• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103229
+
-

گشت و‌گذار در تابستان کرونایی چگونه است؟

اماکن و مراکز گردشگری با رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا برنامه‌های تابستانی خود را اجرا می‌کنند

گشت و‌گذار در تابستان کرونایی چگونه است؟

پریسا امیر قاسم‌خانی - خبر‌نگار

با رسیدن فصل تابستان، گردشگری در شهر تهران با وجود شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار می‌گیرد. با مصوبات جدید دولتی درهای بسیاری از اماکن گردشگری به روی شهروندان باز شده، ولی سؤالی که باقی می‌ماند این است که اماکن گردشگری تا چه اندازه در برابر ویروس کرونا ایمن هستند و مدیریت شهری چه تهمیدات و برنامه‌هایی را در این زمینه اجرا می‌کند. اقدامات برخی اماکن و مراکز گردشگری شهر تهران را در این خصوص جویا شدیم.

پیش به سوی گردشگری مجازی
بعد از شیوع ویروس کرونا ستاد گردشگری شهر تهران به سمت گردشگری مجازی روی آورد که راه‌اندازی فاز اول سامانه جامع گردشگری در تابستان پیش‌رو، اصلی‌ترین برنامه آن خواهد بود. این ستاد در ایام نوروز با ایجاد فضای گردشگری مجازی به معرفی موزه‌های شهر پرداخت و در سایت ستاد، مسابقات گردشگری را راه‌اندازی کرد. معرفی آداب و رسوم تهرانیان قدیم و زورخانه‌های تاریخی تهران یکی دیگر از برنامه‌های مجازی ستاد است. اکنون نیز در فضای مجازی این روند ادامه دارد. معرفی کتاب‌های گردشگری از دیگر عملکردهای ستاد است و در ایام تابستان مطابق با تقویم و روزهای مناسبتی، برنامه‌هایی در حوزه گردشگری در فضای مجازی خواهد داشت.

برنامه‌های شاد در بوستان‌ها
با افزایش حضور شهروندان در بوستان‌های پایتخت، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مانند سال‌های گذشته برخی برنامه‌های شاد را به اجرا درآورده است. برگزاری عصرانه‌های شادی 3روز در هفته در پارک‌ها، نمایش فیلم در پردیس‌های سینمایی، افتتاح بزرگ‌ترین پردیس تئاتر تهران در مجموعه باغ‌کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب و گالری‌های هفتگی در صورت برگزاری نمازجمعه و تولید بیش از 145هزار اثر مانند فیلم، موسیقی، کتاب و... در فضای مجازی، بخشی از این برنامه‌هاست.

دریاچه چیتگر و اراضی عباس‌آباد
محدوده دریاچه چیتگر در روز‌های اوج بیماری کرونا به روی شهروندان بسته بود اما با آغاز تابستان امکان رفت‌وآمد شهروندان در حاشیه دریاچه خلیج‌فارس فراهم شده است. اکنون هر روز عصر شهروندان زیادی به این مجموعه مراجعه می‌کنند و اقدامات بهداشتی نیز برای مقابله با ویروس کرونا به‌صورت دائمی اجرا می‌شود، معابر سطح مجموعه به مساحت 227هزار مترمربع به‌صورت روزانه ضدعفونی می‌شوند، گندزدایی 208چشمه سرویس ‌بهداشتی نیز به‌صورت روزانه در 3نوبت انجام می‌شود، آلاچیق‌ها و مبلمان شهری رینگ اصلی نیز به مساحت 3722مترمربع به‌صورت روزانه ضدعفونی می‌شوند و گندزدایی 1821قطعه نیمکت، آبخوری، سطل زباله و باربیکیو نیز به همین ترتیب انجام می‌شود. در اراضی عباس‌آباد نیز عملیات ضدعفونی، سنجش تب، آموزش‌های لازم برای جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا، توزیع ماسک، دستکش و موادضدعفونی‌کننده در میان کارگران و بازدیدهای روزانه و مانورهای بهداشتی از رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی انجام می‌شود.

آموزش مجازی بازیگری، اجرا و انیمیشن

«مدرسه تابستانی تهران» از هفته آینده شروع می‌شود. در مدرسه تابستانی ویدئوهای آموزشی شامل بازیگری تئاتر، انیمیشن، گویندگی و اجرا، موسیقی، طنز، داستان‌نویسی، قرآن، فیلمسازی با موبایل و خاطره‌نویسی برای گروه سنی نوجوانان منتشر شود. قرار است مهتاب نصیرپور بازیگری، منصور ضابطیان گویندگی و اجرا و بهرام عظیمی انیمیشن را آموزش بدهند. در مجموع حدود ۶۰جلسه ویدئوی آموزشی درنظر گرفته شده که هر هفته ۱۲ویدئوی آن منتشر می‌شود. انتشار این دوره‌ها از هفتم تیرماه در سایت WWW.tabestani99.ir آغاز می‌شود و به‌مدت 5هفته ادامه خواهد داشت.

تعامل با کشورهای عضو گردشگری شهری 
مدیر کمیته گردشگری مجمع شهرداران آسیایی در گفت‌وگوی آنلاین هفتمین نشست هیأت اجرایی این مجمع گفت: «در تلاش هستیم تا بستر تعامل بیشتر بین کشورهای عضو در حوزه گردشگری شهری را راه‌اندازی کرده و گسترش دهیم.» سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل اراضی عباس‌آباد و مدیر کمیته گردشگری شهری مجمع شهرداران آسیایی با بیان این مطلب تأکید کرد: «به‌منظور گسترش این راهبرد آماده توسعه همکاری با کشورهای عضو مجمع از طریق کمیته گردشگری AMF هستیم.» او افزود: «یکی از تعامل‌های خوب اعضا در زمینه کرونا بود. به پیشنهاد شرکت نوسازی عباس‌آباد در راستای حمایت از کادر درمانی و پزشکی که خط مقدم مبارزه با کووید-19 هستند در کشورهای لبنان، روسیه، فلسطین و چند شهر ایران، بزرگ‌ترین نمادهای شهری تهران، اصفهان، کازان، بعلبک، بیت‌الحم و بیت جلا همزمان با روز جهانی هلال‌احمر به رنگ سفید درآمد.» وی تصریح کرد: «به‌منظور کاهش تأثیرات کرونا بر کشورها و شهرهای آسیایی چاره‌ای جز تعامل، همراهی، همکاری و هم‌افزایی نیست و حوزه گردشگری می‌تواند با اتکا به توانمندی اعضا، پس از ریشه‌کن شدن کرونا به حال عادی خود بازگردد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید