• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102253
+
-

آغاز صادرات با کامیون‌های عراقی

فعالیت دوباره گمرک بین‌المللی مهران با اولویت خروج کالاهای دپو شده ایرانی توسط کامیون‌های عراقی آغاز شد و کامیون‌های ایرانی هم از هفته آینده مجاز به تردد در مرز خواهند بود

ایلام
آغاز صادرات با کامیون‌های عراقی

فاطمه عباسی- خبرنگار

سرانجام بعد از 3 ماه و نیم توقف فعالیت در مرز مهران، با رایزنی‌های صورت‌گرفته، صادرات از طریق این مرز از ظهر دیروز آغاز شد تا در ابتدا 250 کامیون عراقی وارد کشور شوند و کالاهای ایرانی دپو شده در این منطقه را به کشورشان انتقال دهند. مهران یکی از اولین مرزهایی بود که فعالیتش پس از شیوع کرونا متوقف شد. البته درباره دلیل تعطیلی این مرز ابهاماتی نیز وجود داشت و گفته می‌شد کرونا تنها علت اصلی این تعطیلی نبوده است. بر این اساس، اسفند 98 پس از تعطیلی مرز مهران، شعبان فروتن، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، اعلام کرد «تعطیلی این مرز ارتباطی به کرونا ندارد و رعایت نکردن استاندارد کالاهای صادراتی دلیل تعطیلی مرز مهران است که از سوی مسئولان عراقی اعلام شد.» 
هر چند دولت عراق در ایام اوج‌گیری کرونا تصمیم به تعطیلی مرز زرباطیه (مهران) گرفت و مسئولان استان ایلام هم با توجه به شیوع این بیماری موافق بودند که تردد زائران به دلیل تجمع زیاد با محدودیت‌هایی همراه شود اما برای صادرات کالاها رایزنی‌های زیادی صورت گرفت تا تعطیلی این مرز رقم نخورد اما این رایزنی‌ها 3 ماه و نیم به طول انجامید.
ماحصل نشست‌ها میان مقامات گمرک مرز مهران و زرباطیه عراق در نهایت توافق برای بازگشایی مرز مهران به صورت ۲ روز در هفته (از 25 خرداد) و تردد روزانه 250 کامیون بود. هر چند که مجوزهای این بازگشایی هم تا ظهر دیروز از سوی مقامات مرکزی عراق (3 نهاد شورای استانی، دولت مرکزی و نخست‌وزیری) صادر نشده بود، اما در نهایت با ورود کامیون‌های عراقی از عصر دیروز، اولین محموله صادراتی ایران پس از بازگشایی دوباره راهی عراق شد.

فقط تردد کامیون‌ها مجاز است نه زائران 
مدیرکل گمرک استان ایلام در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که در حال حاضر از مرزهای عربی با عراق فقط مرز مهران بازگشایی شده است، اظهار کرد: فعالیت در مرزهای ایران و عراق فقط تجاری است و تردد مسافران ممنوع خواهد بود. روح‌الله غلامی با بیان این‌که اولویت ارسال کالاها با محموله‌های دپوشده در محوطه گمرک است، افزود: طی هفته جاری همه کامیون‌های مستقر در گمرک مهران تخلیه و از سوی کامیون‌های عراقی بارگیری می‌شود. اما از هفته آینده مرز تجاری مهران در روزهای یکشنبه و چهارشنبه فعال است و روزانه ۲۵۰ کامیون ایرانی راهی این کشور خواهد شد.
این مسئول با بیان این‌که از دیروز بارگیری آهن‌آلات، کاشی و سرامیک برای کامیون‌های عراقی انجام شده‌ است، عنوان کرد: 250 کامیون روز گذشته وارد مهران و بارگیری شدند. قرار است چهارشنبه هم 250 کامیون دیگر این کشور بقیه محصولات را انتقال دهند. امیدواریم عمده محصول دپوشده در این گمرک طی 2 روز در هفته جاری صادر شود. وی درباره اولویت‌بندی ارسال کامیون‌ها اظهار کرد: در این باره نوبت‌دهی قبل از گمرک داریم و تجار هم باید همکاری لازم را داشته باشند. بهتر است خود آنها سازوکاری را در نظر بگیرند و تقسیم بار کنند تا مشکلی در صادرات کالاها نداشته باشیم. غلامی شهرداری را متولی اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مرز مهران عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر حوضچه ضدعفونی در ورودی مرز تعبیه شده است. نامه‌نگاری برای گندزدایی مکان‌های مختلف گمرک صورت گرفته است و برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از تجمع افراد در این محل جلوگیری خواهد شد. همچنین استفاده از ماسک از سوی همه کارمندان گمرک و رانندگان ضروری است و باید رعایت شود. 
مدیرکل گمرک استان ایلام ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر رعایت نشدن استانداردهای صادرات و بسته شدن مرز مهران را هم رد کرد و گفت: تنها دلیل بسته شدن این مرز شیوع کرونا بود. برخی کالاها به وفور در بازار عراق یافت می‌شود، اما به دلیل کیفیت خوب کالاهای ایرانی، ترجیح خود عراقی‌ها واردات از کشور ایران است.  غلامی درباره افزایش تعداد روزهای بازگشایی مرز در هفته‌های آینده هم بیان کرد: اولویت ما این بود که دریچه‌ای برای ورود کامیون‌های ایرانی به عراق باز شود. برای افزایش تعداد روزها و کامیون‌ها هم رایزنی‌های لازم انجام شده و به‌تدریج افزایش خواهد یافت. البته باید تاکید کنم که بازگشایی مرز مهران فقط مختص فعالیت تجاری است و درباره مسافران توافقی انجام نشده. به همین دلیل، زائران از مراجعه به مرز مهران به منظور تردد به کشور عراق خودداری کنند.

راه‌اندازی تونل‌های ضدعفونی در مرز مهران 
رئیس اتاق بازرگانی ایلام هم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز مهران خبر داد و گفت: تمامی گیت‌های ورودی و خروجی و ساختمان گمرک ضدعفونی شده و پس از بازگشایی، تیم‌های علوم پزشکی و اتاق بازرگانی برای ضدعفونی در مرز حضور خواهند داشت.  شعبان فروتن با تاکید بر این‌که در مدت تعطیلی مرز مهران هم هر روز گندزدایی در این منطقه انجام شده است، اظهار می‌کند: سازمان همیاری قول داده که پس از بازگشایی مرز، تونل‌های ضدعفونی برای عبور دادن کامیون‌ها و کالاها راه‌اندازی شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید