• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102360
+
-

پریباد و سوگ مغان

ویترین
پریباد و سوگ مغان


چاپ سوم رمان‌های «پریباد» و «سوگ مغان» نوشته محمدعلی علومی از سوی نشر آموت منتشر شد. «پریباد» با سبک و سیاق رئالیسم جادویی به مقطعی مهم از تاریخ ایران می‌پردازد. در اواخر دوره قاجار با کشف نفت و دیگر معادن مورد نیاز جهان جدید، میهن ما ورودی با واکنش‌های متعدد و متفاوت به جهان صنعتی داشت. محمل رمان، دورانی است که ابرقدرت زمان و عوامل داخلی و خارجی بریتانیا در تضاد و تعارض با مردم ایران بودند. وقایع رمان در شهری به نام «پریباد» می‌گذرد که یک شب ناگهان محو می‌شود. تنها بازمانده این شهر، مرد کهنسال و نابینایی است به نام «پیرویس» که ماجراهای شهر را شرح می‌دهد. حاکم شهر و سرکنسول بریتانیا هنگام عیاشی قصد تجاوز به دخترکی را دارند. طوس آخرین عیارِ شهر باخبر می‌شود. بال درمی‌آورد و برای نجات دخترک پرواز می‌کند و... .
بهره‌مندی از اساطیر ایرانی، جدال اهورا و اهریمن، مار و عقرب، استفاده از فرهنگ و باورهای هزاران ساله مردم، اجرای جدید از قصه‌های قدیمی و همچنین در قالب داستان درآوردن تعبیرها و ضرب‌المثل‌ها بر زمینه اصلی روابط اجتماعی، موضوع و مضمون رمان را شکل می‌دهد. سرانجام مادری پیر که تمام پسران دلیرش را کشته‌اند با آه‌های آتشینش، حاکم ستمگر و سرکنسول دولت استعمارگر و شهر پریباد را می‌سوزاند.
«سوگ مغان» نیز رمانی است با رویکرد استعاره و پرداخت اکسپرسیونیستی که تاریخ کرمان در جدال با شرور طبیعی و اجتماعی موضوع و مضمون آن است؛ از جمله حمله اردشیر بابکان و جدال با هفتواد و کشتار مردم و... هجوم آغامحمدخان به کرمان و چشم درآوردن و کله منار ساختن و سپس انقلاب مشروطه و بر دار کشیدن رفعت نظام نرماشیری و مانند اینها و... تا پس از زلزله بم که راوی این همه مردی است بستری در تیمارستان. محمدعلی علومی پیش از این در رمان «ظلمات» و 2 مجموعه داستان کوتاه «هزارویکشب نو» و «قصه‌های غریب، مردمان عادی» به فرهنگ مردم و بهره‌مندی از افسانه‌ها و اسطوره‌ها به روابط اجتماعی مردم شهر بم پرداخته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید