• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102584
+
-

توهم گوترش

وزارت خارجه گزارش گوترش را سفارشی خواند - روانچی: گزارش گوترش توهم است

دیپلماسی
توهم گوترش

اسماعیل سلطنت پور _ خبرنگار

یک هفته مانده به انتشار گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای برجام که برای نخستین بار از زمان اجرای برجام حاوی بخش‌هایی مبنی بر نقض قطعنامه۲۲۳۱ توسط ایران است، وزارت خارجه کشورمان بیانیه‌ای شدیداللحن صادر و گزارش گوترش را سفارشی توصیف کرد.

آنتونیو گوترش قرار است سوم تیر‌ماه گزارش خود را که هر ۶ماه یک‌بار درباره روند اجرای برجام ارائه می‌دهد در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار دهد تا یک هفته بعد از آن این گزارش در جلسه رسمی شورا مورد بررسی قرار بگیرد، اما رویترز با ادعای اینکه یک نسخه از این گزارش را مشاهده کرده، نوشته بود که در گزارش گوترش برخلاف آنچه سال گذشته از سوی دبیرکل سازمان ملل اعلام شده بود ادوات و موشک‌های بازمانده در جریان حمله تابستان گذشته به تاسیسات آرامکو عربستان با منشأ ایرانی معرفی شده‌اند، در این رابطه وزارت خارجه ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد که به‌نظر می‌رسد تحت فشارهای سیاسی رژیم‌های آمریکا و عربستان صورت گرفته، مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ابراز می‌دارد.
در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه دبیرخانه براساس تفسیر غیرمعمول از قطعنامه۲۲۳۱ تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی خودداری کرده و حتی با خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه۲۲۳۱ است در نهایت تسامح و ابهام برخورد کرده است، خاطرنشان شده که دبیرخانه سازمان ملل در موضوعی که طبق ترتیبات مرتبط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا اختیاری در آن ندارد ورود کرده و اقدام به تهیه گزارش به‌اصطلاح تخصصی می‌کند. جالب‌تر آنکه گزارش دبیرخانه همزمان با اقدام آمریکا در ارائه پیش‌نویس قطعنامه خطرناکی برای تمدید غیرقانونی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران منتشر می‌شود و مفاد آن 2هفته قبل از انتشار توسط آمریکا مورد استناد قرار گرفته و این شائبه را تقویت می‌کند که این گزارش به سفارش آمریکا و برای بهره‌برداری توسط آن کشور در شورای امنیت علیه ایران تهیه شده است.
آمریکا قرار است پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که طبق برنامه مهرماه امسال منقضی می‌شوند به شورای امنیت ارائه دهد و مقامات کاخ سفید گفته‌اند اگر از مسیر پیش‌نویس قطعنامه به نتیجه نرسند با استناد به برجام برای اسنپ‌بک و بازگرداندن خودکار قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران اقدام می‌کنند که روسیه و چین با هر دو طرح آمریکا مخالفت کرده‌اند؛ از طرفی ایران رایزنی‌هایی را با اعضای دائم شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و غیردائم شورای امنیت آغاز کرده است. در این راستا ظریف قرار است ظرف امروز و فردا به مسکو سفر کند. در ماه‌های اخیر مقامات ایران با اعضای غیردائم شورای امنیت ازجمله آلمان، اندونزی، آفریقای جنوبی، تونس و بلژیک رایزنی‌هایی انجام داده، جمهوری دومینیکن، سنت‌وینست و گرانادیس، نیجر استونی و ویتنام دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت هستند.
وزارت خارجه متهم‌سازی‌ دولت‌ها با فرایندهای خودساخته و ضوابط خودسرانه را بدعتی خطرناک توصیف کرده و یادآور شده است: اینچنین فرایندهای سفارشی شدیدا به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه وارد خواهد ساخت. تهیه گزارش با انگیزه‌های سیاسی، تغییردهنده حقایق نبوده و بر همگان روشن است که وضعیت امروز منطقه نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط آمریکا و رژیم کودک‌کش عربستان است. چگونه است که هیچ توجهی به فروش سلاح‌های مرگبار به عربستان که استفاده از آنها علیه مردم بی‌دفاع یمن بر همگان چون روز روشن است، نمی‌شود اما تیم‌های تحقیقاتی برای جست‌وجو در زباله‌های عربستان اعزام می‌شوند تا مگر مدرکی برای ادعاهای بی‌پایه آمریکا ساخته شود؟ بی‌تردید، چنین گزارش‌هایی نه‌تنها به صلح و امنیت در منطقه و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت کمکی نخواهد کرد، بلکه اعتبار و آبروی سازمان ملل متحد را نیز یکسره نابود می‌کند.
در پایان این بیانیه تأکید شده است: جمهوری اسلامی ایران قویا به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می‌کند در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. آمریکا خود بزرگ‌ترین ناقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچ‌کس نمی‌تواند دامان آن کشور را از نقض گسترده قوانین بین‌المللی مبرا سازد.

    وزارت خـــارجــه متهم سـازی دولـت‌ها با فـرایـنـدهـای خودساخته و ضوابط خودسرانه را بدعتی خطرنـاک تـوصیف کرده و یـادآور شــده است : اینچنین فرایندهای سفارشی شدیدا به اعتـبار سازمان ملل متحد لطمه وارد خواهد ساخت


    روانچی: گزارش گوترش توهم است

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در توییتر نسبت به سوءاستفاده آمریکا از سازمان ملل برای اعمال فشار بر ایران هشدار داده بود، دیروز هم مجید تخت روانچی، نماینده دائمی کشورمان در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای مطرح شده در گزارش دبیرخانه سازمان ملل علیه ایران، در صفحه توییترش نوشت: «ایران تمام اتهامات را در گزارش دبیرخانه سازمان ملل رد می‌کند:
  «منشأ ایرانی» تسلیحات یک وهم است.
  دبیرخانه سازمان ملل فاقد ظرفیت، تخصص و دانش انجام دادن تحقیقات است.
  به‌نظر می‌رسد که آمریکا با تاریخچه خصومت با ایران در صندلی راننده نشسته است تا «ارزیابی‌های» سازمان ملل را شکل دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید