• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101767
+
-

ترسیم الگوریتم‌های جدید برای تشخیص چهره با ماسک

محققان با کندوکاو اینترنتی، عکس افرادی که ماسک بر صورت دارند را برای بهبود الگوریتم‌های فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند

ترسیم الگوریتم‌های جدید برای تشخیص چهره با ماسک

سلفی‌هایی که شما با ماسک روی صورت‌تان می‌اندازید فقط توسط دوستان و اقوامتان دیده نمی‌شود بلکه برخی محققان آنها را برای ارتقای الگوریتم تشخیص چهره جمع‌آوری و استفاده می‌کنند.
به‌گزارش CNET، هزاران سلفی با ماسک که کاربران اینستاگرامی از خود در صفحه‌شان منتشر کرده‌اند مستقیما از سوی برخی از شرکت‌های فناوری تشخیص چهره ذخیره شده است.
اما علت این کار چیست؟ بیماری همه‌گیر کووید-19 باعث افزایش استفاده از ماسک شده است و به این ترتیب کمپانی‌های تشخیص چهره سعی دارند همگام با این اتفاق کار خود را ادامه دهند. ماسک صورت، بخش قابل‌توجهی از آنچه الگوریتم تشخیص چهره برای شناسایی افراد نیاز دارد را می‌پوشاند و این موضوع به‌صورت اساسی آینده یک صنعت چند میلیونی را تهدید می‌کند، مگر اینکه این فناوری بتواند افراد باوجود پوششی مثل ماسک را نیز تشخیص دهد. برای انجام چنین کاری و تغییر در الگوریتم، شرکت‌ها به تعدادی عکس از چهره افراد با ماسک نیاز داشتند تا الگوریتم خود را تمرین دهند.
در‌ماه آوریل محققان با استفاده از بیش از 1200 عکسی که از اینستاگرام جمع‌آوری کرده بودند توانستند مجموعه داده عکس‌های ماسک‌دار کووید-19 را در Github منتشر کنند. یک‌ماه پیش از آن، محققان چینی پایگاه اطلاعاتی را با بیش از 5هزار عکس ماسک‌دار که به‌صورت آنلاین جمع‌آوری شده بود تشکیل دادند.
وافا آرباش، مدیرعامل Github، می‌گوید: سازندگانی که در پشت‌صحنه بانک اطلاعاتی آوریل بودند با استفاده از استارتاپ هوش مصنوعی Workaround به تشخیص تصاویر کمک کردند و آنها را هم با ماسک و هم بدون ماسک به درستی تشخیص دادند.
آرباش می‌گوید: ما در این مسیر از تمام شرکت‌هایی که ابزار رایگان ارائه می‌دهند الهام گرفتیم، آنها هرکاری از دستشان بر می‌آمد انجام دادند. ما این تصاویر عمومی را از اینستاگرام داریم بنابراین این تصاویر خصوصی نیستند. ما حین جست‌وجو برای دیتای مناسب به هر عکسی که بر‌می‌خوردیم آن را انتخاب و ذخیره می‌کردیم.
شرکت‌های فناوری تشخیص چهره مدت‌هاست که از تصاویر افراد بدون رضایت آنها برای آموزش الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند. طرفداران آزادی مدنی ادعا می‌کنند که فناوری تشخیص چهره حریم خصوصی و آزادی بیان را تهدید می‌کند. آنها همچنین هشدار می‌دهند که تقریبا هیچ قانونی برای جلوگیری از سوءاستفاده این ابزارها وجود ندارد.
Clearview AI یک شرکت جنجالی فناوری تشخیص چهره، ادعا می‌کند که دارنده نخستین حق اصلاحیه برای ادیت بیش از 3میلیارد تصویر از شبکه‌های اجتماعی جهت استفاده در پایگاه داده خود است.
فرمانداران بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکا ماسک صورت را به‌صورت عمومی اجباری می‌کنند، زیرا این تجهیزات به جلوگیری از شیوع کووید-19 کمک می‌کند. ماسک‌ها همچنین باعث کاهش سرعت تشخیص چهره شده‌اند زیرا قسمت‌های اصلی چهره افراد را که باید آنالیز شود، می‌پوشاند.
برخی از سازندگان الگوریتم تشخیص چهره از کاربران خود خواسته‌اند تا سلفی‌هایی با ماسک صورت برای آنها ارسال کنند و یا عکس خود را با فیلترهای ماسکی که در قسمت ویرایش عکس وجود دارد اصلاح کرده و در اختیار آنها قرار دهند. اضافه‌کردن ماسک‌های دیجیتال به عکس‌ها راهی است که مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا برای آزمایش الگوریتم‌های تشخیص چهره برنامه‌ریزی کرده است.
شرکت‌های تشخیص چهره همچنین به مجموعه متنوعی از تصاویر نیاز دارند تا الگوریتم‌ها بتوانند زنان، افراد رنگین‌پوست، افراد با سنین مختلف و ماسک‌های متنوع را بهتر تشخیص دهند.
آرباش می‌گوید: برای پایگاه داده عمومی شرکت خود، این عکس‌ها از جست‌وجوی اینستاگرام با هشتگ‌های مربوط به ماسک‌ها گرفته شده است. آنها حدود 3هزار عکس از بستر رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری کردند اما آن را به مجموعه‌ای از 1200عکس محدود کردند.
به‌گفته آرباش آنها برای ذخیره‌کردن عکس افراد مختلف در بانک اطلاعاتی خود از آنها اجازه نمی‌گیرند و اگر کسی می‌خواهد که عکس او کمکی به مطالعات آنها نکند می‌تواند صفحه مجازی خود را خصوصی کند. او می‌گوید: بسیاری از افراد نمی‌دانند که عکس آنها در این مجموعه داده‌ها قرار دارد؛ ما از این راه پولی نمی‌گیریم چون کار ما تجارت نیست. هدف ما این است که به امنیت عمومی کمک کنیم.
عمل گرفتن عکس افراد از رسانه‌های اجتماعی برای آموزش الگوریتم‌های تشخیص چهره اتفاق جدیدی نیست اما تمرکز روی ماسک‌های صورت به‌دلیل وجود بیماری کووید-19 اتفاق تازه‌ای است.
درباره جمع‌آوری تصاویر افراد برای تربیت الگوریتم تشخیص چهره با ماسک موضوع نگرانی در مورد خدشه به امنیت عمومی یک بحث مفصل است. برداشتن عکس افراد بدون رضایت آنان باعث زیرپاگذاشتن مسائل اخلاقی می‌شود. جیک لاپروک، مشاورارشد پروژه قانون اساسی، می‌گوید: همه مردم احتمالا راضی نیستند که بدون اجازه عکسی از آنها برای قرارگرفتن در بانک اطلاعاتی یک شرکت جهت شرکت در تحقیقات علمی ذخیره شود که این کاملا به اجرای قانون یا نظارت دولت در یک کشور برمی‌گردد.

تهدید یک صنعت چند میلیونی
ماسک صورت، بخش قابل‌توجهی از آنچه الگوریتم تشخیص چهره برای شناسایی افراد نیاز دارد را می‌پوشاند و این آینده یک صنعت چند میلیونی را تهدید می‌کند، مگر اینکه این فناوری بتواند افراد با ماسک را تشخیص دهد

تهدید حریم خصوصی
شرکت‌های فناوری تشخیص چهره مدت‌هاست که از تصاویر افراد بدون رضایت آنها برای آموزش الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند. طرفداران آزادی مدنی اعتقاد دارند که فناوری تشخیص چهره حریم خصوصی و آزادی بیان را تهدید می‌کند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید