• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102313
+
-

وضعیت سفید در بازار ارز

ارز
وضعیت سفید در بازار ارز

بانک مرکزی و اتاق ایران بر سر 7پیشنهاد از 9پیشنهاد صادرکنندگان درباره شرایط جدید ورود ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور به توافق رسیده و تصمیم‌گیری بر سر 2پیشنهاد ازجمله مکانیسم واردات بدون تعیین منشأ ارز در کارگروه ویژه بررسی خواهد شد. به‌دنبال توافق ارزی بخش خصوصی و بانک مرکزی امیدواری برای بازگشت ثبات به بازار ارز بیشتر شد. به گزارش همشهری، روز گذشته در جریان نشست شورای گفت‌وگو، بخش خصوصی و بانک مرکزی به توافق‌هایی دست یافتند که امیدواری را برای بازگشت ثبات به بازار ارز بیشتر کرد. در جریان این نشست اعضای اتاق ایران برای انجام تعهدات ارزی‌شان 9پیشنهاد را به بانک مرکزی ارائه کردند و نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال1399 و رفع تعهد ارزی سال1398 بررسی شد. درنهایت 7بند مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد 2بند دیگر آن در کمیته‌ای تخصصی بررسی شود. توافق اولیه بخش خصوصی و بانک مرکزی در شرایطی صورت می‌گیرد که قیمت هر دلار آمریکا از آبان‌ماه پارسال تاکنون بیش از 60درصد رشد کرده و از 11هزار و 150تومان به 17هزار و 800تومان در بازار آزاد رسیده است؛ به همین دلیل توافق انجام‌شده در روز گذشته برای رفع تعهدات ارزی صادرکننده‌ها، امیدواری‌ها را برای افزایش صرفه عرضه و برای بازگشت ثبات به بازار ارز بیشتر کرد.

توافق ارزی 7گانه
در نخستین بند از توافق، مقرر شد رفع تعهد ارزی از 31تیر به 31شهریور تمدید شود و هر تصمیم که برای سال98 گرفته ‌شده برای سال99 نیز اجرا شود تا صادرکننده تکلیف خود را بداند. بخش خصوصی و بانک مرکزی همچنین توافق کردند، به‌جای تعیین قیمت پایه‌های صادراتی برمبنای قیمت ارز داخلی و تبدیل ریال به دلار که قیمت‌ها را غیرواقعی می‌کند از قیمت جهانی کالاها استفاده کنند. بانک مرکزی نیز قبول کرد صادرکننده‌ها اختیار داشته باشند یکی از راهکارهای 4گانه مورد تأیید را برای بازگشت ارز صادراتی درنظر بگیرند. به‌طور مثال یا ارز حاصل از صادراتشان را در سامانه نیما عرضه کنند یا آن را صرف واردات کنند. همچنین مقرر شد بانک مرکزی برای تشویق به تزریق بیشتر ارزهای حاصل از صادرات به سامانه نیما، ارزهای صادراتی را با نرخ بالاتری از قیمت ارز در بازار آزاد (به‌عنوان نرخ ترجیحی) خریداری کند. یکی دیگر از توافق‌های انجام‌شده رفع تعهد ارزی صادرکننده‌هایی بود که به‌تازگی کارت بازرگانی برایشان صادرشده است، به‌نحوی در مرحله اول برای این صادرکننده‌ها سقف تعیین شود و بعد از اینکه صادرکننده‌ها به تعهدات ارزی‌شان عمل کنند سقف تعیین‌شده حذف شود درعین‌حال سقف تعیین‌شده برای صادرات کارت اولی‌هایی که به عضویت تشکل‌ها درمی‌آیند، دو برابر شود. همچنین توافق شد ارز موردنیاز واردات کالاهای مجاز دارای اولویت تا سقف ۱۰میلیارد دلار از محل صادرات غیرنفتی و با کمترین دخالت از سوی دولت تأمین شود.

بندهای مورد اختلاف
اما در جریان نشست دیروز 2بند از پیشنهادهای 9گانه بخش خصوصی مورد موافقت بانک مرکزی قرار نگرفت. بخش خصوصی پیشنهاد کرد بانک مرکزی رویه واردات بدون انتقال ارز را به رسمیت بشناسد و واردات بدون انتقال ارز، منحصر به واردات مواداولیه، کالاهای واسطه‌ای و نیز ماشین‌آلات خطوط تولید و تجهیزات مربوطه توسط واحدهای تولیدی شود. اما در نهایت توافقی دراین‌باره انجام نشد اما قرار شد پس از بررسی‌های دقیق‌تر در کمیته‌ای تخصصی، جمع‌بندی نهایی ارائه شود. بند بعدی مربوط به ورود موقت کالا بود که مدتی است به‌دلیل تأکید بانک مرکزی بر لزوم اعلام منشأ ارز در ورود موقت، روند آن متوقف‌شده است. خواسته بخش خصوصی این بود که لزوم اعلام منشأ ارز در ورود موقت برداشته شود. اعضای شورای گفت‌وگو تصمیم گرفتند که این مسئله نیز در کارگروه تخصصی بررسی شود.

     سیگنال‌های مثبت

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی:
   در بخش تأمین ارز، برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواداولیه و ضروری کشور، از طریق روش‌های مختلف 4گانه اعلامی بانک مرکزی، شرایط به وضعیت عادی خود برگشته است. به‌طوری‌که در این مدت بیش از 5.4میلیارد دلار برای انجام واردات تأمین‌شده است. طبعاً، بازار از شرایط ایجادشده در سامانه نیما و دیگر روش‌های تأمین ارز و نیز اقدامات در دست اجرا، به‌تدریج متأثر خواهد شد.
   در بخش ریال، برای تأمین کسری بودجه در 2مرحله حراج اوراق بدهی دولت، ۱۰هزار میلیارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵درصد به فروش رفت. با این اقدام بدون افزایش پایه پولی و با استفاده از نقدینگی موجود، بودجه دولت تأمین مالی شد. در هفته‌های آینده این حراج‌ها ادامه خواهد داشت.
   شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت‌ماه، در مقایسه با‌ ماه پیش از آن، ۰.۹درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۱۶درصد رشد داشته است. این‌ یک شاخص پیش‌نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزی مصمم به سازوکار هدف‌گذاری تورمی است. لذا، سیاست‌های پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید