• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102315
+
-

ادامه‌دار شدن تعطیلی یعنی ورشکستگی کامل سینماها

رئیس انجمن سینماداران، امیدوار است مردم در بازگشایی سینماها، به سینماداران اعتماد کنند

زهرا رستگار مقدم_روزنامه نگار

محمد قاصد اشرفی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن سینماداران معتقد است زیان‌های مالی قابل جبران است و او و همکارانش بیشتر نگران سلامتی مردم هستند و همه تلاش خود را برای حفظ این سلامتی انجام می‌دهند. فیلم‌ها به‌زودی رنگ اکران را خواهند دید. اما سالن‌های سینما نگهداری، نگهبانی، سرایداری و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی؛ یعنی هزینه‌های جاری دارند. سینماداران بدون اینکه آورده‌ای داشته باشند در این مدت فقط هزینه کرده‌اند. دولت باید جدی‌تر به این موضوع ورود کند. در اینجا با او درباره بازگشایی دوباره سینماها با 40درصد ظرفیت صحبت کرده‌ایم که مورد انتقاد بسیاری از سالن‌داران است.

  اغلب مشاغل به وضعیت عادی برگشته‌اند. اما سینماها همچنان تعطیل هستند. این تعطیلی طولانی مدت علاوه بر زیان‌ به صاحبان سرمایه و سینماداران، چه تأثیری در عادت سینما رفتن مردم ایجاد خواهد کرد؟ آیا تمهیداتی در این‌باره اندیشیده شده است؟
مکان‌هایی که مربوط به رفع نیازهای عمومی است، هرچند دامنه خطر گسترده‌ای داشته باشد، باز هم مورد توجه مردم قرار گرفته و از جمعیت پر و خالی می‌شود. اما درباره رفع دیگر نیازها باید منتظر ماند و دید مردم چگونه با آن برخورد خواهند کرد. این تفاوت مکان‌هایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها با سینماست. اما در عین حال عده‌ای علاقه‌مندند که فیلم را در سالن‌های سینما تماشای کنند و معمولا به شکل آنلاین و از طریق تلویزیون فیلم تماشا نمی‌کنند. فکر می‌کنم با رعایت نکات بهداشتی این امکان فراهم شود تا این افراد نیز بتوانند در سالن‌های سینما فیلم تماشا کنند. با فروکش‌کردن موج اول کرونا و تصمیم‌گیری وزارت بهداشت سالن‌ها پایان خردادماه به روی علاقه‌مندان به سینما بازگشایی می‌شود. با اخباری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما رسیده است، امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد و یقین داریم با توجه به ظرفیت اعلام شده، امنیت حضور در سینما بسیار بیشتر از دیگر مشاغل خواهد بود. سعی ما این است که ایمنی حضور در سینما را فراهم کنیم.

  آیا این بازگشایی براساس مفاد آیین‌نامه 15ماده‌ای و همچنان با ظرفیت 40درصد خواهد بود؟
با توجه به تصمیم‌گیری‌های ستاد مقابله با کرونا  و با همکاری وزارت بهداشت، موازین بازگشایی سالن‌ها اعلام خواهد شد. چنانچه تغییراتی در آیین‌نامه 15ماده‌ای ایجاد یا مواد تازه‌ای افزوده شود، ابلاغ خواهد شد.

  با وجود اینکه اعلام شده بود، شهرهایی که در وضعیت سفید قرار گرفته‌اند، می‌توانند درهای سینما را باز کنند، چنین اتفاقی نیفتاد. چرا از این طرح استقبال نشد؟
فیلم و سالن سینما، رابطه‌ای دو‌سویه‌ای با هم دارند و لازم و ملزوم یکدیگرند. با بازگشایی چند سالن نمی‌توان یک فیلم را اکران کرد، زیرا سرمایه‌گذاران فیلم‌ها صدمات جدی خواهند دید. با توجه به رفت‌و آمد و حجم مسافرت‌ها نیز گمان نمی‌‌کنم شهری به شکل کامل وضعیت سفید داشته باشد، چون هیچ شهری در قرنطینه نیست. مهم این است که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و فاصله‌گذاری را جدی بگیرند. اگر همه‌‌چیز رعایت شود، اماکن امن خواهند ماند، اگرنه نمی‌توان به‌طور قطع شهری را سفید و بری از هر نوع بیماری دانست.

