• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102823
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/M8EwR
+
-

نبرد داغ نسل‌های جدید پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

بررسی اجمالی کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت که قرار است بازهم با یکدیگر رقابتی تنگاتنگ داشته باشند

نبرد داغ نسل‌های جدید پلی‌استیشن و ایکس‌باکس


ساسان شادمان‌منفرد ـ روزنامه‌نگار

سرانجام انتظار علاقه‌مندان به کنسول‌های بازی به پایان رسید و چندی پیش در مراسمی رسمی شرکت سونی از جدیدترین پلی‌استیشن خود رونمایی کرد. نخستین عکس‌های منتشرشده از این دستگاه مشخص کرد که گمانه‌زنی‌های پیشین هیچ شباهتی به پلی‌استیشن5 نداشته است. حالا گیمرها، در انتظار عرضه عمومی آن در بازار هستند تا نسل جدیدی از کنسول‌های بازی را در روزهای بحرانی شیوع ویروس کرونا خریداری و قرنطینه اصلی را آغاز کنند!


غول‌های بازی جهان
در حالی‌ که جسته و گریخته اخبار متفاوتی درخصوص رونمایی از کنسول‌های نسل جدید شرکت‌های مختلف مانند آتاری، سگا، نینتندو و... منتشر می‌شود، شرکت سونی غول جدید خود را به نمایش گذاشت تا نشان دهد که قصد دارد همچنان در بازار بازی جهان در کنار مایکروسافت یکه‌تاز باشد. پلی‌استیشن5 و ایکس‌باکس سری ایکس، همچنان بدون ‌شک اجازه عرض‌اندام به سایر کنسول‌ها را نخواهند داد و باید اقرار کرد که دهه سوم قرن بیست‌ویکم نیز با قدرت‌نمایی این دو کنسول آغاز شده است.



انتظار شش‌ماهه
شرکت سونی 6ماه انتظار کشید تا حسابی سروصدای ایکس‌باکس سری ایکس بخوابد سپس پلی‌استیشن5 خود را رونمایی کند. البته این شرکت درخصوص تاریخ دقیق عرضه این محصول و همچنین قیمت نهایی آن حتی یک کلمه هم حرف نزده، اما دست‌کم اکنون مشخص شده که PS5 زیر تلویزیون شما چه شکلی خواهد بود؛ اگرچه این موضوع از درجه اهمیت چندان بالایی برخوردار نیست. سونی در نخستین معرفی از پلی‌استیشن5، تعداد 22قطعه عکس از آن منتشر کرد.

پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر
زمانی که مشخصات PS5 اعلام شد، بسیاری از اهالی فن و گیمرهای حرفه‌ای به پایین بودن قدرت پردازنده گرافیکی این دستگاه در مقایسه با GPU ایکس‌باکس ایکس اشاره کردند. هر دو دستگاه از پردازنده گرافیکی AMD RDNA2 سود می‌برند، با این حال مدلی که روی ایکس‌باکس سری ایکس قرار دارد، سرعتش 12ترافلاپس است، در صورتی که GPU به‌کار رفته در پلی‌استیشن5، سرعتی برابر با 3/10ترافلاپس دارد.

برتری بر ایکس‌باکس سری ایکس
یکی از برتری‌های ویژه و محسوس PS5 بر Xbox Series X مربوط به واقعیت مجازی (VR) می‌شود. PS5 کاملا با هدست پلی‌استیشن VR سازگار است. این در حالی است که مایکروسافت هنوز برنامه‌ای برای واقعیت مجازی ندارد که این موضوع می‌تواند یک نقطه ضعف برای کنسول‌های ایکس‌باکس در مقابل پلی‌استیشن به‌حساب بیاید.



ظاهر PS5

پلی‌استیشن5 با ظاهری بسیار زیبا و بدنه‌ای سفیدرنگ می‌تواند، هم به‌صورت خوابیده و هم به‌صورت ایستاده قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد که همچون کنسول PS4، رنگ مشکی آن نیز به بازار عرضه خواهد شد. در جعبه بسته‌بندی‌شده این دستگاه، می‌توانید یک دسته، کابل HDMI و کابل برق را پیدا کنید. شما می‌توانید سایر تجهیزات ویژه مانند: هدفون مخصوص که نامش پالس 3D است، دوربین HD، فلش‌مموری، دستگاه کنترل از راه دور و شارژر دسته‌ها را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. البته در یکی از مدل‌های PS5 قرار است درایور حذف شود و بازی‌ها به‌صورت آنلاین و دانلودی در اختیار بازیکنان قرار گیرد. همین موضوع باعث باریک‌تر شدن کنسول و همچنین ارزان‌تر شدن آن خواهد شد.





دسته‌ها
کلیدهای دسته کنسول PS5 تقریبا مانند دستگاه‌های PS4 است. در مدل سفیدرنگ، قسمتی از دسته مشکی است که امکان دارد در کنسول‌های سیاه‌رنگ، این قسمت سفید باشد.







مدیا ریموت
دستگاه کنترل از راه دور، کار را برای گیمرها آسان‌تر کرده است. در کنسول‌های پیشین، چنین دستگاهی وجود نداشت، اما حالا شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توان از دستگاه کنترل از راه دور برای انجام برخی امور استفاده کرد. در کنسول‌های پیشین خود دسته‌های بازی نقش ریموت کنترل را ایفا می‌کرد.






هدفون
3D پالس یکی از مزیت‌ها و برتری‌های  PS5 می‌تواند به‌حساب آید. این هدفون متناسب با بازی‌های مختلف طراحی شده و در آن صداهایی را می‌توانید بشنوید که به این راحتی‌ها از بلندگوهای تلویزیون یا هدفون‌های معمولی قابل شنیدن نیست.









بازی‌های جدید از راه می‌رسند
شرکت سونی همزمان با رونمایی از کنسول جدید خود، چند بازی جدید را هم برای آن معرفی کرده تا گیمرها حسابی آماده ورود این کنسول به بازار شوند. نسخه بازسازی شده Demon’s Souls، بازی دشمن شرور8، هیتمن3 و چند بازی اختصاصی ازجمله بازی‌هایی است که سونی برای PS5 درنظر گرفته است.








نگاهی دقیق‌تر به ایکس‌باکس سری ایکس
در حالی‌ که اطلاعات چندانی درخصوص پلی‌استیشن5 منتشر نشده و باید منتظر اعلان‌های بعدی شرکت سونی باشیم، شرکت مایکروسافت، اطلاعات بیشتری را درباره نیرومندترین ایکس‌باکس خود ارائه کرده است. 6ماه پیش، Xbox Series X، سریع‌ترین و قدرتمندترین کنسول ساخته‌شده در جهان را معرفی کرد؛ کنسولی که بازیکن در مرکز توجه آن قرار دارد. نسل جدید ایکس‌باکس با 3ویژگی اصلی تعریف می‌شود: قدرت، سرعت و سازگاری. بیایید نگاهی به ویژگی‌ها و فناوری Xbox Series X با درنظرگرفتن این 3ویژگی بیندازیم.


قوی‌ترین ایکس‌باکس تاریخ
ابتدا تیم طراحان و سازندگان تصمیم به ارائه قدرتمندترین ایکس‌باکس ساخته‌شده گرفت و این باعث ایجاد بحث‌های در مورد چگونگی تعریف «قدرت» در نسل جدید کنسول‌ها شد. در نسل‌های گذشته، قدرت در درجه اول با نوآوری گرافیکی تعریف می‌شد: از گرافیک هشت‌بیتی به شانزده‌بیتی، 2D به 3D، SD به HD و سرانجام به 4K. اما امروزه گیمرها بیشتر و بیشتر خواستار بازی‌هایی با سرعت 60فریم در ثانیه (fps)، با کیفیت تصویری بالا و ورودی دقیق هستند. توسعه‌دهندگان راه‌حل‌هایی خلاق مانند مقیاس‌گذاری رزولوشن پویا را ارائه دادند تا با درنظر گرفتن تعداد 60فریم در ثانیه، کیفیت بالای تصویر را حفظ کنند، اما محدودیت‌های سخت‌افزاری مانعی جدی در این راه محسوب می‌شد. این تغییری است که در ایکس‌باکس سری ایکس رخ داده است. هدف، تنها بهتر به‌نظر رسیدن بازی‌ها نیست، بلکه بهتر ساخته‌شدن آنها نیز بوده است.
آنها می‌دانستند که نیاز به ساخت کنسولی دارند که بتواند بازی‌ها را به‌صورت 4K و با سرعت 60فریم در ثانیه انجام دهد و هیچ‌گونه مشکلی هم برای آنها در ساخت و توسعه نداشته باشد. طراحان حتی تلاش کردند تا سطح عملکردی را که روی کنسول غیرممکن بود، ممکن کنند و به این‌ترتیب، نسل جدید از حداکثر 120فریم در ثانیه برای بازی‌های پرطرفدار و رقابتی هم پشتیبانی می‌کند. به‌منظور پشتیبانی از این نیازها، مایکروسافت همکاری طولانی‌مدت خود را با شرکت AMD که سازنده پردازنده‌های اصلی است، تقویت کرد. آنها بیش از 15سال است که در زمینه ساخت کنسول‌های Xbox 360 و Xbox One با مایکروسافت همکاری دارند.

عاملی به نام سرعت
اصول مهم بعدی سرعت است که می‌توان آن را با روش‌های مختلف بسیاری تعریف کرد. دستگاه‌های مدرن انتظارات ما را نسبت به سرعت جابه‌جایی‌مان بین تجربیات یا اپلیکیشن‌ها تغییر داده‌اند. بیشتر ما می‌خواهیم بتوانیم فورا به یک تجربه برسیم یا به جایی برگردیم که از آنجا آمده‌ایم. این امر بر تیم طراحی تأثیر گذاشت، زیرا آنها می‌خواستند اطمینان حاصل کنند که گیمرها را قادر می‌سازند وقت بیشتری را برای بازی صرف کنند و زمان کمتری انتظار بکشند. بخش بزرگی از رسیدن به چنین موضوع مهمی حول محور افزودن یک درایو اس‌اس‌دی (SSD) می‌چرخد. ما به حد نهایی عملکرد هارد درایوهای سنتی رسیده‌ایم؛ بنابراین تیم سازنده می‌دانست که برای ارائه کیفیت مورد نظرش در Xbox Series X باید روی هاردهای اس‌اس‌دی سرمایه‌گذاری کند. این چیزی بود که آنها برای نوآوری در محصول جدیدشان می‌خواستند. طراحان می‌دانستند که چنین کاری می‌تواند یک تغییر اساسی در نسل جدید کنسول‌شان ایجاد کند.
پردازنده اصلی، مغز کنسول جدید است و پردازنده گرافیکی، قلب آن، اما معماری سرعت در ایکس‌باکس سری ایکس، روح کار محسوب می‌شود. در اصل می‌توان اینگونه بیان کرد که این یکی از خلاقانه‌ترین قسمت‌های کنسول جدید به‌حساب می‌آید. این درباره انقلابی است که چگونه بازی‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و می‌توانند دنیا را فتح کنند.



سازگاری
عامل سوم و آخر در Xbox Series X، سازگاری است. سازندگان از طریق ایکس‌باکس وان، اشتیاق و تعهد خود را برای سازگاری نشان داده‌اند و بازیکن و بازی‌های مورد علاقه‌شان را در مرکز فعالیت‌ها قرار داده‌اند. برای نسل بعدی، آنها از ابتدا می‌دانستند که قصدشان 2برابر کردن سازگاری است. این دیدگاه به تأثیرگذاری در طراحی سیستم کمک کرد و از طریق ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار، اطمینان داد که هزاران بازی مربوط به کنسول‌های قبلی حتی بهتر از کنسول خود در ایکس‌باکس سری ایکس اجرا می‌شود. بازیکنان مزایای سخت‌افزار بهبود‌یافته ایکس‌باکس سری ایکس را برای بازی‌های کنسول‌های قدیمی، ازجمله تعداد فریم‌ها، وضوح بالاتر و کیفیت تصویر بهتر مشاهده خواهند کرد.










این خبر را به اشتراک بگذارید