• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102648
+
-

دفاعیات اکبر طبری، متهم ردیف اول پرونده ارتشا و شبکه فساد در قوه قضاییه

تماس قاضی فراری از رومانی با متهم

مشایخ: به قاضی منصوری در ۵ نوبت ۵ بسته که جمعاً ۵۰۰هزار یورو بود دادیم، اما باز هم قانع نشد

تماس قاضی فراری از رومانی با متهم

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه و متهمان دیگر این پرونده، صبح روز گذشته به ریاست قاضی بابایی در شعبه۵ دادگاه کیفری یک استان تهران به‌صورت علنی برگزار شد. این جلسه از دادگاه به ادامه دفاعیات طبری، متهم ردیف اول پرونده، و نیز وکیل وی در برابر اتهام رشوه‌های دریافتی از متهم حسن نجفی و همچنین دفاعیات فرهاد مشایخ، متهم ردیف سوم گذشت. براساس کیفرخواست پرونده، ۸۰میلیارد ریال وجه نقد، زمین به مساحت ۳۰۰ مترمربع در خیابان کریمخان، زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ مترمربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸مترمربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰هزار یورو و پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲میلیارد ریال، رشوه‌های دریافتی طبری از نجفی بوده است. طبری به‌عنوان معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه به دریافت رشوه‌های کلان از متهمان اقتصادی در ازای اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی آنها و پولشویی متهم است. مصطفی نیازآذری، رسول دانیال‌زاده، حسن نجفی و جلیل سبحانی ازجمله متهمان این پرونده هستند که نام آنها به‌عنوان پرداخت‌کننده رشوه به طبری مطرح شده است. در این میان، فرهاد مشایخ، نقش واسطه پرداخت و دریافت رشوه میان متهمان را ایفا می‌کرده است.
طبری در سومین جلسه دادگاه خود همانند جلسه قبل، همه اتهامات خود را رد کرد و مدعی شد که وجوه مبادله شده میان او و مشایخ در 10سال گذشته مربوط به کار‌های «ساخت و ساز» و کارهای ساختمانی بوده است. طبری درخصوص ماجرای سهام سیمان هم ادعای بی‌خبری کرد.
قاضی بابایی خطاب به طبری گفت: برابر دست‌نوشته در سال۹۰ و اقاریرتان مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از مشایخ گرفتید که ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان را طی 2فقره چک به او برگرداندید، درباره استرداد مبلغ توضیح دهید. متهم طبری پاسخ داد: پول اضافه بود که آن را پس دادم. در ادامه، قاضی با اشاره به اظهارات متهم مشایخ گفت: مشایخ در اظهاراتش گفته زمانی که طبری متوجه شد سازمان بازرسی از ارتباطات من و طبری و حسن نجفی پیرامون اراضی کلاک آگاه شده، وجوه استردادی را سهام خریدم و زمانی که طبری متوجه شد، درخواست وکالت نمود و به طبری وکالت دادم. متهم طبری مدعی شد: اظهارات مشایخ را قبول ندارم.

دستمزد کارمند در سال 83: 8میلیارد و 400میلیون تومان!؟
در بخشی از جلسه دادگاه، رسول قهرمانی، نماینده دادستان در پاسخ به ادعاهای متهم طبری که مبالغ دریافتی را به قراردادهای مربوط به ساخت و ساز وکارشناسی می‌دانست، گفت: اصلا فرض را بر این می‌گیریم قرارداد وجود داشته است، حال سؤالم این است قرارداد کدام کار اقتصادی است که دستمزد یک کارمند قوه که باید در محل کار خود هم حاضر می‌شده در سال۸۳ تا ۸۶ مبلغ ۸میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان می‌شود؟ اگر با سود متعارف بانکی هم حساب کنید این رقم بسیار نجومی می‌شود. قهرمانی بیان کرد: قرارداد مشاوره و کارشناسی شما محفلی برای پولشویی بوده است، یک کارشناس رسمی دادگستری می‌تواند این کار را انجام دهد؟
نماینده دادستان در ادامه با بیان اینکه زمانی که مبلغ ۸میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از سوی مشایخ به‌حساب طبری ریخته شده اتفاقات لواسان رقم خورد، گفت: شهردار وقت لواسان بازداشت شده است. قاضی لواسانات نیز که از قوه قضاییه اخراج شد بازداشت شده است. وی افزود: شما اقدامات غیرقانونی زیادی در لواسان رقم زده‌اید و آقای منصوری را وارد موضوع کرده‌اید. به گزارش همشهری، در بهمن‌ماه سال گذشته خبر دستگیری شهردار لواسان به همراه 3عضو شورای شهر لواسان و نیز 2نفر از کارمندان شهرداری منتشر شد؛ با سخنان اخیر نماینده دادستان، به‌نظر می‌رسد که اتهامات این افراد به پرونده اکبر طبری مربوط است. با این حال، نام این متهمان در کیفرخواست این پرونده مطرح نشده است! 
نماینده دادستان در ادامه درباره بخشی از اتهامات متهم نجفی به‌عنوان پرداخت‌کننده رشوه به طبری گفت: نجفی از متهمان کلان اقتصادی است. وی می‌خواست یک تخلف بزرگ و خطرآفرین برای محیط‌زیست تهران انجام دهد و آن این بود که ملک خارج از حریم لواسان را با توافق غیرقانونی که با شهرداری و کمیسیون ماده۵ انجام داده بود در داخل حریم لواسان آورد و به ارزش این ملک ده‌ها برابر اضافه کرد و این چنین در عرض یک شب صاحب درآمد نجومی شدند. نجفی با همین پول‌ها پتروشیمی باختر را در فرایند واگذاری خریداری می‌کند و پرونده‌ای در دادسرای اقتصادی در همین رابطه برای نجفی تشکیل شده است.

کارشناسی ساختمان با مدرک لوازم خانگی!
در ادامه نماینده دادستان بیان داشت: طبری در قرارداد کلاک قرارداد کارشناسی با مشایخ منعقد می‌کند که قراردادی غیرمتعارف است؛ در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۶ اگر طبری هر روز هم برای مشایخ کار کارشناسی انجام می‌داد، نهایتاً باید ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان دریافتی داشت، اما ۸میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان گرفته است. وی ضمن تشکیک در مدارک علمی و تحصیلی طبری در حوزه کارشناسی معماری و ساختمان و با اشاره به مدرک لیسانس متهم در رشته لوازم خانگی و اداری گفت: سؤالی که مطرح است این است که آیا آقای طبری کارشناس است؟ سؤال این است تخصص آقای طبری چیست؛ اول یک سؤال از خود ایشان بپرسم: آقای طبری لیسانس خود را از کجا اخذ کرده‌اید؟ ما در پرونده شما هیچ مدرکی از لیسانس پیدا نکردیم. طبری پاسخ داد: مدرک لیسانس خود را در رشته معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران اخذ کردم.
در بخشی از جلسه دادگاه، نماینده دادستان از طبری پرسید آن ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان(نیمی از مبلغ دریافتی از نجفی) را چه کار کردید؟ طبری پاسخ داد: شما چه کار دارید؟

فقط حاشیه می‌روید! 
در ادامه نوبت وکیل طبری بود که از موکلش در برابر اتهاماتش دفاع کند؛ وی گفت: طی 2جلسه خارج از چارچوب کیفرخواست به موکلم افترا زده شد و به‌گونه‌ای نشان داده شد که موکلم انبوهی از اتهامات را دارد. وی با ادعای اینکه سخنان نماینده دادستان خارج از چارچوب کیفرخواست بیان شده است، افزود: نماینده دادستان می‌گوید موکلم محبوب دل‌های مفسدان اقتصادی است و موکلم را به سایر اشخاص انتساب می‌دهد. چرا این کار انجام می‌شود؟
گفتنی است در جلسه قبل دادگاه، قهرمانی، نماینده دادستان پس از اعلام طبری مبنی بر اینکه دانیال‌زاده و مشایخ و... صرفا به‌دلیل رفاقت میلیارد‌ها تومان پول را به‌حساب وی واریز کردند گفت: طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی است. وکیل متهم طبری در ادامه مدعی شد: تنها چیزی که در دست شاکی عمومی است براساس ظن و گمان است و اسناد و مدارکی که در سال۸۳ بوده است. وکیل ادامه داد: موکل بنده ۲۰سال در دستگاه قضایی بوده است، آیا کسی او را (از فعالیت‌های دیگر) منع کرده است؟ امروز هم ممکن است برخی از مدیران خارج از ساعت اداری کار کنند، آیا این جرم و تخلف است؟ وی مقام دادسرا را به نقض آشکار بیطرفی متهم کرد و متن کیفرخواست و اتهامات وارده به موکل خود را «سراسر کذب» دانست که با اعتراض نماینده دادستان مواجه شد. قاضی دادگاه خطاب به وکیل طبری گفت: فقط حاشیه می‌روید، ظاهرا دفاعی ندارید. دادگاه شخصیت بیطرف دارد و شما باید از اتهامات دفاع کنید. در بخش پایانی دادگاه، متهم مشایخ در دفاعیات خود، اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرد و گفت: آقای قاضی بنده گول خوردم و اشتباه کردم، من ۵۰سال است با آقای نجفی دوستی دارم و ۳۷سال است کارخانه‌دار هستم. بنده اصلا نمی‌دانم پولشویی چیست و نمی‌دانم موضوع ملک روما چیست، حتی آقای دانیال‌زاده را هم نمی‌شناسم. وی افزود: من براساس رفاقت و دوستی ۵۰ساله این اشتباه را کردم.

ماجرای رشوه 500 هزار یورویی

قاضی از متهم پرسید: درباره دخالت آ‌قای طبری در کمیسیون ماده۵ و شهرداری توضیح دهید. این متهم پاسخ داد: او تلفنی کار می‌کرد و مشکلات را پیگیری می‌نمود و اگر سؤالی داشتیم از وی می‌پرسیدیم. در ادامه نماینده دادستان درباره جلسات مشترک میان آقای نجفی و منصوری (قاضی سابق لواسان) از متهم پرسید که وی پاسخ داد: یک‌بار آقای منصوری را در دفتر آقای طبری دیدم و بعد از آن اگر با او کاری داشتیم وی را در دفترش می‌دیدم. قاضی بابایی پرسید: متهم منصوری را چه‌کسی معرفی کرد؟ متهم مشایخ پاسخ داد: در دفتر طبری با متهم منصوری آشنا شدم. متهم مشایخ درباره تماس اخیر متهم منصوری با او گفت: سه چهار روز گذشته؛ یعنی 2روز قبل از دستگیری حجت‌الاسلام غلامرضا منصوری، او 
(قاضی فراری) با من تماس گرفت و گفت که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به‌عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم که چرا باید این حرف را بزنم؟ منصوری که در خارج از کشور متواری بود، روز شنبه اعلام شد که توسط اینترپل در رومانی دستگیر شده است و تشریفات استرداد این متهم به ایران در حال انجام است. متهم مشایخ مدعی شد: نجفی اظهار کرد که منصوری مزاحم وی شده است و از من پول و ملک می‌خواهد که در ۵نوبت ۵بسته که جمعاً ۵۰۰ هزار یورو بود به او دادیم، اما باز هم قانع نشد.  در ادامه، قاضی از مشایخ پرسید درباره ساخت و احداث زمین کریمخان به دستور چه‌کسی انجام شد؟ متهم پاسخ داد: به دستور نجفی صورت گرفت و به نام من منتقل شد و پس از آن، آن را به طبری منتقل کردم.

این خبر را به اشتراک بگذارید