• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102748
+
-

در بازدید معاون فنی و عمرانی شهرداری و عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان کریمخان اعلام شد:

500کیلومتر پیاده‌راه جدید زیر پای تهرانی‌ها

گزارش
500کیلومتر پیاده‌راه جدید زیر پای تهرانی‌ها


پریسا امیرقاسم‌خانی ـ خبر‌نگار

 نهضت پیاده‌راه‌سازی و مناسب‌سازی پیاده‌روها در تهران آغاز شده و اینطور که برنامه‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال بیش از 500کیلومتر پیاده‌راه جدید در تهران احداث می‌شود. این خبری بود که دیروز در حاشیه بازدید صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری، زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و تعدادی از افراد دارای معلولیت از پیاده‌روهای خیابان کریمخان مطرح شد. نکته جالب توجه کار این است که از اواسط تیر‌ماه شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشنی محل و نحوه ایجاد پیاده‌راه‌های جدید در شهر را رصد کنند. امکان دیگر هم آن است که معلولان و کم‌توانان می‌توانند به‌صورت عملی ایرادات و نقطه نظرات را به گوش مجریان برسانند.

  ۵۰۰کیلومتر پیاده‌راه کامل، امن و پیوسته 
اینطور که صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به همشهری گفت: «در طرح 500کیلومتر پیاده‌راه‌سازی مسیر پیاده‌روی امن و دوچرخه‌سواری، مبلمان شهری و ارائه خدمات برای پیاده‌ها مانند سطل زباله، نور، فضای سبز، نیمکت‌هایی برای درنگ و نشستن عابران دیده شده است. از طرف دیگر مناسب‌سازی پیاده‌راه برای معلولان، نابینایان، کم‌توانان جسمی، سالمندان و... نیز به‌طور حتم مورد توجه قرار می‌گیرد.» به گفته وی، اکنون عملیات اجرایی طرح در نقاط مختلف آغاز شده و قرار است در هر یک از 134ناحیه شهر، به میزان 4کیلومتر پیاده‌راه با رویکرد خیابان کامل ایجاد شود. صبوری گفت: «اکنون عملیات اجرایی 25کیلومتر از طرح شروع شده و بقیه طرح نیز در مرحله عقد قرارداد است و تا 15تیرماه مشخص می‌شود چه جاهایی از شهر طرح اجرا می‌شود. برای امنیت دوچرخه‌سواران نیز، مسیر دوچرخه را کامل از خیابان جدا می‌کنیم و از سطح کمی ارتفاع می‌دهیم. اینگونه دیگر خودروها وارد پیاده‌راه و مسیر دوچرخه نمی‌شوند و با طرح قبلی که مسیرهای دوچرخه توسط میله‌ها جدا شده بود، تفاوت دارد؛ چراکه در بسیاری از مسیرهای فعلی دوچرخه و پیاده، خودروها از این فضا برای پارک خودرو بهره می‌برند.»
او تأکید می‌کند در طرح جدید پیاده‌راه‌سازی 2مسئله اساسی امنیت و پیوستگی وجود دارد و تا پایان سال 500کیلومتر پیاده‌راه کامل، امن و پیوسته در شهر ایجاد خواهد شد. صبوری همچنین عنوان کرد برای چگونگی اجرای کار نیز اپلیکیشنی ارائه می‌شود که مسیرها را با جزئیات کامل به نمایش می‌گذارد.





 پیاده‌راه‌سازی لازمه شهر عدالت‌محور 

زهرا نژادبهرام در این برنامه گفت: « جدی‌ترین مسله ما در شهر تهران رویکرد «تهران برای همه» است. شورای شهر پنجم دنبال این است که فضای شهر عدالت‌محور و ایمن باشد. یکی از جدی‌ترین بی‌عدالتی‌ها در تهران در سطح پیاده‌راه اتفاق افتاده است. پیاده‌راه‌های تهران همواره ماشین‌رو، موتوررو و محل دپو برای ادارت مختلف مانند مخابرات، برق و اصناف... بوده است. درحالی‌که همه شهروندان باید در سطح شهر تردد کنند. از پیرمرد، زن، کودک و... پستی و بلندی‌های پیاده‌راه‌های ما جدی است. برای همین می‌خواهیم پیاده‌راه‌ها را مناسب‌سازی‌ کنیم و مسیر دوچرخه و پیاده ایجاد کنیم. » او افزود: «در این خصوص پیمانکاران حتما باید آموزش‌های لازم برای مناسب‌سازی‌ ببیند، چراکه به‌طور مثال در میدان سلماس، پیمانکار تفاوت «شیار» و «سکه‌ای» را نمی‌دانست و مشکلاتی به‌وجود آمد. از سوی دیگر حتما باید یک برنامه عملیاتی برای این کار وجود داشته باشد که منطبق بر برنامه جامع مناسب‌سازی‌ باشد. همچنین این اقدام باید روی مسیر مناسب‌سازی‌ و با پیوستگی انجام شود.»



تا پایان سال در هریک‌ از 134ناحیه شهر تهران حدود 4کیلومتر خیابان کامل احداث می‌شود/عکس: همشهری/مناعادل



مکث
خیابان دعوتی پیاده‌راه می‌شود

یکی از مهم‌ترین اقدامات در رابطه با توسعه پیاده‌راه‌ها این است که خیابان دعوتی در منطقه10 تهران تبدیل به پیاده‌راه می‌شود. سرگرد مصطفی زینی‌وند مقدم، رئیس اداره بررسی علائم و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران در این رابطه گفت: «این طرح پس از بازدید و بررسی‌های میدانی مشترک با شهرداری منطقه۱۰ و اخذ مصوبات لازم در کمیته شبکه معابر و کمیته فنی اصلاحات هندسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به مرحله اجرا رسیده و طی آن ضمن توسعه پیاده‌رو‌ها نسبت به سنگفرش مقطع سواره‌رو نیز اقدام خواهد شد.» او اضافه کرد: «این اقدام ضمن ارتقای ایمنی تردد عابرین پیاده، به مبلمان شهری این محله، زیبایی و جلوه منحصر به فردی می‌بخشد. انجام زیرسازی مناسب، اصولی و با دوام یکی از ویژگی‌های قابل توجه این طرح بوده است.»


مکث
مسیر دوچرخه‌سواری  در میرداماد تکمیل شد

ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید در حالی دنبال می‌شود که طی روزهای اخیر برخی از مسیرها تکمیل شده‌اند. به‌طور نمونه فاز دوم مسیر دوچرخه‌سواری منطقه3 دیروز به‌پایان رسید و به این ترتیب مسیر 4کیلومتری دوچرخه‌سواری در این منطقه تکمیل شد. فاز نخست این مسیر در بلوار میرداماد حد فاصل بزرگراه شهید مدرس تا میدان مادر تکمیل شده بود و اکنون مسیر جنوب به شمال این محدوده تکمیل شده است. مسیر رفت و برگشت لاین دوچرخه‌سواری با استفاده از نرده‌های جدا‌کننده در کندروی ضلع جنوبی بلوار میرداماد از یکدیگر تفکیک شده است. در احداث این مسیر، 2300عدد نرده، 1100استوانه ایمنی، 70تابلوی ترافیکی، 10مورد اصلاح هندسی و 2ایستگاه واقع در روبه‌روی متروی میرداماد اجرا شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید