• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10234
+
-

هشدار ایران به اروپا

عراقچی: اروپا مرتکب اشتباه محاسباتی بزرگ نشود

گزارش
هشدار ایران به اروپا

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان گفته است چنانچه احیانا برخی کشورهای اروپایی به‌دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای بر ایران به منظور خوشایندی رئیس‌جمهور آمریکا باشند، مرتکب اشتباه محاسباتی بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات این توافق خواهند دید. معاون سیاسی محمد جواد ظریف این اظهارات را در واکنش به انتشار خبری از سوی رویترز و ادعای این خبرگزاری درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی تروئیکای اروپایی مطرح کرده است. رویترز مدعی شده است انگلیس، فرانسه و آلمان به‌منظور راضی کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن آمریکا در برجام، پیشنهاد اعمال تحریم‌هایی جدید از سوی اتحادیه اروپا را علیه ایران مطرح کردند.

 

 

ترامپ ناراضی از اروپا


به نوشته واحد مرکزی خبر، تحریم‌های پیشنهادی چند کشور اتحادیه اروپا شامل انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران، شامل اتباع ایرانی مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک این کشور است.


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا 22دی‌ماه امسال برای بار چهارم توافق هسته‌ای را تأیید و لغو تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد اما مدعی شد این بار آخر است که لغو تحریم‌های هسته‌ای را تمدید می‌کند.  او با تعیین ضرب الاجلی برای طرف‌های اروپایی از آنها خواسته بود نواقص این توافق را برطرف کنند. با این حال به‌نظر می‌رسد ترامپ از اقدامات اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر درباره برجام راضی نبوده است.


 او در دیداری خصوصی که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشته مدعی شده است: اروپایی‌ها برای برآورده کردن خواسته او اقدام ویژه‌ای انجام نداده‌اند و فقط برجام را «بزک» کرده‌اند اما وی خواستار تغییرات اساسی است. با این حال در یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در هتل کوبورگ وین (محل برگزاری آخرین دور مذاکرات هسته ای) انجام شد اروپایی‌ها بر حمایت خود از برجام و تمایل خود از ادامه اجرای کامل و دقیق برجام تأکید کردند. عراقچی به ایرنا گفته است: در آن جلسه حتی هیأت آمریکایی نیز تأیید کرد که هم‌اکنون آمریکا به تعهدات خود پایبند است و تا زمانی که مشورت‌هایی که دارند و تصمیماتی که می‌خواهند بگیرند به سرانجام برسد، برجام را اجرا خواهند کرد.
به گفته عراقچی، ضرب الاجلی که دولت آمریکا برای متحدان اروپایی خودش تعیین کرده یک وضعیت جدید و ابهاماتی را ایجاد کرده و از این‌رو سؤال اصلی جلسه کمیسیون برجام این بود که چگونه می‌توان آینده برجام را تصور کرد.

 

 

اصرار اروپا به حفظ برجام


معاون وزیر خارجه گفته است: اروپا به‌دنبال تداوم و افزایش منتفع شدن مردم ایران از منافع لغو تحریم‌ها طبق برجام است و هرگونه تحریمی با هر بهانه‌ای اگر موجب اعاده تحریم‌های لغو شده قبلی یا کاهش اثربخشی لغو تحریم‌ها شود با این سیاست همخوانی نخواهد داشت.


معاون وزیر خارجه کشورمان، تأکید کرد: اصرار طرف‌های برجام خصوصا اروپایی‌ها بر حفظ برجام، همانگونه که در بیانیه خانم اشمید نماینده اتحادیه اروپا تصریح شده است، صرفا اصرار بر حفظ قالب برجام نبوده بلکه شامل تداوم و افزایش منتفع شدن مردم ایران از منافع لغو تحریم‌ها طبق برجام هم هست.


عراقچی به کشورهای اروپایی هشدار داده بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کرده‌اند به‌دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهدات خود در برجام بوده و آن کشور را به اجرای مؤثر برجام در تمامی بخش‌ها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب کنند، چرا‌که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرف‌های برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.


علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان هم دیروز در دیدار یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی و پاسخ مثبت به باج خواهی آنها به بهانه حفظ برجام افزود: توانمندی‌های دفاعی به‌ویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که ماهیت بازدارنده دارد براساس الزامات امنیت ملی و با جدیت ادامه می‌یابد و فضا‌سازی‌‌های سیاسی و رسانه‌ای تأثیری بر تداوم آن نخواهد داشت.

 

 

     واکنش ظریف به اقدامات اروپایی‌ها چیست

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی که نیمه اسفند داشت در واکنش به اقدامات اروپایی‌ها برای راضی نگاه داشتن ترامپ گفته بود: من احساس می‌کنم این حرکتی که شروع شده بیشتر یک حرکت تبلیغاتی برای راضی کردن آقای ترامپ است و نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. او گفته بود: من اعتقاد دارم اگر پیام دقیق و محکمی از سوی اروپایی‌ها منتقل شود، حتما آن محاسباتی که تاکنون باعث شده آقای ترامپ از برجام خارج نشود تداوم پیدا خواهد کرد و ترامپ از برجام خارج نمی‌شود. اروپا الان بر سر یک دوراهی مهم است که آینده روابط بین‌الملل را تعیین می‌کند و این آینده هم از آینده روابط اقتصادی اروپا با آمریکا یا ایران برای آنان مهم‌تر خواهد بود.آیا اروپا می‌خواهد در آینده دنباله‌رو تصمیمات آمریکا باشد یا اینکه می‌خواهد نقش دیگری را ایفا کند؟ اینکه چه تصمیمی می‌گیرد به‌خود اروپا برمی‌گردد ما هم براساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم. ایران تا زمانی که منافع خود را داشته باشد به برجام پایبند است و زمانی که منافعی از برجام نداشته باشد دلیلی ندارد در برجام بماند. اگر ایران نتواند منافع اقتصادی خود را از برجام داشته باشد طبق برجام نیازی به ماندن در این توافق ندارد و تصمیم لازم را خواهد گرفت و اقدامات فنی لازم در این رابطه صورت خواهد گرفت. ما در این زمینه آمادگی کامل خواهیم داشت و جامعه بین‌الملل هم ضرر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید