• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101753
+
-

رشد 50درصدی ارزش معاملات

نبض بازار سهام
رشد 50درصدی ارزش معاملات

با وجود نزول شاخص بورس دیروز، ارزش کل معاملات انجام شده در بورس و فرابورس جمعا 50درصد افزایش یافت، دیروز همچنین نماد معاملاتی پالایشگاه‌ها در بورس متوقف شد.
با وجود رشد پر قدرت و 3.7درصدی شاخص در مبادلات روز شنبه دیروز شاخص کل بورس تهران نزدیک به 3هزار واحد کاهش یافت و به محدوه 970هزارو 495واحد رسید. با این حال در مبادلات دیروز ارزش کل معاملات که یک نماگر اساسی برای بازار سهام تلقی می‌شود، دست‌کم 50درصد افزایش یافت و سهامداران جمعا 14هزارو 100میلیارد تومان اوراق بهادار دادوستد کردند. در روز شنبه جمعا 9400میلیارد تومان اوراق بهادار دادوستد شده بود. با وجود اینکه ارزش کل معاملات خرد به 8300میلیارد تومان رسید جمعا 1240میلیارد تومان پول جدید از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد‌.
همچنین در روز شنبه در اقدامی ناهماهنگ بخشی از سهام عدالت در بازار عرضه شده بود که معادل نیمی از کل درخواست‌های فروش مشمولان سهام عدالت بود که اثری ناچیز بر بازار داشت. اما از دیروز سهام عدالت به قیمت پایانی و پس از اتمام معاملات بازار برای فروش عرضه شد بنابر این پیش‌بینی می‌شود تداوم این رویه اثر کمتری بر بازار سهام بر جای بگذارد.
برخی شایعات حاکی است که برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تلاشند بلوک‌های سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و چند شرکت دیگر را که درسبد سهام عدالت وجود دارد خریداری کنند. حتی درخواست خود را به سازمان بورس هم ارائه کرده‌اند.
اتفاق مهم دیگری که دیروز در بازار سرمایه افتاد توقف نماد معاملاتی پالایشگاه‌ها به ‌دلیل اصلاح سود در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز‌های صادراتی این شرکت‌ها بود. در واقع انتشار گزارش جدید از سوی پالایشگاه نفت لاوان که با نماد شاوان در بورس شناخته می‌شود، منجر شد نماد همه پالایشگاه‌ها در بورس متوقف شود و از این شرکت‌ها خواسته شود تا گزارش‌های جدیدی در مورد تأثیر نرخ ارز بر میزان سودآوریشان اعلام کنند. پالایشگاه لاوان با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به اسفند98 از تغییر گزارش اصلاحی مربوط به ردیف سایر درآمدهای عملیاتی به مبلغ 312.3میلیارد تومان خبر داده است که در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فروش‌های صادراتی سال97 از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است. این رویداد مهم منجر به توقف نماد هر 6 پالایشگاه بندرعباس، اصفهان، تبریز، تهران، شیراز و لاوان شد. حالا باید منتظر اعلام سودهای جدید 5پالایشگاه دیگر بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید