• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102610
+
-

هزینه خدمات آموزشی ایثارگران

برابر ماده ۶۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است نسبت به تامین و پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزش عمومی و سایر برنامه‌های آموزش عالی از محل اعتباراتی که برای همین منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود اقدام کند. براساس تبصره یک این ماده قانونی، بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان، شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام کند. حسب این ماده قانونی مقرر شده بود آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط بنیاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وقت ریاست‌جمهوری تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد. از تاریخ تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حدود 3سال طول کشید تا آیین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب هیأت وزیران برسد و ابلاغ شود. در آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۷ قانون جامع مشمولین این طرح در 2بند ب و پ به شرح زیر آمده است: 
*  بند ب شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.
*  بند پ مشمولین طرح شاهد عبارتند از: دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب، شامل همسر و فرزندان شاهد جانبازان ۵۰درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.
 با این تعریف مشخص می‌شود که جانبازان ۵۰درصد و همسر و فرزندان آنان در شمول طرح شاهد قرار می‌گیرند.
در این آیین‌نامه خدمات آموزشی ارائه‌شده حسب این دو تعریف در اختیار مشمولین آن قرار می‌گیرد. دربند ت خدمات آموزشی طرح شاهد چنین تعریف شده است: تمامی فعالیت‌ها و اقداماتی که مطابق اساسنامه طرح شاهد مصوب ۱۳۶۹ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اصلاحات بعدی آن که در قالب برنامه‌های تربیتی آموزشی و نظایر آن در جهت رشد ارتقای تحصیلی مشمولین آن صورت می‌گیرد. در بند ث مبلغی به‌منظور تامین بخشی از هزینه‌های تحصیلی مشمولین توسط بنیاد و پس از تصویب شورای طرح و برنامه شاهد، به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌گردد.  در این آیین‌نامه به وضعیت دانش‌آموزان شاهد که در یک مجتمع خاص تجمیع و متمرکز نشده‌اند نیز در قالب بند ج اشاره شده است که در حوزه ارائه این تسهیلات قرار می‌گیرند.
ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی، بنیاد را موظف کرده است که در اعتبارات مصوب سالانه درخصوص برنامه‌های آموزش عمومی برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام کند:
 الف - برگزاری کلاس‌های تکمیلی، تقویتی، جبرانی و نظارت بر برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان
 ب- برگزاری کلاس‌های تقویتی ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم و ارائه وسایل کمک‌آموزشی و آموزش بالینی جانبازان ۷۰درصد و فرزندان معلول مشمولین طرح شاهد و ارائه خدمات مشاوره‌ای و هدایت تحصیلی 
ث- تشویق دانش‌آموزان کوشا و ممتاز و حائزین رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری دانشگاه‌های دولتی روزانه و حمایت از گروه‌های خاص تحصیلی ازجمله دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، استثنایی و بازماندگان از تحصیل.
 برابر ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی، بنیاد موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه درخصوص برنامه‌های آموزش عالی و نیز پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام کند:
 الف - تشویق دانشجویان و طلاب ساعی و تلاشگر به‌منظور رشد و ارتقای وضعیت تحصیلی آنها در مؤسسات آموزشی دولتی روزانه
 ب - مشاوره و هدایت تحصیلی دوره تحصیلات تکمیلی با ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان معلول به شرح زیر:
* گروه اول جانبازان ویژه، شامل 2چشم نابینا و قطع نخاع گردن 
* گروه دوم جانبازان ویژه ویلچری، شامل قطع نخاع و قطع 2پا از بالای زانو.
 برابر تبصره ذیل این بند، فرزندان معلول شهدا، جانبازان و آزادگان تحت پوشش دارای ویژگی در گروه‌های یک و 2 مشمول این بند خواهند بود.
ت- پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی غیرشهریه بگیر در هر نیمسال تحصیلی.
 برابر ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی، مدت ارائه خدمات و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه در بخش آموزش عمومی، مطابق مقررات و ضوابط آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در هر مقطع تحصیلی است و در بخش آموزش عالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 4نیمسال، کارشناسی پیوسته 8نیمسال، کارشناسی‌ارشد پیوسته ۱۲ نیمسال، دکتری حرفه‌ای ۱۴نیمسال، دکتری پیوسته ۱۵نیمسال، کارشناسی‌ارشد ناپیوسته ۴نیمسال، دکتری phd  و تخصص پزشکی، بر مبنای آیین‌نامه‌های آموزشی وزارتخانه‌های ذی‌ربط خواهد بود. با عنایت به تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تهیه و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۷ توسط هیأت وزیران و گذشت بیش از ۷سال، تاکنون اقدامی درخصوص اجرای قانون و آیین‌نامه اجرایی آن توسط بنیاد صورت نگرفته است. مدتی به بهانه عدم‌تصویب آیین‌نامه اجرایی آن و اکنون به بهانه عدم‌تامین منابع مالی و بودجه در اعتبارات مصوب سالانه، از اجرای قانون در حق ایثارگران امتناع می‌کنند. مراجع نظارتی که همواره درباره کمترین خدمات ارائه‌شده به ایثارگران، به بهانه عدم‌شفافیت قوانین مانع اجرای آن می‌شوند، اکنون کجایند؟ آیا نظارت آنان فقط در جهت تضییع حقوق ایثارگران است؟ یا وظیفه‌ای با عنوان نظارت بر حسن اجرای قانون ندارند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید