• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102607
+
-

عرضه‌های اولیه در بورس شتاب می‌گیرد

با تصمیم سازمان بورس، از اول تیر، بورس‌ها در مورد پذیرش شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و نیازی به ارسال تقاضا به سازمان بورس نیست

بورس
عرضه‌های اولیه در بورس شتاب می‌گیرد

 به‌دنبال انتقادهای فراوان در مورد رویه کند ورود شرکت‌های جدید به بورس یک عضو هیأت مدیره سازمان بورس از تغییر رویه پذیرش شرکت‌های جدید با هدف سرعت در فرایند عرضه‌ های اولیه خبر داد. برآورد می‌شود امسال سال عرضه‌های اولیه در بورس باشد و سهام شرکت‌های زیادی پس از تسهیل در پذیرش شرکت‌های جدید وارد بورس شوند. به گزارش همشهری، مطابق اطلاعات موجود تعداد شرکت‌های ثبت شده در ایران حدود 1.5میلیون شرکت است. در سال 1393مرتضی ادب، سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجارتی، تعداد شرکت‌های ثبت شده در ایران را یک‌ میلیون و 300هزار واحد دانست. بااین‌حال واضح است که از این تعداد شرکت ثبت شده فقط تعداد کمی فعال هستند و از میان شرکت‌های فعال هم با توجه به‌وجود شروط پذیرش در بورس، فقط تعداد کمی قابلیت ورود به بورس و فرابورس را دارند. 4سال پیش اکبر سهیلی‌پور، رئیس وقت سازمان حسابرسی تعداد شرکت‌های فعال در اقتصاد ایران را 450هزار شرکت دانسته بود و حتی اعلام کرده بود که این تعداد شرکت اظهارنامه مالیاتی ارائه می‌کنند. چنانچه بپذیریم هم‌اکنون بیش از 450هزار شرکت فعال در ایران حضور دارند، اگر فقط یک درصد از این شرکت‌ها پتانسیل ورود به بورس را داشته باشند، این ظرفیت وجود دارد که تعداد شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 4500شرکت برسد؛ درحالی‌که هم‌اکنون جمع کل شرکت‌های حاضر در این 2 بورس در حدود 600شرکت است. برخی از گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که هم‌اکنون فقط سهام 4.5درصد از شرکت‌های ایران در بورس حضور دارند و هنوز شرکت‌های زیادی پشت درهای بورس حضور دارند که می‌تواند از طریق بهینه‌سازی و بازیابی عملکرد، زمینه حضور آنها را در بازار سهام فراهم کرد. در چنین شرایطی فعالان بازار با انتقاد نسبت به رویه کند پذیرش شرکت‌های جدید معتقدند؛ روند ورود شرکت‌های جدید به بورس باید تسهیل شود و فرایند پذیرش، درج و عرضه سهام شرکت‌های جدید آسان‌تر شود تا میزان عرضه‌های اولیه نیز در بورس با توجه به رشد شاخص‌ها افزایش یابد. تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که انتقادها بالاخره کارساز شده و بعد از تغییرات مدیریتی در سازمان بورس قرار است ساختار ورود شرکت‌های جدید به بورس تغییر کند و این کار در اختیار خود بورس‌ها گذاشته شود.

رویه جدید برای پذیرش شرکت‌ها
یک عضو هیأت مدیره سازمان بورس از تغییر رویه پذیرش شرکت‌های جدید با هدف سرعت در فرایند عرضه‌های اولیه خبر داد. حسن امیری گفت: از اول تیر، بورس‌های تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در مورد پذیرش شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و نیازی به ارسال تقاضا به سازمان بورس نیست. همزمان با این رویداد تازه‌ترین خبرها نیز حاکی از آن است که صف ورود متقاضیان جدید برای ورود به بورس طولانی‌تر شده است. پیش‌از این معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: می‌خواهیم هر هفته یک شرکت تولیدی در بورس عرضه اولیه یا انتشار اوراق داشته باشد و هدف‌گذاری برای ورود ۱۰۰ شرکت به بورس تا پایان امسال انجام شده است. او گفته بود، برای این کار 3هزار و 800شرکت تاکنون شناسایی شده‌اند. پیش‌از این همچنین نهادهای بزرگ ازجمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی نیز وعده داده بودند که در سال‌ جاری سهام تعداد زیادی از شرکت‌هایشان را وارد بورس خواهند کند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که فقط تعداد شرکت‌های زیرمجموعه این نهادها رقمی بالغ‌بر 600شرکت است. تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که هم‌اکنون حدود ۳۵ شرکت نیز متقاضی پذیرش در بورس هستند که با تکمیل مدارک و مستندات تعیین‌ شده در دستورالعمل پذیرش پرونده آنها به‌ترتیب در جلسه هیأت پذیرش مطرح خواهد شد. همچنین صنعت غذایی کورش، شرکت‌های لیزینگ پارسیان، لیزینگ کارآفرین، تولید نیروی برق آبادان، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، بهساز کاشانه تهران و سپید ماکیان ازجمله شرکت‌هایی هستند که در جلسه هیأت پذیرش با ورود آنها به بورس موافقت شده و با احراز شرایط تعیین شده در آینده نزدیک، نماد آنها درج خواهد شد.
 2تأمین سرمایه امین و تمدن نیز در فهرست شرکت‌های بورس تهران پذیرش شده و در انتظار درج نهایی هستند.  همچنین درج نماد 2 شرکت لیزینگ اقتصاد نوین و توسعه و عمران امید در جلسه ۱۷ خرداد در هیأت پذیرش مطرح و با پذیرش آنها نیز موافقت شد که پس از احراز شرایط تعیین‌شده در فهرست نرخ‌های بورس درج خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید