• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101899
+
-

عدالت برای جورج فلوید

عدالت برای جورج فلوید

با اینکه فوتبال دنیا تعطیل است، واکنش‌ها به کشته شدن جورج فلوید، شهروند 46ساله سیاهپوست آمریکایی/ آفریقایی به‌دست پلیس نژادپرست شهر مینیاپلیس در ایالات مینه‌سوتای آمریکا به فوتبال هم رسید. در بازی‌های یکشنبه‌شب بوندس‌لیگا جیدون سانچو، بازیکن انگلیسی تیم دورتموند و نیز اشرف حکیمی، بازیکن مراکشی این تیم پس ‌از گلزنی، لباسی را نشان دادند که روی آن با دستخط مشابه نوشته بود عدالت برای جورج فلوید. مارکوس تورام، بازیکن سیاهپوست تیم مونشن گلادباخ هم پس ‌از گلزنی با یکی‌از ژست‌های ضدنژادپرستی علیه سیاهپوستان شادی کرد. در دیدار شالکه و وردربرمن هم وستون مک کنی، بازیکن ملی‌پوش آمریکایی شالکه با بستن بازوبند (Justice for George) با هم‌وطن سیاهپوستش ابراز همدردی کرده بود. آنتونی اوجاه، گلزن یونیون برلین و بازیکن آن زمان تیم ماینتس، در سال2014در واکنش به اتفاقی مشابه که برای اریک گارنر افتاده بود، روی پیراهنش نوشته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم» و به همین دلیل شدیدا توبیخ شد.
فوتبال خودش از نژادپرستی رنج می‌برد اما به‌اندازه سیاهپوستان آمریکا و جنبش «آنتیفا» در ایالات متحده که شامل مجموعه‌ای از گروه‌های چپ مبارز و ضدفاشیسم عملگرا هستند و اخیرا از سوی ترامپ برچسب تروریست خورده‌اند، قدرت ندارد. فوتبالی‌ها در واکنش به نژادپرستی حاکم بر برخی لیگ‌ها و ورزشگاه‌های اروپا و پرتاب موز به سمت‌شان یا تحمل صدای میمون که تماشاگران روی سکوها از خودشان درمی‌آورند، فقط می‌توانند موز پرتاب شده را مثل دنی آلوز بخورند یا مثل بالوتلی گریه کنند. آنها نمی‌توانند مثل همتاهای آمریکایی خود در اعتراض به نژادپرستان شهر را به آشوب و آتش بکشند و عده‌ای در آن سوی دنیا برای‌شان شمع روشن کنند. حرکت سانچو و دیگران واکنش‌هایی را هم برانگیخت. طبق قوانین فیفا نباید سیاست و مذهب را با فوتبال مخلوط کرد. حرکت سانچو جدای از اینکه به‌خاطر درآوردن پیراهن برایش یک کارت زرد به همراه آورد، جریمه‌هایی هم در برخواهد داشت. از سال2014 هم فیفا قانونی گذاشت که نشان دادن پیغام‌های شخصی در فوتبال به هر شکلی ممنوع است.
خود سانچو پس از بازی درباره فلوید و هت‌تریک 57دقیقه‌ای خودش گفت: «اولین هت‌تریک دوران حرفه‌ای. شخصا لحظه تلخ و شیرینی را تجربه کردم چون امروز در دنیا اتفاقات مهم‌تری رخ می‌دهد که ما باید به آنها رسیدگی کنیم و دست به‌دست هم بدهیم تا تغییری ایجاد شود. باید یکدل باشیم و برای عدالت مبارزه کنیم. ما همراه هم قوی‌تر هستیم! عدالت برای جورج فلوید.» چهره‌های ورزشی دیگری هم به این واقعه واکنش نشان داده‌اند:
  مایکل جردن درباره درگذشت جورج فلوید: صدای متحد ما باید برای تغییر قوانین روی رهبران‌مان فشار بگذارد.
  کریم عبدالجبار، اسطوره بسکتبال آمریکا: ویروس نژادپرستی، مرگبارتر از ویروس کروناست.
  لوییس همیلتون: فرمول یک درباره جورج فلوید ساکت مانده چون این ورزش تحت سلطه سفیدپوستان است.
  کیلیان امباپه نیز در توییتر خود خواستار اجرای عدالت برای جورج فلوید شد.
  فاوره، سرمربی دورتموند در واکنش به حرکت سانچو در حمایت از جورج فلوید: متوجه خوشحالی سانچو نشدم و اهمیتی به این موضوع نمی‌دهم.

        
رکوردهای سانچوی منچستری
سانچو با ثبت نخستین هت‌تریک عمرش یک رکورد جدید برای بوندس‌لیگا بر جای گذاشت؛ نخستین بازیکنی که موفق می‌شود +15گل و +15پاس گل در یک فصل ثبت کند (17گل و 16پاس گل). همچنین از این لحاظ نخستین بازیکن این فصل در 5لیگ معتبر اروپایی هم به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه این بازیکن 20ساله به جوان‌ترین بازیکن تاریخ بوندس‌لیگا تبدیل شد که به 30گل زده در این رقابت‌ها می‌رسد و نخستین بازیکن انگلیسی است که از سال1989 به این‌سو در یک لیگ خارجی موفق به هت‌تریک می‌شود. دقیقا 31سال پیش در چنین روزی استین در لیگ فرانسه هت‌تریک کرده بود. از باشگاه منچستریونایتد هم خبر می‌رسد که توافق‌های شخصی با این بازیکن به‌دست آمده و تنها توافق مالی با دورتموند برای انتقال او به اولدترافورد باقی مانده است. سولشر درنظر دارد برای تقویت قوای هجومی تیم اقدام به خرید سانچو و کای هاورتس (لورکوزن) کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید