• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102568
+
-

هفته نمایشگاه‌های گروهی

گالری‌های تهران در این هفته‌ میزبان چه آثاری هستند؟

هفته نمایشگاه‌های گروهی

مهرداد طبرسی_روزنامه نگار

گالری‌های تهران از دو، سه هفته پیش، با رعایت فاصله‌ اجتماعی، نمایشگاه‌های خود را آغاز کردند. تعطیلات روزهای میانی خرداد، گذشته است و گالری‌ها، در جمعه‌ای که گذشت، افتتاحیه‌های شلوغ‌تری را پشت سر گذاشتند. در این هفته بسیاری از گالری‌ها نمایشگاه‌های گروهی تدارک دیده‌اند. نمایشگاه‌هایی که به‌دلیل حضور آثار هنرمندان بیشتر طبیعتاً میزبان تماشاگران بیشتری است و می‌تواند پس از چندماه تعطیلی رونق‌بخش گالری‌ها باشد. در عین حال بعضی از آثار به نمایش درآمده در گالری‌ها بیشتر از بایگانی‌ها و مجموعه‌های شخصی بیرون آمده‌اند. نمایش چنین آثاری تمهیدی است برای روشن نگه داشتن چراغ گالری‌ها و گذران روزهایی که بی‌تردید گالری‌گردی رونق گذشته را ندارد.

خط روشن در جریان است

گالری «طراحی هنر» نمایشگاهی گروهی از آثار هنرمندان نام‌آشنا ازجمله کامبیز درم‌بخش، علیرضا آدم‌بکان، قدرت‌الله عاقلی، پری زنگنه، شکوفه فلاح و نزار موسوی‌نیا تدارک دیده است. میترا ارباب‌سلجوقی و محسن غلامی آثار را برای نمایشگاه «خط روشن» انتخاب کرده‌اند.
«در جریان» نمایشگاه گروهی جمعی از هنرمندان است که در گالری‌ تازه‌تأسیس «سو» برگزار می‌شود. آثار امیرحسین اکبری‌علویجه، محمد عباسی، مهدی شیری، ساله شریفی، صدرا میرشریفی، پری مرادی و الهام نفیسی از جمعه در این گالری به نمایش درآمده است.
نگارخانه سهراب، میزبان آثار گروهی از هنرمندان به نام «تنشن» است. یلدا جمالی آثاری از سارا ابری، مامک حجازی، آرزو جباری، اوژن شیراوژن، حسین خوشرفتار، سروناز فارسیان، حسین احصایی، شقایق احمدیان، علیرضا آدم‌بکان و... را برای شرکت در نمایشگاه انتخاب کرده است. دیگر نمایشگاه گروهی این هفته نمایشگاه نقاشی و حجم و عکس است با عنوان «نقش خود» که از یکشنبه در تالار لرزاده در گالری صبا (فرهنگستان هنر) آغاز می‌شود. آثاری از پدرام مهدیان، پریسا قاضی‌زاده، فاضله حمیدی، شیوا فلاحی، فاطمه میرعبدالله، مژگان طبرسی، زهرا خسروانجم، مینا نقشینه ارجمند و... به انتخاب پروین معراجی در«نقش خود» به نمایش درآمده است. نکته درخور تأمل اینجاست که نمایشگاهی که قرار است ارائه‌کننده آثار هنرمندان باشد- نمایشگاه نقش خود - پوستری نامتناسب و غیرهنرمندانه دارد.

پیکره‌های آمیخته با خط فارسی

شماری از گالری‌ها نیز میزبان نمایشگاه انفرادی آثار هنرمندان هستند. گالری سیحون نمایشگاه نقاشی سولماز توحیدلو را با عنوان «شام آخر» از روز جمعه آغاز کرده است. هنرمندی که در سال‌های اخیر بیشتر نمایشگاه‌های خود را در گالری سیحون برگزار کرده. پرتره‌ها و پیکره‌های زنانه آمیخته با نقش و نگارهای ایرانی و خطوط فارسی وجه تمایز او در میان نقاشان هم‌نسل خویش است. سولماز توحیدلو هرچه پیش‌تر آمده‌ از نقاشی صرف پرتره‌ها فاصله گرفته و نمای بازتری از آنها به نمایش گذاشته و فضای پیرامونی را نیز به پرتره‌ها ضمیمه کرده است. «منطقه منفی یک» نمایشگاه عکس‌های آرش پژوه است که به انتخاب بابک حقی در نگارخانه شمیده به نمایش درآمده است. «شاید یک رویاست» عنوان نمایشگاه نقاشی و حجم عفت جلیل‌نژاد است که در گالری سایه برگزار می‌شود. گالری زیرزمین دستان نیز میزبان نمایشگاه انفرادی آثار ایلا فیروزآبادی با عنوان «مطالعه‌ای بر فواره‌ها» است.

طراحی‌ها روی کاغذ

بهترین نمایشگاه گروهی هفته «روی کاغذ» در گالری اعتماد است. گالری اعتماد در شعبه نخست خود در کوچه شیرودی به‌مدت یک‌ماه میزبان آثار طراحی هنرمندان است. آساره عکاشه، اشکان عبداللهی، ساناز علوی، شهرام کریمی، رکسانا منوچهری، لاله معمار اردستانی، سیدامین باقری، لیلا قندچی، مجتبی طباطبایی، مصطفلی دره‌باغی، ندا ظرف‌ساز و نگار زنویی ازجمله هنرمندانی‌اند که طراحی‌‌هایشان در نمایشگاه «روی کاغذ» به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاهی گروهی که از مجموعه آثار هنرمندانی فراهم آمده است که بسیاری از آنها قدرت طراحی خود را بارها اثبات کرده‌اند، مثل شهره مهران، لاله معماراردستانی و سیدامین باقری. «نگاه گمشده» نمایشگاه گروهی دیگری است که در گالری ویستا برگزار می‌شود. شیرین بابازاده، شیلا جیلان‌پیران، نسرین صادقی بجد و مانی مهرزاد هنرمندانی‌اند که آثارشان در گالری ویستا به نمایش درآمده است. مصطفی سرابی آثار نقاشی خود را با عنوان «دریا؛ جایی که از خشکی دیده نمی‌شود» به گالری دلگشا آورده است. گالری ایوان نیز در نمایشگاه «وسعت محاط» میزبان آثار بهروز مجیدی و مجید احمدی است.

هندسه سکوت همچنان ادامه دارد
نمایشگاه «هندسه سکوت» که در 2هفته اخیر با استقبال بسیار مواجه شده تا ۲۶خرداد در گالری اُ ادامه خواهد داشت. جایگاه محمد خلیلی در مقام استاد نقاشی دانشگاه و اصرار دلنشین او بر سبک شخصی‌اش در به تصویر کشیدن اشیا در فضاهای متروکه سبب شده است که هر بار به شمار دوستداران او افزوده شود و بسیاری از علاقه‌مندان و شاگردان او درباره نمایشگاه «هندسه سکوت» بنویسند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید