• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103283
+
-

چالش همدان برای تعیین هویت منطقه 5

شهری
چالش همدان برای تعیین هویت منطقه 5

فاطمه کاظمی- همدان - خبرنگار 

   از دوره چهارم شورای شهر، اجرای طرح تشکیل یک منطقه جدید شهرداری با عنوان «شهرداری بافت تاریخی» در همدان مطرح شد و بررسی آن به دوره پنجم رسید. چندی است شورای شهر پنجم اقدام به برگزاری جلسه‌هایی در این زمینه می‌کند. رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان معتقدند تشکیل این منطقه با عنوان بافت تاریخی، کمک بزرگی به حفظ این بافت در همدان خواهد کرد، اما شهردار همدان می‌گوید این منطقه جدید، شهرداری منطقه 5 خواهد بود که بافت تاریخی را نیز در دل خود جای خواهد داد. «عباس صوفی» شهردار همدان در گفت‌وگو با همشهری آب پاکی را روی دست دوستداران میراث فرهنگی می‌ریزد و می‌گوید: «با توجه به ظرفیت جمعیتی و قانونی همدان، امکان افزودن یک منطقه شهری به مناطق همدان فراهم است و قصد داریم همزمان با این اتفاق، منطقه مرکزی همدان را که بافت تاریخی محسوب می‌شود به آن اضافه کنیم. بنابراین منطقه جدید شهری که به همدان اضافه خواهد شد، شهرداری منطقه 5 است، نه شهرداری منطقه بافت تاریخی».

بافت تاریخی هویت همدان است
رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر اما راه‌اندازی یک منطقه جدید شهرداری را در همدان با شهرهای دیگر متفاوت می‌داند و به همشهری می‌گوید: در شهرهای دیگر این اتفاق به دلیل توسعه شهری یا گسترش مناطق شهر می‌افتد، اما همدان شهری دایره‌ای است که بافت تاریخی آن دقیقا در مرکز قرار گرفته. اگر شهرداری بخواهد از اطراف یک منطقه جدید به شهر اضافه کند، این کار الزامی ندارد و نیاز اصلی انتخاب یک منطقه از بافت مرکزی شهری به عنوان شهرداری منطقه 5 است.
رضوان سلماسی به برگزاری جلسه‌هایی برای استخراج الگوی دیگر شهرها اشاره می‌کند و معقتد است باید امکاناتی در قالب بسته‌های تشویقی در اختیار شهروندان قرار گیرد تا آنها به عنوان سرمایه‌گذار بافت تاریخی همدان را حفظ کنند، زیرا هویت همدان از این بافت تاریخی معنا می‌گیرد و گردشگر به شوق دیدن این بافت به همدان سفر می‌کند. 
وی با بیان این‌که در جلسه‌ها از مشاور طرح خواسته شده که حریم منطقه 5 را مشخص کنند، می‌گوید: شهرداری تمایل دارد رینگ اول شهر را جدا و آن را به عنوان شهرداری منطقه جدید تبدیل کند و علاقه‌ ندارد نام شهرداری این منطقه را بافت تاریخی بگذارد. چون نگران است الگوهای حفظ بافت تاریخی بر مدیریت این بخش از شهر تأثیر بگذارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر همدان  به یک چالش اساسی در مدیریت بافت تاریخی همدان هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: بافت تاریخی که در شهر گسترده شده با نگاه متفاوت 4 شهردار اداره می‌شود در حالی‌که اگر همه اینها یکپارچه شود و تک‌بناهای تاریخی نیز زیر مجموعه این منطقه قرار بگیرد، فقط یک مدیر برای بافت تاریخی برنامه‌ریزی خواهد کرد.

نیاز همدان به شهرداری بافت تاریخی 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان هم با بیان این‌که راه‌اندازی منطقه جدید شهری با عنوان بافت تاریخی در برنامه دوم یا سوم توسعه مصوب شده بود، این اقدام را از این جهت ارزشمند می‌داند که نوع مواجهه با بافت تاریخی نیازمند انسجام تصمیم‌گیری و همکاری است.
«علی مالمیر» هم مانند سلماسی، چالش بزرگ در همدان را ارتباط میراث فرهنگی با 4 منطقه شهری و 4 شهردار می‌داند که نگاه‌های متفاوتی به بافت تاریخی دارند. وی معتقد است اگر بتوانیم سیاستی در حوزه بافت تاریخی همدان پیاده کنیم مجبور به هماهنگی با 4 مدیر هستیم و تغییرات ناگهانی مدیریتی هم کار را سخت‌تر می‌کند. اگر همدان شهرداری منطقه بافت تاریخی و شهرداری مطلع با میراث فرهنگی داشته باشد، سیاست‌گذاری برای حفظ، بهره‌برداری و احیای بافت تاریخی راحت‌تر خواهد بود. اگر این اتفاق در گذشته می‌افتاد بسیاری از نابسامانی‌ها در بافت تاریخی همدان ایجاد نمی‌شد و شاهد ساخت بناهای مرتفع با مصالح ناهمگون نبودیم و آسیب کمتری به بافت تاریخی همدان وارد می‌شد.
به گزارش ایرانشهر، طی سال‌های اخیر بافت تاریخی همدان آنقدر مورد دست‌اندازی قرار گرفته و آسیب دیده که انتشار خبر راه‌اندازی شهرداری منطقه بافت تاریخی موجب خوشحالی فعالان عرصه میراث فرهنگی شد تا شاید یک مدیریت منسجم بتواند به اوضاع آشفته بافت تاریخی همدان سر و سامان بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید