• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103259
+
-

لشکرکشی برای مقابله با موج دوم کرونا

موج دوم کرونا به کره‌جنوبی رسیده و اروپا و آمریکا نیز خود را برای مقابله با آن آماده می‌کنند

گزارش
لشکرکشی برای مقابله با موج دوم کرونا


جواد نصرتی ـ خبرنگار

موج اول کرونا همچنان در سراسر دنیا قربانی می‌گیرد اما نگرانی از موج دوم آن که می‌تواند سهمگین‌تر باشد، کشورهای زیادی را به تکاپو انداخته و دولت‌ها و نهادهای بهداشتی از حالا خود را برای مقابله با آن آماده می‌کنند.
در شرق، کره‌جنوبی رسما ورود موج دوم را اعلام کرده و در غرب، اروپا و آمریکا نگران از شدت موج دوم، اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند.
به گزارش رویترز، در اروپا، جایی که موج اول اقتصاد این قاره را فلج کرد و هنوز بسیاری از کشورها در مرحله گشایش هستند، راه چاره برای مقابله با موج دوم همه‌گیری، تربیت «ارتشی» از کادردرمانی برای روزهای سخت پیش‌روست. در آمریکا هم مشاور کاخ سفید اعلام کرده که دولت خود را برای موج دوم کرونا در پاییز آماده می‌کند. پیش از اینها، کره‌جنوبی با موج دوم همه‌گیری کرونا درگیر شده است. جئونگ اون کیئونگ، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های کره‌جنوبی 2روز پیش رسما اعلام کرد که بازگشایی‌ها در منطقه سئول به شروع موج دوم همه‌گیری ویروس منجر شده است. منطقه سئول و اطراف آن که در موج اول تقریبا از آلودگی ویروسی در امان بودند، این بار مرکز شیوع گسترده بیماری کووید-19 هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، موج دوم همه‌گیری‌های ویروسی، می‌تواند سهمگین‌تر از موج اول آنها باشد. دست‌کم در همه‌گیری آنفلوآنزا که 100سال پیش روی داد، موج دوم آن قربانیان بیشتری گرفت. در بسیاری از کشورها، آمار همچنان رو به بالاست اما این افزایش آمار، همچنان مربوط به موج اول است. موج دوم، مشخصا یک تعریف علمی ندارد. وقتی می‌توان گفت موج اول به پایان رسیده که ویروس تحت کنترل قرار گرفته باشد و موارد جدید به طرز چشمگیری کاهش پیدا کنند. موج دوم هم زمانی شروع می‌شود که موارد جدید به‌صورت پایدار افزایش پیدا کنند. یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل موج دوم، بازگرداندن محدودیت‌هاست.
به گزارش رویترز، در اروپا، جایی که محدودیت‌ها به‌صورت تدریجی در حال لغو‌شدن هستند، بیمارستان‌ها به‌شدت در حال آماده‌سازی خود برای مقابله با موج دوم هستند. بخش‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها مشخصا به‌دنبال استخدام کادر درمانی بیشتری هستند و سازمان‌های بهداشتی امیدوارند «ارتشی» از متخصصان درمانی تربیت کنند که بتوانند به هر جایی که به آن نیاز است، اعزام شود. مائوریتزیو کچونی، رئیس ایتالیایی جامعه اروپایی بخش مراقبت‌های ویژه گفته ‌برای مقابله با موج دوم، به چنین ارتشی نیاز است. او گفته است: «اگر یک موج بزرگ دیگر برسد، باید این توانایی را داشته باشیم که پزشکان و پرستاران را به مناطق مورد نیاز اعزام کنیم. این کار در موج اول چندان صورت نگرفت.»
در موج اول، بیمارستان و کادر درمان زیر فشار مبتلایان جدید کمر خم کردند و بسیاری از کشورها مجبور شدند دانشجویان پزشکی و پزشکان بازنشسته را به بخش آی‌سی‌یو فرابخوانند. با وجود کاهش فشارها، بیمارستان‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا با مشکل کمبود نیروی حرفه‌ای مواجه هستند و به همین‌خاطر است که روی تربیت نیروهای حرفه‌ای تأکید می‌شود. در آمریکا، مشاور تجاری کاخ سفید از شروع پروسه آماده‌سازی برای موج دوم خبر داده و گفته است که دولت در حال انبار‌کردن مواد و لوازم ضروری برای پاییز است. پتر ناوارو در یک برنامه تلویزیونی در سی‌ان‌ان گفته است که دولت آمریکا، به‌صورت پنهانی فعالیت‌هایش را پیش می‌برد. پیش از این، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس کارگروه مقابله با کرونا در آمریکا، تهدید موج دوم را ساخته و پرداخته رسانه‌ها خوانده و آن را رد کرده بود.
در آمریکا، جایی که کرونا بیشترین تلفات را گرفته، بیش از 120هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمار در برخی از ایالت‌ها پایین آمده اما کاهش محدودیت‌ها و لغو قرنطینه در برخی ایالت‌های دیگر، باعث افزایش آمار شده است. بیش از 2میلیون و 313هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بعد از آمریکا، ‌برزیل (یک میلیون و 106هزار نفر)، روسیه (599هزار نفر)، هند (440هزار نفر) و بریتانیا (306هزار نفر)‌ بیشترین موارد ابتلا را دارند. تا دیروز حدود 473هزار نفر در سراسر جهان جان خود را به‌خاطر کووید-19از دست داده‌اند. بیش از 9میلیون و 121هزار نفر هم در سراسر دنیا به کووید-19مبتلا شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید