• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102560
+
-

عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به شبکه ارتباطی

«عدالت ارتباطاتی» لفظی است که روز گذشته از سوی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از دسترسی 1034روستا به شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد.
او در این مراسم با تأکید بر برنامه دولت برای اتصال کامل روستاها به شبکه ارتباطی کشور گفت: نتیجه این کار «عدالت ارتباطی» است که از مصادیق «عدالت اجتماعی» محسوب می‌شود. در همین پدیده کرونا دیدیم که آموزش چه در مدارس و چه دانشگاه‌ها به بستر فضای مجازی منتقل شد. اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت، بانکداری و... مبتنی بر فضای مجازی شد. بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد.
در مراسم روز گذشته که به‌خاطر مشارکت ایرانسل در دفتر مرکزی این اپراتور برگزار شد با برقراری ارتباط آنلاین با 2روستای «شهنیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد و «گلانه» در استان کردستان به‌عنوان نمونه‌هایی از 1034روستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت‌های مخابراتی ایرانسل در این روستاها را افتتاح کرد.
دسترسی این روستاها به شبکه ملی اطلاعات که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک وزارت ارتباطات و ایرانسل انجام شده است، با ایجاد امکان استفاده ساکنان این روستاها از جدیدترین خدمات دیجیتال، زمینه بهبود کیفیت کسب و کار و زندگی در این مناطق را فراهم می‌کند.
وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه 90درصد روستاهای بالای 20خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
 آذری جهرمی تأکید کرد: این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود و در سال اول برنامه ششم توسعه، حدود 30درصد شد و امروز که ما خدمت شما هستیم این عدد به 90درصد رسیده است و تمام تلاش ما بر این محور است که تا پایان سال بالاتر از اهداف برنامه، 100درصد روستاهای بالای 20خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم. امروز در همین برنامه با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده 1034روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. 
به گفته وزیر ارتباطات، رسیدن از 10درصد به 50 و یا 60درصد اهداف برنامه برای توسعه ارتباطات روستایی کار سختی به‌حساب نمی‌آید چون عمده روستاهای کشور که پرجمعیت هستند در نزدیکی شهرها قرار دارند و برقراری ارتباط برای آنها کار سختی محسوب نمی‌شود. اما رسیدن از 90 به 100درصد زحمت دارد. روستاهای باقی‌مانده عمدتاً در مناطق صعب‌العبور قرار دارند که برای توسعه روستایی نیازمند جاده، انتقال برق و ایجاد سکو هستند که این موضوع بسیار کار پرزحمتی است.
محمد جواد آذری جهرمی، با اشاره به اینکه شیوع کرونا نشان داد که فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیداکرده، گفت: ترافیک ما 150درصد رشد کرد و مجموعاً 2و نیم برابر شد و اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد وقتی‌که این‌همه وابستگی وجود دارد یعنی عدالت وجود ندارد و این تلاشی که مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها می‌کنند تلاشی برای برقراری عدالت است که کار بسیار ارزشمندی است.

     نیاز ایران به تحول دیجیتال 

وزیر ارتباطات روز گذشته گفت: ما همه این کارها را می‌کنیم تا یک تحول را رقم‌ بزنیم تحت عنوان تحول دیجیتال که نتایج آن شکوفایی اقتصاد دیجیتال است. تلاش می‌کنیم با این تحول شبکه ملی اطلاعات را رقم بزنیم و توسعه دهیم، تلاش می‌کنیم تا میدان را برای جوانان باز کنیم و ظرفیت اشتغال را برای آنها افزایش دهیم. تلاش می‌کنیم تا زندگی مردم را راحت‌تر کنیم و شفافیت به‌وجود بیاید و نتیجه‌اش آن شود که فساد از کشور ما رخت بربندد. تلاش برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال از این جنبه‌ها نیز ارزشمند است. با اضافه شدن این روستاها، تعداد روستاهای تحت پوشش شبکه ایرانسل به 17644روستا رسیده است. این اپراتور تلفن همراه همچنین به پیشنهاد وزیر ارتباطات ۲گیگابایت اینترنت رایگان به روستاییانی که در روستاهای مورد اشاره حضور دارند اهدا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید