• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102297
+
-

خطر دائمی کووید-۱۹ برای بیماران سرطانی

جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی در روزهای کرونایی نباید نادیده گرفته شود

خطر دائمی کووید-۱۹ برای بیماران سرطانی

محققان اخیرا اطلاعات جدیدی درباره بیماران مبتلا به سرطان که درگیر کووید-19 نیز شده‌اند، به‌دست آورده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، طبق آنچه محققان هفته گذشته در نشست سالانه انجمن بالینی انکولوژی آمریکا اعلام کردند، بیمارانی با سرطان‌های پیشرفته اگر به کووید-19 مبتلا شوند 5برابر بیشتر احتمال مرگ‌ومیر دارند. حتی اگر سرطان به اندام‌های دیگر آنها سرایت نکرده باشد، عفونت ویروس کرونا می‌تواند تقریبا 2برابر احتمال مرگ آنها را افزایش دهد.

این اطلاعات تازه، همچنین نشان داد احتمال مرگ بین بیمارانی که با ترکیب بحث‌برانگیز دارویی هیدروکسی‌کلروکین و آزیترومایسین تحت درمان قرار‌گرفته‌اند تقریبا 3برابر بیشتر شده است. اما از سوی دیگر در این تحقیقات مشخص شد احتمال مرگ در بیمارانی که این دو دارو را به‌صورت تکی مصرف کرده‌اند، افزایش ویژه‌ای نداشته است.
این محققان از نقاط مختلف آمریکای شمالی و اروپا به تحقیق روی 928بیمار سرطانی کووید-19 در فاصله زمانی بین مارس تا آوریل پرداخته‌اند.

احتمال دوبرابری مرگ بیماران سرطانی 
دکتر جرمی وارنر، یکی از افرادی که در این مطالعه مشارکت کرده می‌گوید: این اتفاق غافلگیر‌کننده نیست، اما خوب است بدانید که به‌نظر می‌رسد بیماران سرطانی مبتلا به کووید-19 به‌نسبت عموم مردم، 2برابر بیشتر احتمال مرگ بر اثر این بیماری را دارند.
البته مطالعه جدید با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و احتمالا تحقیقات بیشتری برای تشخیص اینکه یافته‌های مشابه در میان گروه بزرگی از بیماران نیز ظاهر می‌شود یا نه لازم است. وارنر می‌گوید: هم‌اکنون، ما در تلاش هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره علت ابتلای برخی از بیماران سرطانی به عفونت ویروس کرونا و عواملی که منجر به وخامت بیماری و در نهایت مرگ آنها می‌شود، به‌دست بیاوریم. البته بسیار مشتاقیم بدانیم اثرات درمانی سرطان‌ها تا چه حد روی علت ابتلای بیماران سرطانی به کووید-19 مؤثر است. وارنر البته تأکید می‌کند برای مشخص شدن اثر کووید-19 روی نوع خاصی از سرطان، تحقیقات بیشتری نیاز است.
البته پیش از این در یک مطالعه جداگانه مشخص شده است که بیمارانی با سرطان ریه و انواع دیگر سرطان‌ها در نواحی قفسه سینه که اخیرا - طی 3‌ماه اخیر - مراحل شیمی‌درمانی را پشت سر گذاشته باشند 65درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.
همچنین بیمارانی که برای کاهش التهاب داروهای کورتونی دریافت می‌کنند 1.5برابر بیشتر ممکن است به واسطه این بیماری جان خود را از دست بدهند. البته در همین مطالعه مشخص شد، سایر روش‌های درمانی سرطان مانند ایمونوتراپی و مهار‌کننده‌های تیروزین کیناز با ریسک بالای احتمال مرگ در بین بیماران همراه نبوده است.
این تحقیق توسط یک تیم بین‌المللی از محققان شامل اطلاعات 400بیمار مبتلا به سرطان‌هایی در ناحیه قفسه‌سینه از سراسر جهان که به کووید-19 نیز مبتلا شده بودند جمع‌آوری شده است.

بیماران سرطانی نباید درمان خود را قطع کنند
دکتر تونی چویری از انستیتوی سرطانDana-Farber می‌گوید بیماران سرطانی نباید به‌دلیل ترس از ابتلا به کووید-19 از انجام مراحل درمانی خود و حضور در محیط‌های بیمارستان امتناع کنند. آنها باید با پزشک خود مشورت کرده و کاری که بیشترین سود و کمترین ضرر را دارد انجام دهند.
چویری می‌گوید: بزرگ‌ترین پیام این است که اگر شما برای درمان سرطان خود به روش‌هایی مانند جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی احتیاج دارید باید حتما این کارها را انجام بدهید. من از 2 یا 3‌ماه آینده می‌ترسم که شرایط بحرانی کووید-19 بهتر شده باشد و آنگاه ما با موجی از بیمارانی روبه‌رو شویم که در سطح سوم سرطان کلیه هستند و به جراحی نیاز دارند و یا دچار لوسمی حاد هستند که به شیمی‌درمانی نیاز دارند، این دقیقا چیزی است که نمی‌خواهم با آن روبه‌رو شویم.
تاکنون بیش از 100هزار نفر در ایالت‌های مختلف آمریکا در طی پاندمی کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند. دکتر ویلیام کنس رئیس انجمن سرطان آمریکا پیش‌بینی می‌کند بیش از 600هزار نفر امسال بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند. او می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های من بیمارانی است که هنوز علائم بیماری آنها تشخیص داده نشده است؛ بیمارانی که باید تحت‌نظر باشند اما نیستند. یک نقطه روشن این است که حالا ما به روش نظارت‌های مراقبتی تلفنی و مجازی روی آورده‌ایم و بسیاری از بیماران می‌توانند همسو با این روش نوین پیش بروند. این می‌تواند باعث ایجاد تغییر اجباری در نحوه مراقبت از بیماران سرطانی شود.

نیاز به تحقیقات بیشتر
برای مشخص‌شدن اثر کووید-19 روی نوع خاصی از سرطان، تحقیقات بیشتری نیاز است. در یک مطالعه جداگانه مشخص شده است که بیمارانی با سرطان ریه و انواع دیگر سرطان‌ها در نواحی قفسه سینه که اخیرا - طی 3‌ماه اخیر - مراحل شیمی‌درمانی را پشت سر گذاشته باشند 65درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید