمان آبی، دنیای کتاب و...
کتاب 4جلدی حیات مردان نامی
اثر: پلوتارک، ترجمه: رضا مشایخی، انتشارات: ققنوس



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  بانوی زیبای من

محصول سال1964، کارگردان: جورج کیوکر
  جنگ و صلح
محصول سال1956، کارگردان: کینگ ویدور
  بینوایان
محصول سال1958، کارگردان: ژان-پل لو شانوا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید