• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102199
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpkW1
+
-

جان تازه به اتوبوسرانی با حمایت از تولید داخلی

حناچی: حدود 8سال از ورود آخرین اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت می‌گذرد

حمل‌و‌نقل
جان تازه به اتوبوسرانی با حمایت از تولید داخلی

«مترو کانون کرونا در تهران است»؛ این جمله را دیروز رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرد؛ موضوعی که مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران نیز هست و بارها هشدار داده شده که شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ریلی حتما باید نکات لازم به‌ویژه زدن ماسک و فاصله با افراد مشکوک را رعایت کنند. اما اینکه همچنان مترو به‌عنوان یکی از کانون‌های شیوع ویروس کووید-19 مطرح می‌شود، به‌معنای آن نیست که دیگر مُدهای حمل‌ونقلی از قاعده‌های بهداشتی مستثنی هستند. به گزارش همشهری، اتوبوس و تاکسی، 2 سرویس انبوه‌بر و نیمه‌انبوه‌بر به‌حساب می‌آیند که جدی‌نگرفتن موضوع کرونا در آنها، می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.اگر همین روزها گذرتان به خطوط بی‌‌آر‌تی تجریش - میدان راه‌آهن، تهرانپارس - آزادی یا خطوط خصوصی اتوبوسرانی تک‌کابین بیفتد، به‌طور حتم خیلی از مسافران را خواهید دید که بدون ماسک و بدون توجه به نکات بهداشتی، سوار بر اتوبوس شده‌اند. شاید خیلی از شهروندان هم تقصیری نداشته باشند؛ چراکه تهران دست‌کم به 2500دستگاه اتوبوس احتیاج دارد؛ آن هم در شرایطی که اگر اتوبوسرانی با تمام ظرفیت، یعنی اتوبوس‌های نو و فرسوده خدمت‌رسانی کند. در واقع تهران هم‌اکنون به 9هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که 6500دستگاه را در اختیار دارد اما از این تعداد، 3800دستگاه هم فرسوده به‌شمار می‌روند. این درصورتی است که شهردار تهران دیروز برای چندمین‌بار اعلام کرد، ۸سال از ورود آخرین اتوبوس به حمل‌ونقل تهران می‌گذرد تا به‌صراحت به حال نزار اتوبوسرانی پایتخت اشاره کند. پیروز حناچی در جلسه‌ای که با مدیران شرکت ایران‌خودرو برای خرید اتوبوس و مینی‌بوس داشت، گفت: «تلاش شهرداری بر این است که هرچه زودتر اتوبوس‌های جدید وارد شبکه حمل‌ونقل شهر شود. دولت هم بر این موضوع تأکید دارد و امید می‌رود تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن دست‌کم ۵۰۰دستگاه اتوبوس به سیستم حمل‌ونقل شهر تهران اضافه شود.» 
او ادامه داد: «درصورتی که تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تولید و تامین اتوبوس برای تجهیز شبکه حمل‌ونقل شهر تهران را داشته باشند، شهرداری تمایل دارد این اتوبوس‌ها را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کند اما در صورت نبود آمادگی در میان خودروسازان ایرانی، مجبور به واردات از کشورهای دیگر هستیم.» شهردار تهران همچنین در پاسخ به تذکر افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر از پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران شرکت واحد در آینده نزدیک خبر داد. او به نامه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: «پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شرکت واحد اتوبوسرانی از اولویت‌های شهرداری بوده و همزمان با سایر پرسنل شهرداری حداکثر تا 28‌ هر ماه پرداخت می‌شود.» در این جلسه مدیران ایران‌خودرو نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که درصورت همراهی شهرداری تهران، تا پایان سال ۸۰۰دستگاه اتوبوس و ۳۰۰دستگاه مینی‌بوس به شهرداری تهران تحویل دهند.

مبارزه با کرونا فقط ماسک نیست
لزوم توجه به بخش اتوبوسرانی واکنش محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران را هم در پی داشت، به‌گونه‌ای که او گفت: «جهش تولید فقط در تولید ماسک نیست. در اتوبوس هم می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر ظرفیت شرکت‌های اتوبوس‌ساز در کشور فعال شود، هر کدام می‌توانند ماهانه 100اتوبوس تولید کنند و می‌توانیم در طول 3‌ماه آینده اتوبوس مورد نیاز را تامین کنیم.» او تأکید کرد که بودجه کافی برای راه‌اندازی کارخانه‌های واگن‌سازی کشور وجود دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

چرا باید در اتوبوس ماسک بزنیم؟

بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که کافی است تنها 10درصد شهروندان در محیط‌های شلوغی مثل اتوبوس، از ماسک استفاده نکنند تا تمام رشته‌های تلاش در راه مبارزه با کرونا در سطح محلی پنبه شود. با توجه به اینکه هر فرد ناقل می‌تواند 4نفر را مبتلا به کرونا کند، خیلی راحت می‌توان حدس زد که چه اتفاق ناگواری رخ می‌دهد. به همین‌خاطر برای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی حتما از ماسک استفاده کنید و چنانچه اتوبوسی با ظرفیت کامل به ایستگاه رسید، قدری تامل کنید و منتظر اتوبوس بعدی بمانید. این در حالی است که ماسک با قیمت مصوب در بیش از ۶۰ پایانه و ایستگاه پرمسافر خطوط تندرو عرضه می‌شود. در ضمن با نصب نرم‌افزار تهران‌باس (Tehranbus) روی گوشی تلفن همراه خود، می‌توانید سفر خود را مدیریت کرده و از زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها مطلع شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید