• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102826
+
-

از بین بردن کرونا با ماسک‌های آینده

شرکت‌های ژاپنی در حال توسعه ماسک‌هایی هستند که با کمک الکتریسیته، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برند

نگاه دیگر
از بین بردن کرونا با ماسک‌های آینده


آیا ماسکی که برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19به ‌صورت می‌زنید، واقعا می‌تواند علیه ویروس مولد این بیماری به شما کمک کند؟ خبر خوب این است که 2شرکت ژاپنی به فناوری‌ای دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند با ایجاد الکتریسیته روی پارچه، به از بین رفتن هرگونه میکروارگانیسم مانند ویروس و باکتری کمک کند، اما تا زمان تجاری شدن این فناوری احتمالا راه درازی در پیش داریم.

دستورالعمل‌های جدید سازمان بهداشت جهانی
شاید پیش از این، سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از ماسک را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا چندان مهم نمی‌دانستند و زدن ماسک را فقط برای افراد بیمار یا افرادی که از بیمار مراقبت می‌کردند، ضروری می‌دانستند، اما با پیشروی این ویروس و ابتلای میلیون‌ها نفر و مرگ صدها نفر، تحقیقات بیشتر نشان داد که ویروس کرونای جدید بیشتر از سطوح، از تماس‌های فردی و به‌وسیله ذرات ریز هوایی منتشر‌شده از دهن فرد ناقل، منتقل می‌شود. به همین دلیل در دستورالعمل‌های جدید سازمان بهداشت جهانی به همه افراد استفاده از ماسک به‌ویژه در فضاهای عمومی توصیه شده است.
اما استفاده از ماسک‌ها نیز محدودیت زمانی دارد و اگر بیش از محدوده زمانی استفاده شود، خود می‌تواند منشأ ابتلا به بیماری کووید-19باشد. برای همین دو شرکت ژاپنی در چشم‌انداز آینده خود ساخت ماسک پارچه‌ای الکترونیکی را در دستور کار قرار دادند. آنها امیدوارند که رؤیای ساخت یک پارچه الکترونیکی جدید که می‌توانند میکروارگانیسم‌های موجود روی پارچه را غیرفعال کنند را به واقعیت تبدیل کنند. براساس گزارش AFP، این پارچه الکترونیک که PIECLEX نامیده می‌شود از انرژی جنبشی فرد برای تولید الکتریسیته کمک می‌کند تا باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد.
این دو شرکت به نام‌های Murata Manufacturing  و Teijin Frontier پشتیبان فناوری نساجی، PIECLEX را برای استفاده در کنترل بو و محافظت از صورت ساخته‌اند.

طرح یک ادعا
سخنگوی شرکت Murata می‌گوید: این ماسک پارچه‌ای روی 9/99درصد از باکتری‌ها و ویروس‌هایی که آزمایش کرده‌ایم، برای جلوگیری از تکثیر یا غیرفعال کردن آنها مؤثر بوده است. با این حال باید درنظر داشت که این فقط گزارش شرکت سازنده است و هنوز نحوه عملکرد و ساخت آن از سوی مجلات علمی بررسی نشده است، بنابراین همچنان باید با شک و تردید نسبت به موفقیت نهایی آن نگاه کنیم.
شرکت‌های مهندسی منسوجات هدفی والا برای ایفای نقشی مهم در جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری همه‌گیر کووید-19دارند، اما مسئله این است که احتمالا رسیدن به محصول نهایی مدتی طول خواهد کشید. از این گذشته دستیابی به پوشش‌های محافظ بیولوژیکی و شیمیایی مانند PIECLEX برای مهندسان بسیار مشکل است، نه به‌دلیل کمبود فناوری بلکه برای عدم‌دسترسی به ویروس‌ها یا باکتری‌های مورد نظر، چرا که هر کسی نمی‌تواند به نمونه‌های SARS-CoV-2 ویروسی که منجر به بیماری کووید-19می‌شود، دسترسی پیدا کند.

پارچه‌های ضد میکروب
مطابق تحقیقات سال 2001 درباره پوشش‌های واکنشی، مطالعات نساجی ضد‌میکروبی به‌طورکلی برای آزمایش اثربخشی آنها به موارد جایگزین یا آنالوگ‌ها تکیه می‌کند. به‌عنوان مثال Bacillus globigii گونه‌ای از باکتری‌های رنگدانه سیاه است که به‌عنوان آنالوگی برای گاز خردل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، اطمینان از پوشش‌هایی مانند ماسک‌ها در برابر تهدیدهای بیولوژیکی یا شیمیایی واقعی که دانشمندان برای محافظت در برابر آنها مورد آزمایش قرار داده‌اند، بسیار دشوار خواهد بود.
براساس تحقیقات سال2017 در اصول نساجی، ازبین‌برنده‌های باکتری‌ها و ویروس‌های ایجادشده برای پارچه‌های تجاری می‌توانند مقاومت باکتری در برابر این مواد را تحریک ‌کنند.

تردید درباره ویروس‌ها
اما هنوز پارچه‌هایی با فناوری‌هایی مانند SilverClear به بازار عرضه می‌شوند. مولکول‌های موجود در این پوشش، حاوی 2نوع یون نقره هستند که با همکاری یکدیگر در دیواره باکتری‌ها نفوذ می‌کنند و مواد ژنتیک آن را از بین می‌برند. اما درباره ویروس، هنوز عملکردی از آن دیده نشده است.
هم‌اکنون فقط صحبت از ماسک‌های پارچه‌ای با عملکرد الکتریکی است و هنوز به مرحله بررسی دانشمندان هم نرسیده است، پس بهتر است همچنان به شستن دست‌ها و زدن ماسک در فضاهای عمومی مبادرت کنید و البته فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز بیشتر از گذشته رعایت کنید.


ماسک موثر
سخنگوی شرکت Murata می‌گوید: این ماسک پارچه‌ای روی 99.9درصد از باکتری‌ها و ویروس‌هایی که آزمایش کرده‌ایم، برای جلوگیری از تکثیر یا غیرفعال کردن آنها مؤثر بوده است

این خبر را به اشتراک بگذارید