• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102009
+
-

چشم پایداری به کرسی‌های نظارتی و مشورتی مجلس

چشم پایداری به کرسی‌های نظارتی و مشورتی مجلس

 مجلس یازدهمی‌ها روزهای پرترافیک و تأثیر‌گذاری را پشت سر می‌گذارند. از10 روز گذشته انتخاب رئیس مجلس و هیأت رئیسه، بررسی اعتبارنامه نمایندگان و رایزنی برای انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها و انتخاب سکانداران مرکز پژوهش‌ها تمام وقت آنها را به‌خود اختصاص داده است.
حالا اما انتخاب رئیس دیوان محاسبات به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس محور اصلی رایزنی‌ها و لابی‌های نمایندگان با هم هست. 
رایزنی‌ها و لابی‌هایی که نیم‌نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400دارد و تصاحب این کرسی برای 3 طیف اصولگرای حاضر در بهارستان - نواصولگرایان، پایداری‌ها و بهاری‌ها- به غنیمت تمام‌عیاری می‌ماند که مسیر رسیدن آنها را به سکانداری قوه مجریه پس از 8سال دوری از قدرت هموارتر خواهد کرد.

جدال زودهنگام برای ورود به 1400
دست باز دیوان محاسبات در مواجهه و عیان کردن حساب و کتاب دولت روحانی در مقام یک نهاد رسمی نظارتی، قدرت نفوذ و تأثیر‌گذاری فوق‌العاده‌ای در سال منتهی به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد داشت. این کرسی در واقع برگ برنده‌ای است که مدعیان انتخابات 1400به‌دنبال آن هستند.
عادل آذر، رئیس فعلی دیوان محاسبات که با گزارش تفریغ بودجه 97مورد انتقاد اکثریت مجلس دهم قرار گرفت و متهم به چراغ سبز دادن به اصولگرایان شد، مهرداد بذرپاش گزینه محبوب پایداری‌ها که مسیر کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400را می‌تواند با به‌دست آوردن این کرسی هموار کند و لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران و دستیار تولیت آستان قدس در امور استان‌ها، که سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد از گزینه‌های مطرح سکانداری ریاست دیوان محاسبات هستند.
آنچه شانس این افراد را برای نشستن بر کرسی محبوبشان هموار می‌کند انتخاب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و هیأت رئیسه آن است که در معرفی آنها نقش اساسی را بازی می‌کند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون برنامه و بودجه 2گزینه ریاست دیوان محاسبات را تعیین و جهت انتخاب به صحن علنی بهارستان معرفی می‌کند.
به این ترتیب شانس اول 3 گزینه فوق انتخاب هیأت رئیسه همراه با آنان در صدر کمیسیون بودجه است. حمیدرضا حاجی‌بابایی، شمس‌الدین حسینی، عبدالرضا مصری و الیاس نادران 4گزینه‌ای هستند که در این میدان به‌شدت فعالند. اگر 3 گزینه اول مطرح شوند مسیر ریاست بذرپاش هموار می‌شود و اگر نادران شانس داشته باشد آذر و فروزنده مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

تکاپوی بذرپاش برای تصاحب دیوان محاسبات
در میان گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات بذرپاش از دیگران فعال‌تر است و رایزنی‌ها را از طریق دو نماینده نزدیکش در میان نمایندگان کلید زده است. انگیزه بذرپاش که الان در میان نمایندگان شهرستان‌ها به جد فعال است و در قالب گروه‌های 8-7 نفره با نمایندگان نشست برگزار می‌کند، ایفای نقش رابین هودی در قبال دولت روحانی در سال آخر دولت دوازدهم است. 
گفته می‌شود او با حضور در دیوان محاسبات می‌تواند وجهه خود در جریان اصولگرا را بازسازی کند و حضورش در این مقام به برگ سبزی می‌ماند که روند احراز صلاحیتش در انتخابات 1400را هموار خواهد کرد، هرچند که رقبای درون جریانی از هم کنون تهدید کرده‌اند با معرفی بذرپاش به صحن به‌عنوان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات به پرونده مدیریت او در سایپا و سازمان ملی جوانان و... ورود خواهند کرد؛ تهدیدی که اگر عملی شود به نخستین رودررویی پایداری‌ها و جریان نزدیک به قالیباف در مجلس بدل خواهد شد. ازاین‌رو بیراهه نیست اگر بگوییم سکانداری دیوان محاسبات وزنه‌کشی جدی جریان‌های اصولگرای حاضر در مجلس یازدهم خواهد بود؛ نبردی تمام عیار که میزان آرای فراکسیونی هر طیف را با نیم نگاهی به انتخابات 1400عیان خواهد کرد.
تصاحب ریاست دیوان محاسبات چنان به هدف اساسی بذرپاش بدل شده است که او از همه ظرفیت‌های در دسترسش برای رسیدن به آن بهره می‌برد. بذرپاش که معاونت ریاست ستاد فرمان اجرایی امام را برعهده دارد همزمان ریاست دو هیأت مدیره دو هلدینگ مهم این ستاد یعنی بنیاد برکت و کنسرسیوم اعتماد مبین را برعهده دارد. از آنجا که براساس شنیده‌های همشهری محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز از کاندیداهای احتمالی 1400خواهد بود او سعی دارد هرچه زودتر به همکاری‌اش با این مجموعه پایان بدهد تا آینده سیاسی‌اش را از سایه این ستاد بیرون بکشد.  

زاکانی در رأس فراکسیون اکثریت و مرکز پژوهش ها
به رغم مسیر دشوار بذرپاش برای رسیدن به دیوان محاسبات، تعامل هوشمندانه علیرضا زاکانی، نماینده قم با طیف حامی قالیباف برای سکانداری قالیباف بر بهارستان به سود او تمام‌ شده است و او همزمان فراکسیون نیروهای انقلابی را با 240عضو به‌عنوان فراکسیون اکثریت در دست گرفته و هم با امضای قالیباف در مقام رئیس مجلس قرار است در راس مرکز پژوهش‌ها نقش راهنمای مجلس یازدهمی‌ها را بازی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید