• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102308
+
-

احتمال ابتلای 15 میلیون ایرانی به کرونا


عضو کمیته اپیدمیولوژی کوویدـ ۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به مطالعات سرواپیدمیولوژی کرونا در مناطق مختلف کشور، گفت: براساس یافته‌ها شاید حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از اول اپیدمی تا‌کنون آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند؛ البته تأکید می‌شود که تست‌های سرولوژی خطاهایی دارند، اما این یافته تا حدودی مشابه برخی مطالعات سایر نقاط دنیاست.
به گزارش همشهری، احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران دیروز در یک نشست ویدئوکنفرانسی درباره روند بیماری کوویدـ ۱۹ در ایران توضیح داد و گفت: بافت سنی نسبتا جوان کشور در موفقیت برای مواجهه با کرونا مؤثر بوده است. میانه سنی جمعیت ایران۳۱ سال است اما در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است. در سنین بالاتر احتمال وجود بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر است و در پی آن کرونا اثر مخرب قوی‌تری خواهد داشت.
به گفته او، روند نسبتا تند صعودی در هفته‌های اخیر 2 دلیل مشخص دارد: تأثیر بازگشایی‌‎ها و افزایش تست‌ها. طبیعتا با برخی بی‌توجهی‌ها ممکن است پیک اپیدمی و موج‌های دوم و سوم را شاهد باشیم. اکنون نیز استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها درگیری بیشتری با بیماری دارند.
عضو کمیته اپیدمیولوژی کوویدـ ۱۹ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای پاییز و زمستان چه سیمایی از بیماری را می‌توان ترسیم کرد و دانشگاه‌ها و مدارس به چه صورت فعالیت خواهند داشت، گفت: به‌نظر می‌رسد باید به زندگی با کرونا عادت کنیم و اینکه محدودیت‌های 2، 3 ماه گذشته و مجازی‌سازی‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس همچنان ادامه یابد، قطعا دور از ذهن است. در مجموع انتظار داریم در پاییز و زمستان اگر هم افزایش مجدد بیماری را داشته باشیم، اما به‌شدت اسفند و فروردین نباشد. همچنین انتظار آن است که تا آن زمان درمانی مؤثرتر و راه‌های پیشگیری بهتر برای جامعه جهانی شناسایی شود. بنابراین وقتی ابعاد مختلف بیماری روشن شود، انتظار است بتوانیم نسبت به ماه‌های اخیر، زندگی عادی‌تری داشته باشیم.

چند درصد تهرانی‌ها تا‌کنون کرونا گرفته‌اند؟
او به مطالعه انجام شده در تهران و نمونه‌گیری از کارمندان اداره‌های مختلف اشاره کرد و افزود: حدود ۲۰ درصد افراد سِرو مثبت کرونا بودند. این مطالعه در افرادی که برای آزمایش تشخیص طبی به آزمایشگاه‌ها مراجعه کرده بودند، حدود ۱۲ درصد موارد مثبت را نشان داده و یک نمونه نیز از جمعیت عمومی ساکنین تهران در حدود یک‌ماه گذشته انجام شد که حدود 8 درصد مثبت بودند؛ بنابراین باید بپذیریم که در شهر تهران شاید به میزان حدود ۱۰ درصد آلودگی اتفاق افتاده باشد.

احتمال آلودگی ۱۵میلیون ایرانی به کرونا 
به گفته مصطفوی، شدت آلودگی از یک استان به استان دیگر متفاوت است. براساس این یافته‌ها، شاید حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور از اول اپیدمی تا‌کنون آلودگی را تجربه کرده‌اند. باز هم تأکید می‌کنم تست‌های سرولوژی خطاهایی دارد و این تست‌ها هنوز به‌طور کامل تأییدیه‌های مراجع مربوطه را کسب نکرده‌اند. در نتیجه در تحلیل نتایج باید احتیاط لازم را به عمل آورد. این نکته هم لازم به ذکر است که این یافته تا حدودی مشابه برخی مطالعات سایر نقاط دنیاست. او ادامه داد: این موضوع پیام خوبی دارد؛ یعنی اینکه اگر بپذیریم حدود ۱۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس شده‌اند، یعنی اینکه میزان کشندگی ویروس خیلی کمتر از چیزی است که تصور ما و جامعه جهانی بوده و با ویروس خوش‌خیم‌تری مواجه هستیم.در استان‌هایی که «سِرو مثبت بودن» کمتر است، انتظار داریم در روزها و هفته‌های آینده دچار پیک‌های بیشتری شوند، اما در استان‌هایی مثل قم، گیلان، اصفهان و البرز شواهد می‌گوید درصد قابل توجهی از جمعیت شاید بیماری را گرفته باشند و انتقال در جمعیت عمومی آنها شاید کمتر خواهد شد. اما سیر انتقال بیماری قطعا در تابستان هم ادامه خواهد داشت و انتظار داریم درصد سرو مثبت شدن جمعیت از حدود ۱۵ میلیون نفر بالاتر رود و این یک پیش‌آگاهی خوب برای پاییز خواهد داد که در فصل زمستان با وجود مساعد شدن شرایط انتقال ویروس، اما سیکل انتقال کمتر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید