• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102028
+
-

احداث مسکن کارگری در همسایگی کارگاه‌ها

تأمین مسکن مورد نیاز کارگران در چارچوب تفاهمنامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در 3 استان آغاز شده و قرار است حدود 200هزار واحد مسکونی کارگری در مناطقی که کمترین فاصله را با شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های محل اشتغال کارگران دارد، احداث شود. این واحدها در زمین‌های تخصیص ‌یافته به مسکن کارگری و با مشارکت تعاونی‌های مسکن خوش‌نام انجام خواهد شد.به گزارش همشهری، در سال گذشته و پس از رونمایی از طرح اقدام ملی تأمین مسکن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه‌ای برای تأمین مسکن مورد نیاز کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی امضا کردند که براساس آن با استفاده از آورده کارگران، زنجیره تولید مصالح ساختمانی در شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی، منابع داخلی و توان اعتباری بانک‌های وابسته به این سازمان، 200هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. آن‌گونه که مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند این واحدها در مناطقی احداث می‌شود که کمترین فاصله را با شهرک‌های صنعتی داشته باشد و درعین‌حال واجد امکانات زیربنایی و روبنایی باشد.

جزئیات ساخت مسکن کارگران در ۳ استان
تاکنون ساخت مسکن کارگری در مناطقی از استان‌های تهران، البرز و قزوین نهایی شده که زمین‌های تخصیص یافته در تهران و قزوین از زمین‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است؛ اما به گفته پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، زیرمجموعه‌های وزارت کار باید زمین ساخت مسکن کارگری را تأمین کنند. البته محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، برای اجرای تفاهمنامه ساخت مسکن کارگری، تجمیع امکانات 2 وزارتخانه مدنظر است تا ازنظر میزان تسهیلات، میزان سود متعلقه بانکی، تأمین زمین و کمک به تأمین مصالح ساختمانی با توجه به امکاناتی که در 2 وزارتخانه وجود دارد، بتوان شرایط سهل‌تری را برای بازنشستگان و افراد تحت پوشش این وزارتخانه ایجاد کرد. طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، نخستین منطقه ساخت مسکن کارگری در جنوب شرق تهران و در محدوده تجمع شهرک‌های صنعتی شهر جدید ایوانکی است که با تأمین زمین مورد نیاز برای 564واحد مسکونی آماده اجرا شده و همچنین در شهرک مهرگان قزوین نیز به‌دلیل انباشت شهرک‌های صنعتی، برای 702واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده است. از سوی دیگر رایزنی برای احداث تعدادی واحد مسکن کارگری در منطقه اشتهارد کرج نیز در حال انجام است و بخشی از واحدهای مسکونی کارگری موضوع تفاهمنامه در این منطقه به‌عنوان نمونه احداث خواهد شد.

     فرایند ساخت مسکن کارگری

در جریان تفاهمنامه ساخت مسکن کارگری، روند کار به‌ این ‌ترتیب است که تعاونی‌های ساخت مسکن در اتاق تعاون تشکیل می‌شود و کارگران و بازنشستگانی که توان پرداخت آورده 30تا 40میلیون تومانی دارند در این تعاونی‌ها عضو خواهند شد. در ادامه این تعاونی‌ها دسته‌بندی می‌شوند و به زمین‌هایی که در قالب تفاهمنامه مشترک، شناسایی و احصاء می‌شوند، متصل خواهند شد. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، با تأکید وزارت راه و شهرسازی، تعاونی‌های خوش‌نام و خوش عملکرد با تأیید شورای مسکن استان در اجرای مسکن کارگری مشارکت می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان اجازه این‌که پول را از متقاضیان بگیرند و در حساب خود نگه دارند نخواهند داشت. این پول‌ها در حساب مسدودی مردم می‌رود و تعاونی تنها اجازه اعلام برداشت و تزریق به پروژه را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید