• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103198
+
-

رونمایی آمریکا از قطعنامه ضد‌ایرانی در شورای امنیت

بالاخره پس از یکی دو ماه کش‌و‌قوس درباره طرح آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران، روز گذشته نمایندگی آمریکا در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی این کشور را به اعضای شورای امنیت ارائه داد و این شورا قرار است از امروز بررسی آن را آغاز کند.

چین و روسیه علنا با طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده‌اند اما سرنوشت این قطعنامه در رأی‌گیری نهایی در شورای امنیت مشخص می‌شود؛ براساس قانون شورای امنیت هر قطعنامه در صورتی تصویب می‌شود که با رأی مثبت هر 5 عضو دائم و حداقل ۴عضو غیردائم همراه باشد.
آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه اعضای دائم شورای امنیت هستند و 10کشور بل‍ژیک، جمهوری دومینیکن، استونی، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت وینسنت و گرانادین، آفریقای جنوبی، تونس و ویتنام هم 10عضو غیردائم به شمار می‌روند و هم‌اکنون استونی ریاست شورای امنیت را عهده‌دار است.
برخی دیپلمات‌ها مدعی شدند که در رونوشت قطعنامه‌ای که آمریکا به اعضای شورای امنیت سازمان ملل داده است تحریم تسلیحاتی علیه ایران به‌طور نامحدود تمدید خواهد شد.
طبق رونوشت پیش‌نویس این قطعنامه با نزدیک شدن به پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در‌ماه اکتبر (مهرماه امسال) آمریکا از تمامی کشورها می‌خواهد که از تامین، فروش و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به ایران و از ایران [به کشورهای دیگر] خودداری کنند مگر آنکه کمیته شورای امنیت این اقدام را ظرف 30 روز و به‌طور جداگانه تأیید کند.
براساس توافق هسته‌ای 120روز دیگر قرار است بخش نخست تحریم‌های تسلیحاتی ایران برچیده شود و ایران هشدار داده اگر تحریم تسلیحاتی علیه ایران برگردد اقداماتی سخت مانند خروج از برجام یا خروج از ان‌پی‌تی را بررسی می‌کند.
بررسی قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در تیرماه یعنی ماهی که توافق هسته‌ای حاصل شد به جریان افتاده ؛ در تقویم روز 23تیر به‌عنوان روز تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است.
رونوشت آمریکا از این قطعنامه در پی این مطرح شده است که چین و روسیه که از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، پیش از این گفته‌اند از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نخواهند کرد؛ چرا که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به‌خاطر خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای مقصر می‌دانند. دیپلمات‌ها انتظار درگیری و مناقشاتی را در چند‌ ماه آینده در شورای امنیت دارند و آن هم به این دلیل است که آمریکا تهدید می‌کند اگر این قطعنامه تصویب نشود، سازوکار بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای را به‌کار خواهد گرفت و در این صورت، تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره اعمال خواهد شد.
پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی آمریکا ارائه شده است، ادعاهای مطرح شده در گزارش اخیر دبیرخانه سازمان ملل درباره نقش ایران در برخی حملات انجام گرفته در تاسیسات نفتی عربستان سعودی را مورد توجه قرار داده است.
این پیش‌نویس همچنین این ادعا را مطرح می‌کند که: «چنین حملات و اشاعه تسلیحاتی و مواد مربوطه توسط ایران تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند.»
ایران دست داشتن در حملات تابستان سال گذشته به تاسیسات آرامکو را تکذیب کرده است اما گوترش برخلاف گزارش اولیه که اعلام کرده بود نتوانسته منشأ ایرانی برای ادوات به‌کار گرفته‌شده در حملات پیدا کند، 10‌روز پیش گزارشی وارونه داد و نوشت در آن حملات از موشک‌های با منشأ ایرانی استفاده شده است.
مهم‌ترین دلیل غربی‌ها برای نسبت دادن موشک‌ها به ایران این بوده که یمنی‌ها قادر به ساخت موشک نیستند! 
هفته گذشته همچنین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با میانداری 3‌کشور اروپایی عضو برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد که ناظران آن را زمینه‌چینی برای صدور قطعنامه شورای امنیت عنوان می‌کردند، البته روز جمعه وزیران خارجه 3 کشور اعلام کرده بودند بنا ندارند از طرح تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران حمایت کنند اما چون نگران لغو تحریم تسلیحاتی ایران هستند شاید تحریم‌های اروپایی درباره تسلیحات ایران را احیا کنند.
قطعنامه شورای حکام سازمان ملل با رأی مخالف چین و روسیه همراه شد تا مقامات 2کشور نزدیک به ایران به‌صورت غیرمستقیم به آمریکا هشدار دهند برای گرفتن مصوبه شورای امنیت علیه ایران مسیری هموار در پیش نخواهد داشت.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره بیانیه اخیر 3 کشور فرانسه، آلمان و انگلیس درباره برجام، اظهار کرد: برخی بندهای این بیانیه تنها سؤالاتی درباره اهداف آتی این شرکای برجام در این مسیر ایجاد می‌کند.
زاخارووا در ادامه گفت: دلیل اصلی تمام مشکلات و شکست‌ها در اجرای توافق هسته‌ای با ایران، اقدامات خرابکارانه آمریکا بوده و هست که به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و تا به امروز به تخطی سیستماتیک از مندرجات قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادامه داده است. ظاهرا، این در اروپا هم احساس می‌شود؛ چراکه ضرورت دانستند تأسف و نگرانی‌شان در این‌باره را ابراز کنند.
زاخارووا علاوه بر این بیان کرد: امیدواریم خط‌مشی برلین، لندن و پاریس در راستای وظایف حیاتی حفظ برجام و بازگرداندن روند اجرای آن در چارچوب توافق شده اصلی قرار بگیرد. از نظر ما تمام اعضای برجام باید تعهدشان را نسبت به اهداف عالی تعیین‌شده در برجام اثبات کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید