• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101793
+
-

بلوای آمریکا از دریچه رسانه‌ها

رسانه‌های تلویزیونی، چاپی و آنلاین در آمریکا، با گزارش لحظه به لحظه، اعتراض‌های این کشور را پیش چشم جهان قرار داده‌اند

گزارش
بلوای آمریکا از دریچه رسانه‌ها


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

 اعتراض‌های خشونت‌بار به کشته شدن یک مرد سیاهپوست به‌دست پلیس آمریکا اکنون به 75شهر از شرق تا غرب این کشور کشیده شده است و مقام‌های دولتی برای کنترل اوضاع به اعزام نیروهای گارد ملی و اعلام مقررات منع رفت‌و‌آمد متوسل شده‌اند؛ وضعیتی که در آمریکا بعد از ترور مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش سیاهپوستان در سال1968 بی‌سابقه بوده است. اعتراض‌ها تقریبا تمام شهرهای مهم و بزرگ آمریکا را فرا گرفته است. پنجمین روز اعتراض‌ها همچون روزهای قبل، با درگیری شدید میان مردم و نیروهای امنیتی همراه بود. تصاویر آتش زدن خودروهای پلیس، حمله به فروشگاه‌ها و شکستن شیشه بانک‌ها و دیگر اماکن عمومی اکنون دیگر از سراسر آمریکا روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود تا نمایشی باشد از یک شورش سراسری. تصویر بلوای این روزهای آمریکا نه‌تنها از سوی مردم و معترضان در شبکه‌های اجتماعی، بلکه از سوی خبرنگاران در رسانه‌های جریان اصلی پیش چشم مردم جهان است. سی‌ان‌ان، شبکه خبری 24ساعته آمریکا، بخش مهمی از برنامه‌های خود را در طول روز به پوشش خبری درگیری‌ها در شهرهای مختلف این کشور اختصاص داده است. خبرنگاران سی‌ان‌ان از سراسر آمریکا در ارتباط زنده، از وضعیت خیابان‌ها و اعتراض‌ها گزارش می‌دهند. روز جمعه بازداشت خبرنگار این شبکه روی آنتن زنده توسط نیروهای پلیس شهر مینیاپلیس و روز شنبه نیز حمله معترضان به ساختمان مرکزی آن در شهر آتلانتا خبرساز شد. سی‌ان‌ان بیش از هر شبکه تلویزیونی دیگری در آمریکا در قلب رویدادهای روزهای اخیر آمریکا بوده است. این شبکه دیروز ویدئویی را منتشر کرد که لحظه مرگ جورج فلوید را از زاویه‌ای دیگر نشان می‌دهد. انتشار این ویدئو، به تشدید اعتراض‌ها علیه نیروهای پلیس و تبعیض علیه سیاهپوستان منجر شده است. فلوید 46ساله روز دوشنبه هفته گذشته، هنگام بازداشت در شهر مینیاپلیس به قتل رسید. ویدئوی منتشر شده در توییتر از لحظه مرگ او باعث آغاز اعتراض‌های مردمی در این شهر و گسترش آن به دیگر نقاط شد. این ویدئو که توسط یکی از رهگذران ضبط شده، یک افسر پلیس سفیدپوست را نشان می‌داد که زانویش را روی گردن جورج فلوید گذاشته تا مانع حرکت او شود. این در حالی است که فلوید دست‌بند به‌دست دارد و با لحن ملتمسانه به او می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» ویدئوی منتشر شده از سوی سی‌ان‌ان، نشان می‌دهد که 2افسر دیگر نیز زانوی خود را روی بدن فلوید قرار داده‌اند تا مانع حرکت او شوند. این شبکه دیروز ویدئوی دیگری منتشر کرد که در آن یکی از ماشین‌های پلیس در خیابان‌های نیویورک به میان جمعیت معترضان حرکت می‌کند. این ویدئو نیز واکنش بسیاری در آمریکا به دنبال داشته است.
با این حال، پوشش خبری سی‌ان‌ان از وقایع اخیر مورد اعتراض برخی نیز بوده است. منتقدان معتقدند این شبکه تلویزیونی برخلاف اعتراض‌های مردمی در دیگر کشورهای جهان، تنها به انعکاس گزارش خبرنگاران خود و گفت‌وگو با مقام‌های مسئول بسنده کرده و در گزارش‌های آن صدای معترضان شنیده نمی‌شود. این انتقاد به سی‌ان‌ان در حالی وارد شده که این شبکه تلویزیونی در انعکاس آشوب‌های خیابانی در دیگر نقاط جهان، اغلب با معترضان نیز گفت‌وگو می‌کند. خبرگزاری‌های آمریکا نیز طی روزهای اخیر، به انعکاس وقایع پرداخته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز با اعزام خبرنگاران خود به خیابان‌ها، تلاش کرده‌اند گزارش‌های خود را بدون سوگیری از دو سوی میدان، یعنی هم از طرف معترضان و هم از طرف نیروهای امنیتی، مخابره کنند. رویترز دیروز در گزارشی به حمله نیروهای پلیس در شهر مینیاپلیس به مردم و خبرنگاران با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی پرداخت. برخورد پلیس با معترضان در این شهر به‌عنوان کانون بحران، نسبت به دیگر شهرهای آمریکا از شدت بیشتری برخوردار بوده است. این خبرگزاری با انتشار عکسی از نیروهای پلیس که به سمت مردم شلیک می‌کنند، نوشته است که در یکی از این شلیک‌ها، تیم روزنامه‌نگاران ویدئویی رویترز هدف قرار گرفته‌اند. یکی از اعضای این تیم، از ناحیه صورت هدف گلوله پلاستیکی قرار گرفته و ماسک ضدگاز این خبرنگار باعث نجات جان او شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از روزنامه‌های جریان‌ساز در آمریکا، از روز دوشنبه به ماجرای مرگ جورج فلوید و خشونت‌های پلیس علیه سیاهپوستان این کشور پرداخته است. نیویورک‌تایمز تلاش کرده صدای معترضان را نیز منعکس کند. این روزنامه دیروز در گزارشی به اقدامات غیرقانونی نیروهای پلیس مینیاپلیس در برخورد با سیاهپوستان این شهر پرداخته است. در این گزارش آمده که افسر پلیسی که پایش را روی گردن جورج فلوید قرار داده بود و باعث مرگ او شد، 17پرونده بدرفتاری مشابه دارد که تا پیش از این واقعه هیچ‌یک مورد رسیدگی قرار نگرفته است. نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از معترضان در مینیاپلیس نوشته است: «من به اینجا نیامده‌ام تا علیه یک فرد اعتراض کنم؛ اعتراض من به سیستم است.» این روزنامه در گزارش دیگری به بررسی عملکرد و مواضع ترامپ طی روزهای گذشته برای مدیریت بحران پرداخته است و نوک پیکان انتقادها را به سوی شخص رئیس‌جمهور گرفته است. به نوشته نیویورک‌تایمز، ترامپ به جای آنکه به‌دنبال راه‌حلی برای کاهش تنش باشد، ترجیح داده با آتش بازی کند. این روزنامه ضمن اشاره به اظهارات دونالد ترامپ در مورد ضرورت «برخورد شدیدتر» با جمعیت معترض، آورده است که چنین رویکردی باعث شده تا اکنون اعتراض‌ها به پشت دیوارهای کاخ سفید برسد. نیویورک‌تایمز در گزارش دیگری، ضمن تشریح وضعیت اعتراض‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا، نوشته است: «صبح یکشنبه، هنوز شعله‌های آتش در شهرهای مختلف رو به آسمان است؛ وضعیتی که از درگیری‌های گسترده میان مردم و نیروهای امنیتی در شب قبل و البته یک کشور به‌شدت چندپاره و آشفته حکایت دارد.»



روی خط بحران
     در اعتراض‌های آمریکا دست‌کم 4نفر از معترضان و یک نفر از نیروهای پلیس کشته شده‌اند.
     طبق آمار جمع‌آوری شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس، دست‌کم هزار و 400نفر در شهرهای مختلف آمریکا دستگیر شده‌اند.
     در 10ایالت آمریکا، فرمانداران برای کنترل اوضاع به نیروهای گارد ملی متوسل شده‌اند. استفاده از این نیروها تنها در شرایط بسیار بحرانی اتفاق می‌افتد.
     در 15شهر مقررات منع‌ رفت‌و‌آمد شبانه اعلام شده است اما معترضان با بی‌توجه به این مقررات به خیابان‌ها آمده‌اند.
     دونالد ترامپ در پستی توییتری، به‌شدت از شهردار واشنگتن، به‌خاطر عدم‌تامین نیروهای امنیتی لازم برای حفاظت از کاخ سفید انتقاد کرد. شهردار نیز در واکنش، از ترامپ به‌خاطر کاربرد جملات تحریک‌آمیز انتقاد کرد. ترامپ در پستی توییتری، اعتراض‌ها را «سازماندهی‌شده» خوانده و تهدید کرده بود که نیروهای امنیتی مخفی را با سگ‌‌های هار و سلاح‌های مرگ‌بار به سراغ معترضان خواهد فرستاد.
     ترامپ در پستی توییتری از هوادارانش خواست به خیابان‌ها بیایند و جلو معترضان قد علم کنند.
     معترضان در نیویورک، دست‌کم 20خودرو پلیس را به آتش کشیدند. 340نفر طی شنبه شب در این شهر دستگیر شده‌اند.
     دونالد ترامپ در تماس تلفنی با برادر جورج فلوید گفت‌وگو کرد. برادر فلوید بعد از گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا به رسانه‌ها گفت که ترامپ به او اصلا اجازه حرف زدن نداده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید