«پایتخت از محرومیتهای بزرگی در زمینههای فرهنگی و سرانه آموزشی برخوردار است اما به باور من، ظرفیت مجلس یازدهم برای حل مشکلات بالاست.» پیروز حناچی، شهردار تهران این را در نشست مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس گفت. به گزارش همشهری، شهردار تهران همچنین با اشاره بهنظرسنجی سال ۹۶ از مردم تهران، اظهار کرد: «مردم در این نظرسنجی2 مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را در اولویت مشکلات خود عنوان کردند و مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی، اولویت بعدیشان بود.» او ادامه داد: «تهران بهعنوان پایتخت ایران، شهری است که با ۷۰۰ کیلومترمربع و دست کم۲۲۰ سال قدمت، در روز ۱۲.۵ میلیون و در شب ۸.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.۲۱ درصد جمعیت ایران در استان تهران ساکن هستند و سهم این شهر از تولید ناخالص ملی 25درصد است؛ درحالیکه تهران تنها 2درصد مساحت کشور را تشکیل میدهد.» حناچی با بیان اینکه شهر تهران از محرومیتهای بزرگی در زمینههای فرهنگی و سرانه آموزشی برخوردار است، گفت: «هماکنون حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینههای شهر از طریق ساختوساز تامین میشود و برای کاهش این رقم نیاز به درآمدهای پایدار است. در همین راستا، 2 لایحه «درآمدهای پایدار شهرداریها» و «لایحه مالیات بر ارزشافزوده» مراحل پایانی تصویب خود را میگذرانند که تا حدی میتواند این مشکل را برطرف کند.»
کلیددار پایتخت در بخش دیگری از سخنانش در میان نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: «توسعه حملونقل عمومی، معضل ترافیک و آلودگی هوا که از نظر مردم بزرگترین مشکلات شهر تهران هستند را تاحد قابلقبولی کاهش میدهد.»
به گفته مدیر ارشد شهری پایتخت، «۸۳ درصد آلایندههای تهران را وسایل حملونقل تولید میکنند و این نشاندهنده تأثیر حملونقل بر میزان آلایندگی است. با تلاشهایی که صورت گرفته، آلودگی هوا در تهران رو به کاهش است اما این روند هنوز قابلقبول نیست.»
او به توسعه حملونقل ریلی هم اشاره کرد و افزود: «هماکنون خطوط 6و 7مترو با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۹۵ درصد بهدلیل نبود تجهیزات و منابع لازم به بهرهبرداری نرسیده است اما با کمک نمایندگان میتوان این روند را تسریع کرد و این دو خط را که نقش مهمی در حملونقل عمومی دارند به بهرهبرداری رساند؛ ضمن اینکه با افتتاح این دو خط، 7ایستگاه تقاطعی این دو خط هم افتتاح و رینگ مترویی تهران تکمیل میشود.»
به گفته حناچی، تهران در ناوگان حملونقل عمومی نیاز به 3هزار دستگاه اتوبوس و هزار مینیبوس دارد و هزار اتوبوس دوکابین و 2 هزار اتوبوس تککابین نیاز به تعمیرات اساسی دارند. در بخش حملونقل ریلی هم تهران هماکنون به ۱۴۸۱ واگن مترو نیاز دارد تا خطوط فعلی با سرفاصله مناسب فعال باشند؛ این در حالی است که تهران هماکنون هزار و ۵۰۷ واگن مترو دارد که 30درصد آنها هم نیاز به تعمیرات اساسی دارند.» شهردار تهران پیشنهاد داد برای تکمیل خطوط مترو و خرید واگن با کمک مجلس، مجوز استفاده از صندوق ذخیره ارزی صادر شود و از سویی دولت هم سهم ۵۰درصدی خود از توسعه خطوط مترو را پرداخت کند. حناچی گفت: «متروی تهران برای تکمیل خطوط و تامین واگن به ۲۵ هزار میلیارد تومان، اتوبوسرانی ٩ هزار میلیارد تومان و نیز تاکسیرانی به ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.» شهردار تهران پس از سخنان نمایندگان مجلس که درباره «طرح ترافیک» و علت اجرای آن با توجه به شیوع کرونا، بودجه فرهنگی، شبکه فاضلاب و تسری خطوط مترو به شهرهای حاشیهای تهران سؤال داشتند، خاطرنشان کرد: «شهرداری به هیچوجه با اهداف مالی طرح ترافیک را احیا نکرد. تحقیقات نشان میداد که سفرهای غیرضروری به مرکز شهر افزایش یافته بود و این خود عاملی برای افزایش آمار کرونا بود. تصمیم شهرداری برای طرح ترافیک با تأیید شخص وزیر و ستاد کرونا انجام شد.» حناچی بر ضرورت تصویب لایحه نظام جامع مدیریت شهری، تأکید کرد و ادامه داد: «باید وظایف و مسئولیتها در مدیریت شهری تناسب داشته باشد و وظایفی بر عهده مدیریت شهری گذاشته نشود که در قبال آن هیچ اختیاری ندارد. مدیریت شهری تهران از تمام اقداماتی که خطوط ریلی حاشیه شهر را گسترش میدهد، حمایت میکند و حاضر است با شهرهای اطراف در این زمینه همراهی کند.» او همچنین پس از جلسه با نمایندگان، اظهار کرد: «با توجه به سوابق حضور برخی نمایندگان در شهرداریها و شورای شهر تهران امید زیادی هست که بتوان مشکلات شهر تهران را با کمک این نمایندگان حل کرد و با توجه به پتانسیل بالای نمایندگان تهران برای حل مشکلات شهری، شهرداری تهران آمادگی دارد برای حل معضلات شهری با مجلس شورای اسلامی همکاریهای لازم را داشته باشد. امیدوارم با کمک نمایندگان بار سنگین این مشکلات از دوش مردم برداشته شود.»
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب :
102859
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ADQ6p
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved