• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102643
+
-

چالش فرهنگ در مجلس

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: دستگاه‌های فرهنگی بارهای بر زمین مانده‌‌ زیادی دارد - رئیس مجلس: اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند، پس چه‌کسی باید مشکلات را حل کند

مجلس
چالش فرهنگ در مجلس

مجلس دیروز در ادامه سلسله نشست‌های خود با وزیران دولت، میهمان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود؛ نشستی که بعد از مجموعه جلسات مجلس با وزیران اقتصادی دولت، حالا به فرهنگ رسیده و پا به عرصه مجازی هم گذاشته است. دیروز بحث فضای مجازی و فیلترینگ و تولید محتوا در فضای مجازی به یکی از مباحث اصلی مجلس تبدیل شد؛ جایی که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با گلایه همزمان از فیلترینگ و در عین حال رها‌بودن برخی شبکه‌های اجتماعی در کشور، گفت: در حوزه فضای مجازی می‌بینیم که تصمیم نظام بستن یک شبکه مجازی است اما باید ببینیم آیا حالا بهتر شده است که همه فیلتر‌شکن دارند؟ البته در همه جای دنیا رفتار سلبی در کنار رفتار ایجابی لازم است. در پیوست حکم دوره اول شورای‌عالی فضای مجازی آقا هرگونه بالا‌بردن سرعت و پهنای باند اینترنت را منوط به شبکه ملی اطلاعات کردند و محتوا را مقدم بر توسعه زیر‌ساخت خدمات کردند، اما این اتفاق نمی‌افتد و فرزندان من و شما در فضای مجازی چه می‌بینند؟
قمی با بیان اینکه ۵ آهنگ آخر یک خواننده ۱۹۸‌میلیون بار دیده شده، تصریح کرد: متأسفانه فضای مجازی رها شده است. در کمتر از یک سال گذشته پهنای باند دو‌و‌نیم برابر شده است. ۶۰ تا ۷۰‌درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است. جایی که شاعری با ۲۰۰ فالوئر وقتی از حاج‌قاسم سلیمانی می‌گوید، صفحه‌اش بسته می‌شود، ما ادعای حکمرانی در فضای مجازی را داریم اما آنها هر کاری می‌خواهند می‌کنند. ۳۰ درصد جرایم رایانه‌ای، ۲۵‌درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در همین فضا اتفاق می‌افتد. عشق مثلثی، مربعی، خیانت و خشونت و جرایم انسانی در این فضا عرضه می‌شود و جوانان از آن استفاده می‌کنند که مسئولیتش با تک‌تک شما و من است.

فرهنگ مظلوم است
محمد قمی‌ در جلسه علنی در جریان بررسی چالش‌های فرهنگی گفت: شهریور سال‌۸۶ در جلسه هیأت دولت و بعد از گزارش آقای احمدی‌نژاد آقا فرمودند فرهنگ حقیقتا مظلوم است و در این زمینه شواهد و ادله‌ای آوردند. وی سپس با کنایه نسبت به استقبال اندک نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: هر دلسوزی وقتی این استقبال پرشور نمایندگان را برای عضویت در کمیسیون فرهنگی ببیند، یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد.
وی افزود: ۴‌ماه است جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل نشده و جلسات شورای‌عالی فضای مجازی هم تشکیل نمی‌شود. کل بودجه فرهنگ کشور زیر نیم‌درصد است که بودجه ساخت ۳۰۰‌کیلومتر بزرگراه است. همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی هم با تشتت و شلختگی دستگاه‌های فرهنگی بارهای بر زمین‌مانده‌‌ زیادی دارد.
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد هم درباره موضوع فضای مجازی،‌ اظهار کرد: وزارت فرهنگ برنامه تحول در فضای مجازی را در 72اقدام به مرکز ملی فضای مجازی عرضه کرده و از سال گذشته مقدمات آن شروع شده، علاوه بر 18اقدام قبلی امسال 20اقدام دیگر افزوده شده و بخش قابل توجهی از بودجه سال‌1399 صرف تولید محتوای سالم در فضای مجازی شده است. ما به جریان مردمی هم توجه داریم. در برخی مجموعه‌ها مثل کانون‌های مساجد جریان مردمی فعال است، البته که باید تقویت شود.

مسئول؛ خودتان هستید

در نهایت محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه بحث تعیین و تکلیف محتوای فضای مجازی، جمعیت خانواده و سبک زندگی مورد توجه همکاران بوده است، خطاب به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: بنده نیز نکته‌ای داشتم. من هم مانند شما یک خدمتگزار در مجلس شورای اسلامی هستم. از نظر بنده ما که مسئولیتی برعهده داریم، حق نداریم از خودمان انتقاد کنیم. در جایی که وظیفه برعهده ماست. همه بایدهایی که شما به آن اشاره داشته‌اید، مسئول‌شان خودتان هستید. همه باید دست به‌دست هم داده و مشکلات را با هم حل کنیم. به نکاتی که شما اشاره کردید، چه‌کسی باید بپردازد. همه ما مسئول هستیم که وظایف‌مان را به‌درستی انجام دهیم. اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند، پس چه‌کسی باید مشکلات را حل بکند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید