• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101761
+
-

نبرد ماورای بنفشی یک استارتاپ با کرونا

نور UV می‌تواند با خاصیت ویروس‌کشی خود به عاملی مهم برای مبارزه با بیماری کووید-19 تبدیل شود

نبرد ماورای بنفشی یک استارتاپ با کرونا

کار ضدعفونی متروها و اتوبوس‌های شهر نیویورک به‌وسیله اشعه ماورای بنفش آغاز شده است و سازمان حمل‌ونقل شهری نیویورک انتظار دارد که این طرح به کاهش همه‌گیری ویروس کرونا بینجامد. در این برنامه که به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود، از دستگاه‌های کوچک تولید اشعه ماورای بنفش که ساخته استارتاپ Puro Lighting است استفاده خواهد شد.

تمرکز استارتاپی روی سلامت
Puro Lighting استارتاپی است که روی سلامت تمرکز دارد. چشم‌انداز این استارتاپ که دفتر مرکزی آن در کلورادو قرار دارد، ایجاد سازمانی با محوریت حمایت از سلامت مردم و ترویج سلامتی با فناوری‌های تخصصی پرتوافکنی است. آنها بر این باورند که دستگاه‌هایشان می‌توانند با استفاده از اشعه ماورای بنفش، 99.9درصد ویروس‌ها و باکتری‌ها را نابود کنند و رشد قارچ و کپک را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این فناوری درصورت تقاضا، به کاربران امکان ضدعفونی‌کردن اتاق با هر اندازه‌ای را می‌دهد. این برنامه می‌تواند درصورت تقاضا خیلی سریع مورد استفاده قرار گیرد و کار در کمتر از 24ساعت انجام شود. این فناوری ضد‌عفونی با اشعه ماورای بنفش اختصاصی اکنون در در دسترس است و به آسانی برای استفاده در اختیار همگان قرار دارد.

روش کار
بیش از 140سال پیش داونز و بلانت، اثرات ضد‌باکتریایی نور خورشید را کشف کردند. آنها مشخص کردند که طول موج کوتاه‌تر طیف خورشیدی در خنثی‌کردن باکتری‌ها مؤثرتر است. اکنون به‌طور کاملا واضح مشخص شده است که اثرات میکروب‌کش و ضد‌باکتریایی قابل توجهی  در طیف‌های نور UV-C، UV-B و UV-A وجود دارد. DNA و RNA، ماده ژنتیک هستند که رشد، توسعه، عملکرد و تولیدمثل موجودات زنده را کنترل می‌کنند. نور UV انرژی الکترومغناطیسی تولید می‌کند که می‌تواند با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در اسیدهای نوکلئیک، توانایی تولید‌مثل میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد. انرژی ماورای بنفش باعث ایجاد دیمرهای اختصاصی تیمین یا سیتوزین در DNA و دیمر اوراسیل در RNA می‌شود که با ایجاد جهش و یا مرگ سلول و عدم‌تولید مثل، باعث غیرفعال‌شدن میکروب‌ها می‌شود. می‌توان دستگاه‌های اشعه ماورای بنفش استارتاپ Puro Lighting را روی دیوار و سقف نصب و یا به حالت آویزان شده از آنها استفاده کرد.

پیش‌بینی برای آینده
به‌نظر می‌رسد این طرح می‌تواند عملکرد خیره‌کننده‌ای در ضدعفونی داشته باشد و همین امر به کاهش میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها در محل ضدعفونی منجر می‌شود. بنابراین شاید یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای برخورد با شیوع ویروس کرونای جدید، همین استفاده از اشعه ماورای بنفش باشد.
 اگرچه این طرح فعلا به‌صورت پایلوت در سامانه‌های حمل‌ونقلی شهر نیویورک استارت خورده اما قرار است در صورت موفق‌بودن، به سراسر شهر و همچنین شهرهای دیگر آمریکا راه پیدا کند. 
در این خصوص البته ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استارتاپ Puro Lighting نیز یک شرط اساسی به‌حساب می‌آید؛ چرا که آنها باید بتوانند دستگاه‌های مورد نیاز برای ضدعفونی را در سطح وسیعی تامین کنند. ضمن اینکه باید به یک نکته اساسی نیز در این راه اشاره کرد و آن، هزینه بالای چنین طرحی است که امکان دارد بسیاری را از استفاده از آن منصرف کند.

شروع عملیات در نیویورک
سازمان حمل‌ونقل شهری نیویورک حدود 150دستگاه استفاده خواهد کرد که هزینه‌ای حدود یک میلیون دلاری روی دست این سازمان خواهد گذاشت. آنها دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده را فعلا در ایستگاه‌های قطار، اتوبوس، مترو و مراکز شهر نیویورک مورد آزمایش قرار داده‌اند. در متروی شهر نیویورک، ساعت کار دستگاه‌ها از یک بامداد تا 5صبح است؛ یعنی زمانی که کار حمل‌ونقل تعطیل است. البته این تعطیلی از ابتدای ‌ماه می و به‌منظور ضدعفونی قطارها و ایستگاه‌ها صورت گرفته و با این طرح نیز قرار است تعطیلی 4ساعته فعلا پابرجا باشد. پیش‌تر خدمات‌رسانی سامانه متروی نیویورک به‌صورت شبانه‌روزی و 24ساعته بود.

موفق در اتاق عمل
استارتاپ Puro Lighting می‌گوید که اشعه ماورای بنفش می‌تواند به ضد‌عفونی سطوح در اتاق عمل بیمارستان کمک کند و توصیه آنها استفاده از این سیستم برای در امان‌ماندن از شر ویروس است. این استارتاپ انتظار دارد درصورت موفقیت، بتواند با قیمتی مناسب‌تر خدمات خود را به‌منظور استفاده در بازارهای کوچک‌تر گسترش دهد.

اثرات ضد‌باکتریایی نور خورشید
بیش از 140سال پیش داونز و بلانت، اثرات ضد‌باکتریایی نور خورشید را کشف کردند. آنها مشخص کردند که طول موج کوتاه‌تر طیف خورشیدی در خنثی‌کردن باکتری‌ها مؤثرتر است

این خبر را به اشتراک بگذارید