  مهم‌ترین ماده آیین‌نامه استفاده از ظرفیت 40درصدی سالن‌هاست. اما سینماداران این کار را به‌صرفه نمی‌دانند و با این ماده مخالفند.
برای هیچ‌یک از مشاغل ظرفیت درنظر گرفته نشده است. سینماداران هستند که مرغ عزای و عروسی‌اند و همیشه سرشان بریده می‌شود. تنها صنفی که برای فعالیت‌اش ظرفیت 40درصدی درنظر گرفته شده، سینماست. مثالی می‌زنم؛ 40درصد سالن 500نفره، یعنی 200 صندلی اشغال شده. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور جاری سالن‌داران، ما نخواستیم بلیت‌های سینما افزایش قیمت داشته باشد. دلیل آن هم بسیار روشن است، شرایط اقتصادی مردم به انداز‌ه‌ای مغشوش است که توجه به تفریح و انتخاب سینما و پرداخت هزینه برای آن، جامعه مخاطبان سینما را بسیار محدود خواهد کرد. بنابراین روشن است اهالی سینما تحت فشار دو‌جانبه‌ای قرار گرفته‌اند. سینماداری توجیه اقتصادی ندارد، اما واقعا 4‌ماه تعطیلی کم نیست. به تعهداتی توجه کنید که ما نسبت به دیگران داریم. ادامه‌دار شدن تعطیلی مساوی ورشکستگی کامل سالن‌داران است. سرمایه‌ای که جلوی چشم‌هایمان آب می‌شود و از بین می‌رود. ما تماشاگران مرگ سینما شده‌ایم. انگار سیلی ناغافل آمده و همه‌‌چیز را با خود برده است.

  رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تردید هزینه‌هایی را به سینماداران تحمیل خواهد کرد.
بله. قیمت را خودمان افزایش نداده‌ایم. با توجه به شرایط اقتصادی مردم، به جای اینکه دولت به ما یارانه بدهد، ما به کمک مردم رفته‌ایم تا علاقه‌مندان با حداقل هزینه، فیلم تماشا کنند. تا از شرایط موجود سوءاستفاده نکرده و همراه و همدل مردم باشیم.

  به‌نظر شما طرح‌هایی مانند اکران آنلاین و سینما ماشین می‌توانند جای اکران عمومی را بگیرند؟
نمایش آنلاین در کشور ما تا امروز ناموفق بوده است. متأسفانه بدون هیچ شناختی از سینما دست به کارهایی می‌زنند که بعدها نیز برای آن ضرر داشته باشد. به‌نظرم هیچ‌کدام از این دو نحوه نمایش، پاسخگوی خواست مردم نیست و علاقه‌مندان به سینما نیز از آن استقبال نمی‌کنند.

 سینما از شرایط بحران جان به در خواهد برد؟
امیدوارم. اگر مردم دست در دست یکدیگر بدهند و با هم همدلی کنند و دولت حمایت‌کننده باشد، ما این بحران را سپری خواهیم کرد. هرچند بحران کرونا با دیگر بحران‌هایی که جامعه با آن درگیر بوده، کمی متفاوت است و ایجاد رعب و وحشت کرده است. در همه بحران‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم، همه کنار یکدیگر بوده‌ایم ولی این بحران فاصله ایجاد کرده است. خانواده‌ها پراکنده شده‌اند و نمی‌توانند همدیگر را ببینند. خانواده سینما هم مثل همه خانواده‌ها از این شرایط در رنج است.

  و حرف آخر...
امیدوارم هرچه زودتر سینماها بازگشایی شود تا آنهایی که همیشه حامی سینما بوده‌اند، دوباره به خانه خود بازگردند و بتوانند فیلم‌هایی که دوست دارند را در سالن تماشا کنند. لازم می‌دانم به نوبه‌خودم از پزشکان و پرستاران تشکر کنم و امیدوارم بتوانیم این امنیت خاطر را فراهم کنیم تا مردم در سالن‌های سینما مشکلی برایشان ایجاد نشود.

امید به بازگشایی سینماها
امیدوارم هرچه زودتر سینماها بازگشایی شود تا آنها که همیشه حامی سینما بوده‌اند، دوباره به خانه خود بازگردند و بتوانند فیلم‌هایی که دوست دارند را در سالن تماشا کنند. لازم می‌دانم به نوبه‌خودم از پزشکان و پرستاران تشکر کنم و امیدوارم بتوانیم این امنیت خاطر را فراهم کنیم تا مردم در سالن‌های سینما مشکلی برایشان ایجاد نشود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید