• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102026
+
-

15 میلیون نفر در لیست جدید سهام عدالت

یک نماینده مجلس از تدوین طرحی خبر داد که درصورت تصویب در مجلس تا یک ‌ماه آینده، بین 10 تا 15میلیون مشمول جدید، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

به ‌گزارش همشهری، با وجود آنکه در فاز نخست آزادسازی سهام عدالت بیش از 49میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند، اما به‌دلیل مشکلات فنی و زیرساختی بخشی از افرادی که از صلاحیت لازم برای دریافت سهام عدالت برخوردار بودند مشمول این طرح نشدند و سهام عدالت دریافت نکردند؛ بر همین اساس مجلس در حال تدوین طرحی است که پس از تعیین تکلیف کمیسیون‌های مجلس به این افراد هم سهام عدالت اختصاص پیدا می‌کند.
بر همین اساس محمدرضا پورابراهیمی، یک نماینده مجلس یازدهم از تدوین طرح جاماندگان سهام عدالت در قالب چند گروه خبر داد و به همشهری گفت: با طرح مجلس، همه واجدین شرایط و جامانده از سهام عدالت، مشمول این سهام می‌شوند.
او در پاسخ به این پرسش که برآورد می‌شود چه تعداد مشمول جدید به جمع کل مشمولان سهام عدالت اختصاص یابد، گفت: هم‌اکنون جمعا 58درصد از سهام موجود در سبد سهام عدالت آزاد شده و اصطلاحا به 49میلیون نفر از مشمولان اختصاص یافته، این به آن ‌معناست که هنوز 42درصد از سهام موجود در سبد سهام عدالت به هیچ مشمولی اختصاص نیافته و همچنان در دست دولت باقی خواهد ماند و این یکی از نگرانی‌های اصلی مجلس است. او توضیح داد: بر همین اساس طرحی برای اختصاص سهام باقیمانده در سبد سهام عدالت در حال تدوین است که درصورت تصویب، این قابلیت وجود دارد که به 10 تا 15مشمول جدید سهام عدالت اختصاص یابد.
پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که این طرح چه زمانی در مجلس تصویب می‌شود، گفت: با مشخص شدن اعضای کمیسیون‌های مجلس طرح موردنظر در قالب فاز دوم آزادسازی سهام عدالت به کمیسیون مربوطه ارجاع خواهد شد و تلاش ما این است که حداکثر ظرف یک ‌ماه آینده وضعیت مشمولان جدید سهام عدالت تعیین‌تکلیف شود.

گروه‌بندی‌های جدید
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که در فاز دوم، به چه کسانی سهام عدالت اختصاص خواهد یافت، گفت: در این طرح جاماندگان سهام عدالت در چند گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست افرادی هستند که در سال84 جزو مشمولان دریافت سهام عدالت بودند اما به دلایل مختلف از لیست نهایی سازمان خصوصی‌سازی حذف شدند که تعداد آنها حدود یک‌میلیون و 800هزار نفر تا 2میلیون نفر است.
رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مشاغل تعریف نشده که اطلاعات جامعی از آنها وجود ندارد، مانند کارگران ساختمانی، دستفروشان و... نیز جزو گروه مذکور هستند.
او تأکید کرد: دومین گروهی که در طرح ساماندهی سهام عدالت تعیین‌تکلیف می‌شوند، افراد کمتر از 14سال هستند، از سال85 تاکنون بسیاری از خانواده‌هایی که سهام عدالت دریافت کردند، صاحب فرزند جدید شدند که این فرزند از سهام عدالت محروم است.
پورابراهیمی اضافه کرد: سومین گروهی که در طرح ساماندهی سهام عدالت، صاحب این سهام می‌شوند، افرادی هستند که طی سال‌های گذشته به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی، توان مالی آنها کاهش یافته و هم‌اکنون جزو دهک‌های کم‌درآمد محسوب می‌شوند.
او ادامه داد: برای اجرایی کردن طرح ساماندهی سهام عدالت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اطلاعات دقیقی از افراد مشمول در اختیار قرار دهد، درواقع باید بانک اطلاعاتی مورد نیاز را تهیه کند.
او درباره میزان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در طرح ساماندهی سهام عدالت، تصریح کرد: میزان واگذاری‌های جدید باید براساس فرمول خاصی صورت گیرد، زیرا این افراد همانند سایر صاحبان سهام عدالت که از سال86 مشمول سود سهام شدند، از آن برخوردار نیستند؛ بنابراین میزان سهام عدالت آنها متفاوت خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید