• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102825
+
-

ایده استارتاپی ماسک شفاف

یک استارتاپ سوئیسی با ایده‌ای جالب و با استفاده از فناوری‌ای خاص، ماسکی ساخته که صورت شما زیر آن پنهان نیست

جهان استارتاپی
ایده استارتاپی ماسک شفاف


یک استارتاپ سوئیسی به‌نام HMCARE می‌کوشد تا ماسکی شفاف، تولید و برای مصارف عمومی وارد بازار کند. مقامات این شرکت گفته‌اند که نخستین نمونه از این ماسک‌های شفاف که سازگار با محیط‌زیست هستند به‌زودی مورد آزمایش نهایی قرار خواهند گرفت.

همزیستی با کرونا
به‌نظر می‌رسد که دنیا کم‌کم پذیرفته که باید با ویروس کرونای جدید همزیستی داشته باشد و از این‌رو به‌دنبال تقویت و بهبود ابزار دفاعی در مقابل این ویروس است. وب‌سایت تک‌کرانچ نوشت که استارتاپ سوئیسی HMCARE موفق شده یک میلیون فرانک، معادل تقریبی یک‌میلیون و 50هزار دلار بودجه برای تجاری‌سازی ماسک‌های شفاف و سازگار با محیط‌زیست به‌دست آورد.

معرفی اچ‌ام‌کر
ساخت فناوری ابتکاری و نوآورانه در مراقبت‌ها، هدف این استارتاپ تازه‌کار است که در اوایل سال2020 و با استارت برای تولید HelloMask راه‌اندازی شده است. در اصل ایده ساخت این مدل ماسک باعث شد تا استارتاپ اچ‌ام‌کر تاسیس شود. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که آنها از شانس بسیار بالایی برای موفقیت برخوردار هستند. حتی با پایان بحران کرونا، آنها می‌توانند امیدوار باشند که ماسک‌های ابداعی‌شان همچنان مورد استفاده بسیاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و همچنین افراد مبتلا به انواع سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار گیرد.

یک ایده
تیه‌ری پلت، ساشا پیر سیجانسکی، دایان باتارد و کلاوس شوننبرگر، بنیانگذاران این استارتاپ، ایده ساخت ماسک شفاف را با الهام از شرایط کارمندان مراقبت‌ بهداشت مطرح کردند که در دوران شیوع بیماری ابولا در سال۲۰۱۵، در بیمارستان کودکان کار می‌کردند و با وجود نزدیک بودن به بیماران نمی‌توانستند چهره خود را به آنها نشان دهند. والدین و نزدیکان بیماران نیز هنگام ملاقات مجبور بودند بیشتر صورت خود را با ماسک بپوشانند. در اصل ماسک‌های شفاف قبل از این نیز وجود داشته‌اند، ولی آنها ماسک‌هایی معمولی هستند که با داشتن یک پوشش پلاستیکی، هنگام دم و بازدم، داخل آنها بخار ایجاد شده و کاربر نمی‌تواند، راحت نفس بکشد. تیه‌ری پلت که حالا مدیرعامل استارتاپ اچ‌ام‌کر است درخصوص ساخت نمونه‌ای از این ماسک‌ها به همکاران خود گفته است: باید ماسک شفافی بسازیم که در یک محیط پزشکی به‌خوبی و با کیفیت بالا و کارایی داشته باشد. این ماسک باید به‌گونه‌ای باشد که اجازه رد و بدل‌شدن هوا را بدهد، اما در عین حال ویروس‌ها و باکتری‌ها، شانس ورود نداشته باشند.

کار ساخت
متخصصان و پژوهشگران استارتاپ اچ‌ام‌کر برای تهیه مواد مورد نیاز این بافت جدید، شروع به همکاری با مرکز مواداولیه سوئیسی امپا (Empa) کردند. امپا، آزمایشگاه‌های فدرال علوم و فناوری مواد سوئیس است که یک مؤسسه‌ تحقیقاتی بین‌رشته‌ای برای علوم و فناوری مواد کاربردی محسوب می‌شود. آنها از فیبرهای شفاف استفاده کردند تا ورقه‌های مورد نیاز برای ساخت ماسک را تولید کنند و در ادامه، این ورقه‌ها را به‌صورت سه‌لایه درآوردند. محققان با این کار توانستند یک ماده انعطاف‌پذیر و قابل تنفس بسازند که تقریبا شفاف است و به یک لیوان یخ‌زده شباهت دارد. این ماسک را هلوماسک (HelloMask) نامیده‌اند. مواد تشکیل‌دهنده چنین ماسکی را می‌توان به‌صورت فله‌ای و انبوه تولید کرد و آنها را مانند پارچه‌های معمولی به شکل ماسک درآورد.

ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری
برای این استارتاپ، خوشبختانه جهانیان از ماسک‌های معمول خسته شده‌اند و ایده شفاف‌سازی، کاملا مناسب سرمایه‌گذاران بوده است و به همین دلیل هم آنها توانستند سرمایه‌ای یک‌میلیون دلاری به‌دست آورند که این مسیر را برای ادامه کار تولید ماسک‌های شفاف هموارتر کرده است. در حالی‌ که به‌نظر می‌رسد هلوماسک از اوایل سال2021 به آسانی وارد بازار می‌شود، اما جامعه هدف، ابتدا پزشکان و کادر درمانی خواهد بود و سپس این ماسک‌ها برای عرضه عموم، در دسترس خواهد بود تا عامه مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.


انگیزه ساخت
باید ماسک شفافی بسازیم که در یک محیط پزشکی به‌خوبی و با کیفیت بالا کارایی داشته و به‌گونه‌ای باشد که اجازه رد و بدل‌شدن هوا را بدهد، اما در عین حال ویروس‌ها و باکتری‌ها، شانس ورود نداشته باشند

این خبر را به اشتراک بگذارید