• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101817
+
-

صنعت فیلمسازی‌ اروپا و آمریکا در انتظار فروکش‌کردن کرونا تعطیل است

اکشن جانانه بعد از کات‌طولانی

سینما
اکشن جانانه بعد از کات‌طولانی


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

بازگشایی استودیوهای سینمایی هالیوود، زمانی که در آمریکا بیش از 1.7میلیون نفر مبتلا به کرونا در حال مبارزه با این ویروس هستند و بیش از 120هزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس در گذشته‌اند، دشوار‌ به‌نظر می‌رسد. گشایش دوباره بزرگ‌ترین صنعت فیلمسازی جهان بستگی به تامین موارد ایمنی در زمینه بهداشت کارکنان این صنعت دارد. صنعت فیلمسازی و سرگرمی، بخش بزرگی از اقتصاد ایالت کالیفرنیا در آمریکا را به‌خود اختصاص داده است. مقامات و کارشناسان در این ایالت در حال ارزیابی چگونگی برداشتن محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصادی در کالیفرنیا هستند. مدیران و تولید‌کنندگان سینما در هالیوود نیز در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه پس از آغاز فعالیت استودیوهای فیلمسازی، ضوابط بهداشتی در استودیوها را برای حفاظت از جان بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و سایر عوامل تولید‌کننده فیلم‌ها اعمال کنند. آنها همچنین مسئول بررسی این مسئله هستند که چگونه عوامل سینما را تحت پوشش کامل بیمه‌ای طی دوران شیوع کرونا قرار دهند. با پررنگ‌ترشدن امکان به‌کارگیری فناوری‌های خلاقانه در فضای مجازی برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی البته چشم‌انداز روشن‌تری پیش روی استودیوهای تولید فیلم در اروپا و آمریکا قرار گرفته است.

کارگردان‌ها در انتظار 
 درحالی‌که پیش‌بینی شده که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا حدود 200هزار نفر در صنعت سینما از کار بیکار خواهند شد، همچنان تا انجام تغییرات مورد نیاز و انطباق وضعیت استودیوها و کمپانی‌های تولید فیلم با پروتکل‌های ویروس کرونا و حل کردن مشکلات بیمه‌ای کارکنان شاغل در بخش صنعت سینما، خبری از آغاز دوباره تولید آثار سینمایی و تلویزیونی در اروپا و آمریکا نخواهد بود.
دوگ لارمور، هنرمند فعال در عرصه جلوه‌های ویژه بصری و برنده جایزه امی در گفت‌وگو با یورونیوز در این‌باره گفته است که مسئله این است که هنوز هیچ‌کس کار تولید فیلم و سریال در انگلیس، آمریکا و سرزمین اصلی اروپا را آغاز نکرده است، (پیش‌تر البته اخباری در زمینه صدور مجوز تولید فیلم در جمهوری چک و ایسلند انتشار یافته بود) اگر چه به‌نظر می‌رسد اقداماتی در دست است که به‌تدریج روند تولید فیلم و سریال در کشورهای سوئد و دانمارک آغاز شود.


تا نیمه‌دو‌م‌ سال خبری نیست 
البته شرایط آنقدرها هم که می‌نماید بدبینانه نیست و بنابر اخبار انتشاریافته در سایت‌هایی نظیر هالیوود ریپورتر به‌احتمال زیاد در ماه‌های آتی سال 2020به‌ویژه ماه‌های آغازین نیمه‌دوم این سال، شاهد بازگشایی استودیوها در اروپا و آمریکا خواهیم بود.
براساس خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها روند آغاز ساخت فیلم‌های جدید در عصر پساکرونا در استودیوهای هالیوود زودتر از ماه‌های ژوئیه و آگوست 2020(مرداد و شهریور 1999) آغاز نخواهد شد. پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه‌تر نیز حکایت از آن دارد که ساخت فیلم‌های هالیوودی در دوره پساکرونا در‌‌ماه سپتامبر (شهریور – مهر) کلید خواهد خورد. البته در این میان مسائلی نظیر تامین دستگاه‌های بهداشتی نظیر کیت‌های آزمایش کرونا و وسایل سنجش دمای بدن در استودیوها و لوکیشن‌های فیلمبرداری نیز ازجمله مواردی است که ذهن کارشناسان بهداشتی و سینمایی را به‌خود مشغول کرده است. میزان حضور تماشاگران در سالن‌های سینما، فروش فیلم‌ها در ماه‌های اولیه کاهش شیوع کرونا نیز ازجمله مواردی است که می‌تواند در زمان گشایش استودیوهای فیلمسازی در هالیوود مؤثر باشد.

زمان‌های متفاوت برای بازگشایی 
پیش‌تر اخباری مبنی بر اینکه کشورهای قاره سبز درنظر دارند با تصویب پروتکل‌های جدید بهداشتی، دوباره روند تولید آثار سینمایی در اروپا را از سر بگیرند منتشر شد. البته زمان از سرگیری تولیدات سینمایی در کشورهای مختلف اروپایی متفاوت خواهد بود و در برخی از مناطق همچنان ممنوعیت راه‌اندازی دوباره دوربین‌های فیلمبرداری برقرار خواهد بود. طبق آخرین اخبار پروتکل‌های بهداشتی جدید تولید فیلم در بریتانیا تدوین شده، اما هنوز تاریخی برای اجرایی‌شدن این پروتکل‌ها درنظر گرفته نشده است. در ایتالیا نیز که دارای آمار بالای تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در میان کشورهای اروپایی بود، نیز طبق آخرین گزارش‌ها به‌احتمال زیاد استودیوهای تولید فیلم با رعایت پروتکل‌های جدید بهداشتی از‌ ماه ژوئن (اواخر خرداد یا اوایل تیر سال 99) بازگشایی خواهند شد. در اسپانیا هنوز تاریخی برای بازگشایی استودیوهای فیلمسازی اعلام نشده است. گزارش شده که کشورهای ایسلند و جمهوری چک ازجمله نخستین کشورهای اروپایی هستند که مجوز تولید و ساخت فیلم را صادر کرده‌اند. البته به‌نظر می‌رسد کشورهای دانمارک و سوئد نیز در آینده‌ای نزدیک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی استودیوهای خود را بازگشایی کنند.

فضای مجازی؛ عرصه جدید فیلمسازی
فضای مجازی مسیر فیلمسازی در عصر شیوع کووید – 19را هموار خواهد کرد. در آینده فیلم‌های بیشتری با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ساخته خواهد شد. درصورت اجرایی‌شدن ساخت فیلم با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی فیلم، می‌توان دوربین‌ها را دوباره برای ساخت فیلم‌هایی نظیر «ماموریت غیرممکن» و «بتمن» روشن کرد، با استفاده از ابتکارات خلاقانه‌ای که می‌توان در فضای مجازی در زمینه تولید فیلم به‌کار برد. عوامل فیلم می‌توانند درسراسر دنیا با بازیگران و کارگردانان به‌طور همزمان ارتباط بگیرند و فیلم را بدون نیاز به حضور پرتعداد دست‌اندرکاران تولید فیلم بسازند. استفاده از تکنیک‌های فضای مجازی برای ساخت فیلم‌ها امروز ازجمله مواردی است که به‌طور جدی ذهن کمپانی‌های فیلمسازی را به‌خود مشغول کرده است. بسیاری از دست‌اندرکاران سینما بر این باورند که استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی راه جدیدی را پیش پای تولید فیلم‌های سینمایی در دوران پساکرونا می‌گشاید.


کرونا؛ نخستین فیلم دوران پساکووید -19

اگرچه همچنان استودیوهای فیلمسازی‌ در حال انطباق خود با شرایط جدید فیلمسازی‌ ضمن رعایت ضوابط فاصله‌گذاری اجتماعی هستند، سایت وی فروم گزارش داده که اخبار جدید حکایت از ساخت فیلمی درباره ویروس کرونا دارد که اگرچه تاریخ ساخت آن مشخص نیست، اما مشخص است که این فیلم با بودجه اندک و با استفاده از تک‌دوربین در آسانسوری خراب ساخته خواهد شد. فیلم «آواز پرنده» هم ازجمله فیلم‌هایی است که قرار است با موضوع وضعیت بهداشتی2 سال آینده و در شرایطی که همچنان ویروس کرونا پابرجاست و قرنطینه همچنان جاری است، ساخته شود. تمام استودیوها، ساخت این فیلم را زیرنظر خواهند داشت چرا که نخستین فیلمی خواهد بود که در زمان تولید آن پروتکل‌های ویژه مرتبط با ویروس کرونا به‌طور ویژه‌ای رعایت خواهد شد.



آواتار 2 در راه


برنامه‌هایی هم در زمینه آغاز دوباره ساخت فیلم «آواتار2» اعلام شده است و همزمان استودیوهای فیلمسازی خود را برای ساخت فیلم ضمن رعایت قواعد فاصله‌گذاری اجتماعی آماده می‌کنند. گزارش شده که استودیوهای فیلمسازی‌ پینوود در آتلانتا تا‌کنون یک میلیون دلار در زمینه تجهیز و ایمن‌سازی‌ این استودیوها به‌منظور کاهش خطر سرایت کرونا به کارکنان شاغل در این استودیوها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هم‌اکنون استودیوهای بزرگ هالیوودی قادرند هزینه تجهیز استودیوهای خود به لوازم بهداشتی محافظ در برابر کرونا و ضد‌عفونی‌کننده‌ها را تقبل و تامین کنند، اما پرسش اینجاست که استودیوهای مستقل و کوچک‌تر هم می‌توانند چنین هزینه‌هایی را تقبل کنند؟




خبری از ماموریت غیرممکن نیست

هنوز از ادامه روند ساخت فیلم «ماموریت غیرممکن» در ونیز اخباری انتشار نیافته است. پارامونت چند‌ماه قبل مراحل تولید هفتمین فیلم از سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» در ونیز را متوقف کرده بود. پیش‌تر قرار بود مراحل تولید این فیلم به‌مدت 3هفته در ونیز پیگیری شود که با شیوع کرونا در ایتالیا، مسئولان پارامونت تصمیم به توقف ساخت این فیلم گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید