• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102535
+
-

بردگی تکنولوژیکی

ویترین
بردگی تکنولوژیکی


بردگی تکنولوژیکی،  نوشته‌های گردآوری شده تئودور جان کازینسکی است با مقدمه‌ای از دیوید اسکربینا،  استاد فلسفه در دانشگاه میشیگان.
تئودور جان کازینسکی،  متولد 1942ریاضیدان و منتقد اجتماعی است که عملیات ادامه‌دار بدنامی با استفاده از بمب‌های کار گذاشته شده داخل بسته‌های پستی را به راه انداخت. کازینسکی که یک کودک نابغه شناخته می‌شد مدرک کارشناسی ریاضی خود را از دانشگاه هاروارد و دکترای ریاضی‌اش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد.
تئودور جان کازینسکی به سبب حمل‌ونقل،  ارسال و استفاده غیر‌قانونی از بمب،  همچنین کشتن 2 نفر در کالیفرنیا و یک نفر در نیوجرسی مجرم شناخته شده است. وی اکنون در حال گذراندن دوره حبس ابد در زندان فوق‌امنیتی«سوپر مکس» منطقه فلورنس در ایالت کلرادوست.
تکنولوژی از نظر کازینسکی معضل اصلی دنیای امروز است و برای رهایی از مشکلات آن راه آسانی وجود ندارد. در این مورد شاید پیش‌ از او کسان دیگری نیز بسیار سخن گفته باشند و در این مورد از آنها وام گرفته باشد،  اما ویژگی شاخصش تفکر انقلابی و جسارتی است که در راه‌حل نهایی مدنظرش برای این مشکل مطرح می‌کند. او انقلابی فراگیر پیش از فرارسیدن فاجعه را تنها راه نجات بشر و طبیعت در کره زمین می‌داند. شخصیت کازینسکی را رسانه‌ها در لفافه‌‌ای از رمز و راز و ژورنالیسم زرد پنهان کرده‌اند و با گذشت بیش از 25 دهه از انتشار مانیفست او هنوز هم کازینسکی را بیشتر با بمب‌گذاری‌هایش می‌شناسند تا افکار وی.
مانیفست (جامعه صنعتی و آینده آن) هسته اصلی ایده‌های کازینسکی است و در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. هرچند خود کازینسکی هم معترف است مانیفست بسیار خلاصه‌ای نوشته شده است،  اما خطوط اصلی ایده‌هایش را می‌شود اینجا به‌خوبی مشاهده کرد. مانیفست با یورشی سنگین به چپ‌گرایی که کازینسکی آن را خط دفاعی اول سیستم تکنولوژی و مهم‌ترین نیروی ضد‌انقلابی دوران مدرن می‌داند، شروع می‌شود و  مفاهیم روانی مرتبط با تکنولوژی و تمدن مدرن صنعتی و اثر آن را بر آدمی بررسی می‌کند،  آنگاه نگاهی به تاریخ بشر می‌اندازد و سپس با مطرح کردن اینکه تمدن مدرن صنعتی اصلاح‌پذیر نیست، انقلابی تمام‌عیار بر آن را با وجود هزینه‌های احتمالی‌اش توصیه می‌کند.
این کتاب 372صفحه‌ای را شاهو صالح به فارسی برگردانده و انتشارات روزنه به بهای 62هزار و 500تومان آن را منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :