• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102931
+
-

هم‌اندیشی شورا درباره ملک جماران

ملک 4هزار مترمربعی موسوم به جماران شخصی نیست و متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است

شهر
هم‌اندیشی شورا درباره ملک جماران

مجید جباری _ خبر‌نگار

ملک 4هزارمتری موسوم به جماران که از روز جمعه حرف وحدیث‌های زیادی درباره آن مطرح شد، بعد از سرکشی سرزده 2 عضو شورای‌شهر تهران ابعاد تازه‌ای به‌خود گرفت. 
اینطور که پیداست، قرار است‌ این موضوع در جلسه هم‌اندیشی صبح امروز(یکشنبه) اعضای شورای‌شهر و شهرداری تهران مطرح و پس از جمع‌بندی‌های لازم درباره آن اطلاع‌رسانی شود.
ساخت‌و‌ساز و تخلف در این ملک که متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است، برای نخستین‌بار در اسفند‌ماه98 با ادعای یکی از کاربران توییتری رسانه‌ای شد و با اعتراض ساکنان محله ادامه پیدا کرد. این کاربر که گویا خبرنگار است، در حساب شخصی‌اش ادعا کرد که رئیس‌جمهوری در حال انتقال خانه خود به جماران است.موضوعی که البته با واکنش نهاد ریاست‌جمهوری مواجه شد. 
این نهاد در توضیحاتش مالکیت این ملک را غیرشخصی عنوان و بحث انتقال خانه رئیس‌جمهور به جماران را از اساس تکذیب کرد. با وجود این، در واپسین روزهای هفته گذشته بحث ملک موسوم به جماران بیش‌از هر زمان دیگری سر زبان‌ها افتاد، به‌نحوی که شهرداری منطقه یک را ناگزیر به تخریب بخشی از این ملک کرد و حکم تخریب نیم‌طبقه غیرقانونی این ساختمان را اجراییات شهرداری منطقه یک در روز جمعه به اجرا درآورد.

ماجرا از چه قرار است؟
گزارش‌های متعدد مردمی و همچنین اعتراض ساکنان محل به تخلفاتی که برخی رسانه ها به آنها دامن زدند، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر تهران را بر آن داشت تا از این ملک بازدید به عمل آورد. 
در این بازدید مشخص شد در زمین نهاد ریاست‌جمهوری، ساختمانی 4طبقه که به‌نظر می‌رسد خارج از ضوابط طرح تفصیلی است، بدون اخذ پروانه در حال ساخت است. پس از پیگیری‌های سالاری، شهرداری در همان روز نسبت به صدور پروانه شهرسازی برای این ملک اقدام می‌کند اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و ناگهان روز جمعه گزارش‌های جدید مبنی بر اقدام برای ساخت یک نیم‌طبقه اضافه روی این ملک ارائه می‌شود که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر تهران را بار دیگر به محل می‌کشاند. نهایتا با نظارت محمد سالاری و محمد علیخانی 2عضو شورای‌شهر تهران، طبقه‌ای که اضافه شده بود تخریب شد.

روایت رئیس کمیته شهرسازی شورای‌شهر از تخریب بنا

زهرا نژادبهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای‌شهر تهران در تشریح جزئیات تخریب اضافه بنای ملکی مربوط به نهاد ریاست‌جمهوری گفت: «پیش از توضیحات در این‌باره باید به نکته‌ای اشاره کنم که از سال‌ها پیش شاهد این موضوع بودیم که برخی از نهادها از جانب قدرت به مسائل شهری نگاه می‌کردند و قائل به این موضوع نبودند که باید برای عملیات‌های ساختمانی مجوز‌های لازم را دریافت کنند.»
او ادامه داد: «در موضوع تخلف صورت‌گرفته در ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری می‌توان گفت بررسی موضوع از چند هفته گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و رئیس شورای‌شهر تهران نیز بر اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت ساختمانی ملک تأکید کرد که در نهایت با ورود شهردار تهران به موضوع در تاریخ ۲۹خرداد‌ماه مجوز فعالیت کارگاهی برای پلاک مذکور صادر شد؛ اما در مجوز ساختمانی اضافه طبقه وجود نداشت. بنیاد مسکن به‌عنوان سازنده ملک به ساخت نیم‌طبقه اضافه بنا اقدام می‌کند که به محض اطلاع، با حضور مدیران شهرداری منطقه یک تهران و آقایان سالاری و علیخانی از اعضای شورای‌شهر تهران ستون ساخته‌شده برای احداث طبقه تخریب می‌شود.»
این عضو هیأت رئیسه شورای‌شهر تهران درباره اینکه آیا پلاک مذکور رأی باغ داشته است یا خیر، گفت: «برخلاف برخی از مطالب مطرح شده در فضای مجازی باید به این نکته تأکید کنم که پلاک مذکور غیرباغ است و رأی غیرباغ دارد.» رئیس کمیته شهرسازی شورای‌شهر تهران با تأکید بر اینکه مالک براساس پهنه ساختمانی دارای حقوق مکتسبه است، ادامه داد: «نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ملک، پیش‌تر دارای بنا بوده است.»
به هر ترتیب، امروز شورای‌شهر، بعد از جلسه هم‌اندیشی شورا و شهرداری، به پرسش‌ها و ابهاماتی همچون انطباق طرح با طرح تفصیلی و همچنین تخلفاتی که در فرآیند ساخت این ملک صورت گرفته، پاسخ می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید