• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197301
+
-

کات!

با آغاز اعتصاب بازیگران، همه پروژه‌های هالیوود از فیلم‌های سینمایی تا سریال‌ها متوقف می‌شوند

گزارش
کات!

مهرنوش سلماسی- روزنامه‌نگار

با تصمیم اتحادیه بازیگران سینما و تلویزیون آمریکا، آخر هفتهِ هالیوود با جنجال سپری شد. وقتی مذاکرات اعضای اتحادیه بازیگران با اتحادیه‌ای که شرکت‌های بزرگی چون دیزنی، نتفلیکس و وارنر را نمایندگی می‌کنند، به بن بست رسید، اعتصاب کلید خورد. نخستین پس‌لرزه‌های این اعتصاب هم در مراسم افتتاحیه «اپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان مشاهده شد و بازیگران فیلم نولان مراسم را ترک کردند. براساس تصمیم اتحادیه بازیگران، هیچ بازیگری نباید جلوی دوربین هیچ محصول هالیوودی برود. همچنان که حضور در مراسم افتتاحیه، فرش قرمز، فتوکال و به‌طورکلی هر رخداد تبلیغاتی برای فیلم‌ها و سریال‌های هالیوود باید تحریم شود. اعتصابی که نویسندگان هالیوود آن را شروع کردند، حالا با پیوستن بازیگران، به بحرانی جدی تبدیل شده است. نویسندگان هالیوود به رشد بی‌قاعده فناوری‌های دیجیتال، تهدید امنیت شغلی با آمدن هوش مصنوعی و پایین بودن دستمزدشان معترض‌اند و اکنون بازیگران هالیوود هم با فیلمنامه نویسان در زمینه موارد اعتراضی هم داستان شده‌اند.

هالیوود در آستانه تعطیلی کامل
مذاکره اتحادیه بازیگران آمریکا و تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون با شکست روبه‌رو شد تا اعتصاب بازیگران اتحادیه بازیگران شروع شود؛ اتفاقی که باعث شد بازیگران فیلم تازه کریستوفر نولان از افتتاحیه «اوپنهایمر» خارج و به اعتصاب‌کنندگان بپیوندند. اعتصاب بازیگران دامن فیلم‌های در حال تولید را هم خواهد گرفت.

مذاکراتی که بی‌نتیجه ماند
اتحادیه بازیگران در ‌ماه ژوئن توافق کرده بود که مهلت نهایی مذاکره را از ۳۰به۱۲ژوئیه تغییر دهد. 2 طرف با مداخله فدرال برای حل اختلافات موافقت کردند ،اما مهلت نهایی رسیدن به توافق تا نیمه‌شب ۱۲ ژوئیه تغییری نکرده بود. درصورت اعلام اعتصاب، بیش از ۱۶۰هزار عضو اتحادیه بازیگران از فیلمبرداری پروژه‌ها، حضور در مراسم افتتاحیه و تورهای مطبوعاتی و تبلیغ پروژه‌ها در شبکه‌های اجتماعی منع خواهند شد. این نخستین اعتصاب اتحادیه بازیگران از دهه ۱۹۸۰ و نخستین اعتصاب دوگانه هالیوود در ۶۰سال اخیر است. اتحادیه نویسندگان (WGA)  از ابتدای ‌ماه مه وارد اعتصاب شده است. به گزارش ۳۰نما به نقل از ورایتی پروژه‌هایی چون «گلادیاتور ۲» و «مورتال کامبت ۲» آماده توقف فیلمبرداری شده‌اند. فرن درشر، رئیس اتحادیه بازیگران با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: واکنش استودیوها به «مهم‌ترین خواسته‌های اتحادیه توهین‌آمیز و غیرمحترمانه» بوده است. او اضافه می‌کند:‌ «کمپانی‌ها به شکل جدی حاضر به بحث پیرامون برخی مسائل نشدند و در مسائل دیگری برای ما مانع‌تراشی کردند.»

خروج از مراسم افتتاحیه، پیوستن به اعتصاب‌کنندگان
 درحالی‌که کمپانی یونیورسال ابراز امیدواری کرده بود که اعتصاب احتمالی اتحادیه بازیگران خللی در برگزاری مراسم افتتاحیه «اوپنهایمر» در لندن ایجاد نکند، بازیگران این فیلم، افتتاحیه را ترک کردند و به اعتصاب انجمن بازیگران هالیوود پیوستند. به گزارش صبا، در جریان اکران آخرین فیلم نولان، بازیگران این اثر از مراسم افتتاحیه این فیلم خارج شده و به اعتصاب انجمن بازیگران هالیوود پیوستند. اقدام انجمن بازیگران بخش بزرگی از صنعت سریال‌سازی را در هالیوود تحت ‌شعاع قرار داده است. اعتصاب اتحادیه بازیگران به وقت لندن درست در میانه افتتاحیه فیلم «اوپنهایمر» آغاز شد و بازیگران این فیلم که عضو اتحادیه بودند همزمان با شروع اعصاب از مراسم خارج شدند. مت دیمون، یکی از بازیگران فیلم کریستوفر نولان گفت: تمام بازیگران باید در کنار هم باشند. برای درصد زیادی از 16هزار نفر عضو اتحادیه که به‌عنوان بازیگر در این صنعت مشغول به‌کار هستند، داشتن یا نداشتن بیمه درمانی یک امر ضروری و حیاتی است و تفاوت زیادی بین داشتن و نداشتن بیمه درمانی برای این افراد وجود دارد. فرن درشر، رئیس اتحادیه بازیگران نیز در این رابطه گفت: نماینده‌های استودیو‌ها درحالی‌که رؤسای آنها دستمزدهای 100و 200 میلیون دلاری در یک سال می‌گیرند به ما می‌گویند که پولی برای پرداخت دستمزد عادلانه و بیمه درمانی نداریم!

هیچ بازیگری نباید مقابل دوربین برود
با تصمیمی که اعضای اتحادیه بازیگران گرفته‌اند در طول دوران اعتصاب، بازیگران اجازه ندارند که در هیچ فیلم یا سریالی مقابل دوربین بروند. به جز این، بازیگران نباید در هیچ‌ رویدادی که حکم تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای پروژه‌های سینمایی یا تلویزیونی را دارد، حاضر شوند؛ چنان‌که شرکت در اکران عمومی فیلم‌ها هم ممنوع است. به این ترتیب علاوه بر پروژه‌هایی که در حال تولید هستند و با غیبت بازیگران، عملا تعطیل می‌شوند، اکران عمومی فیلم‌های هالیوود هم تحت‌تأثیر اعتصاب قرار می‌گیرد.

وقتی اعتصاب، سریال «لاست» را تعطیل کرد
اعتصاب هنرمندان هالیوود، مسبوق به سابقه است و پیشینه‌اش به ۶دهه قبل بازمی‌گردد. آخرین بار هم در سال ۲۰۰۷ اتحادیه فیلمنامه‌نویسان اعتصابی را کلید زدند که ۱۲هزار نویسنده با آن همراهی کردند. این اعتصاب از ۵نوامبر ۲۰۰۷ آغاز شد و در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ به پایان رسید. قربانی بزرگ این اعتصاب، سیزن چهارم سریال «لاست» بود که قرار بود در ۱۶قسمت تولید شود، ولی به‌دلیل اعتصاب نویسندگان، تنها ۸قسمتش ساخته شد. علت اعتصاب نویسندگان در آن سال، اعتراض به بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و دستمزد به نویسندگان بود.

مکث
مراسم اهدای جوایز «امی» به تعویق می‌افتد؟

آکادمی تلویزیون و شبکه فاکس در مورد زمان پخش هفتاد و پنجمین جوایز سالانه امی امسال، درصورت به‌تعویق افتادن مراسم، درگیر جدل شده‌اند. آکادمی مایل است برنامه را به ماه نوامبر منتقل کند (کاری که در سال۲۰۰۱ نیز آن را انجام داد.) در حالی‌که به‌نظر می‌رسد فاکس تاریخ ژانویه را برای پخش می‌پسندد. درحالی‌که آکادمی تلویزیون نامزدهای جوایز امی امسال اعلام کرد، تاریخ پخش مراسم اهدای جوایز برای ۱۸سپتامبر برنامه‌ریزی شده، این مراسم احتمالا عقب می‌افتد. علت اعتصاب نویسندگان و بازیگران است که حالا دامن جوایز امی را هم گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
کات!
آیا پیشنهاد خانه سینما برای تعطیلی پروژه‌های سینمایی برای کنترل ویروس چینی به جایی می‌رسد؟
کرونا کات