• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101711
+
-

حمله کرونا به استارتاپ‌های هند

بحران همه‌گیری بیماری کووید-19، گریبان استارتاپ‌های هندی را گرفته و آنها برای بقا به تکاپو افتاده‌اند

حمله کرونا به استارتاپ‌های هند

اوضاع مالی استارتاپ‌های هندی این روزها بسیار خراب بوده و برخی‌شان به‌اصطلاح کفگیرشان کاملا به ته‌دیگ خورده است. آمارهای ارائه‌شده در این خصوص نشان می‌دهد که شیوع بیماری کووید-19 در هندوستان روی کسب‌وکارهای مختلف ازجمله استارتاپی تأثیر منفی فراوانی داشته است. آنها اکنون برای سرپاماندن به سرمایه‌گذار نیاز دارند اما بعید به‌نظر می‌رسد که در چنین شرایطی شرکت، شخص یا گروه برای سرمایه‌گذاری قدم پیش بگذارد.

بی‌پولی اساسی
براساس یک گزارش، بیش از دوسوم استارتاپ‌ها در هندوستان برای عبور از بحران همه‌گیری ویروس کرونا نیاز به تامین سرمایه اضافی در هفته‌های آینده دارند. به‌گزارش تک‌کرانچ، براساس بررسی‌های انجام شده توسط بدنه صنعتی ناسکام (انجمن ملی شرکت‌های نرم‌افزاری و خدماتی)، 70درصد از استارتاپ‌ها در هند که یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های استارتاپی جهان محسوب می‌شوند، کمتر از 3‌ماه نقدینگی در بانک‌ها دارند و 22 درصد دیگر نیز پول‌شان، فقط به اندازه‌ای است که تا پایان سال‌جاری میلادی کفاف بدهد.

ناسکام چیست؟
انجمن ملی شرکت‌های نرم‌افزاری و خدماتی، یک اتحادیه تجاری صنعت فناوری اطلاعات و فرایندهای بازرگانی صنعت در هندوستان است که در سال1988 تأسیس شده و سازمانی غیرانتفاعی محسوب می‌شود. ناسکام امور مختلف استارتاپ‌ها را زیرنظر دارد و فرایند کاری آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آمار ناامیدکننده
در این میان تنها 8درصد از استارتاپ‌های مورد بررسی قرار گرفته توسط ناسکام اعلام کرده‌اند که برای ادامه حیات بیش از 9ماه پول کافی در اختیار دارند. 90درصد از استارتاپ‌ها نیز گفته‌اند که با کاهش درآمد روبه‌رو هستند. در عین حال بین 30 تا 40درصد نیز اظهار داشته‌اند که به‌طور موقت فعالیت خود را متوقف می‌کنند یا به‌صورت کامل در حال تعطیل‌شدن هستند. وقتی استارتاپ‌ها با چنین اوضاع بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند، باید فکری به حال خود کنند. بسیاری در اندیشه برداشتن گام‌های بلند به سمت شناورشدن و خروج از روند کاری کنونی هستند. حدود 54درصد از 250مورد بررسی شده گفته‌اند که به‌دنبال فرصت‌های شغلی جدید هستند و 40درصد نیز می‌خواهند به امور متنوع و گوناگون مانند مراقبت‌های بهداشتی بپیوندند و اینگونه از رکود خارج شوند.

چرایی کمبود پول نقد
بحران نقدینگی به‌خاطر این رخ داده که سرمایه‌گذاران در دومین بازار بزرگ جهان در زمینه نوشتن چک‌های جدید برای شرکت‌های جوان محتاط شده‌اند. در نامه سرگشاده‌‌ای که‌ماه گذشته منتشر شد، چندین صندوق برجسته VC به استارتاپ‌ها هشدار دادند که ممکن است افزایش سرمایه جدید در چند ‌ماه آینده چالش‌برانگیز باشد. برای برخی از استارتاپ‌ها، عوامل دیگری نیز در این بازی غم‌انگیز وجود دارد. بیش از 69درصد از استارتاپ‌های B2B (بنگاه به بنگاه)، به‌ویژه آنهایی که در رده‌های خرده‌فروشی فعالیت می‌کنند، گفته‌اند که با تأخیر در پرداخت از طرف مشتریان خود مواجه هستند. این وضعیت بیش از نیمی از چنین استارتاپ‌هایی است که به اعمال کاهش حقوق، کاهش هزینه‌های بازاریابی و صرفه‌جویی یک‌چهارمی در هزینه فروشنده روی آورده‌اند.

درخواست استارتاپ‌های سفر
استارتاپ‌هایی که در بخش حمل‌ونقل و مسافرت فعالیت می‌کنند نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری که 78درصد از بررسی‌شدگان گفته‌اند که آنها در حال بازنگری در مدل‌های تجاری خود هستند و مطابق با سناریوی فعلی، محصولات و خدمات خود را تغییر داده‌اند. هفته گذشته مدیران استارتاپ اویو به خبرنگاران گفتند که از اقدامات جدید بودجه‌ای خود برای اطمینان از ایمنی برای کارکنان و مشتریان پرده‌برداری کرده‌ا‌ند. آنها همچنین امیدوارند که دهلی‌نو و دولت‌های ایالتی اجازه دهند تا تعداد بیشتری از مردم برنامه مسافرت داشته باشند و بیشتر در هتل‌ها اقامت کنند.

نیاز به حمایت دولت
بیش از دوسوم استارتاپ‌ها همچنین گفته‌اند که به‌دنبال سیاستی هستند که باعث کاهش مقررات و ترغیب خریدهای دولتی شود. همچنین بسیاری از آنها خواستار کاهش مالیات برای چند سال شده‌اند. از سال2017، اکوسیستم استارتاپی هندوستان به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. سال گذشته استارتاپ‌ها در این کشور، رکورد 14.5میلیارد دلار افزایش سرمایه را به‌خود اختصاص دادند. در اوایل این ماه، دولت هندوستان بسته‌ کمک 266میلیارد دلاری برای احیای اقتصاد کشور را تصویب کرد. گفته شده استارتاپ‌ها می‌توانند بخشی از این کمک را دریافت کنند.

بازی غم‌انگیز
در نامه سرگشاده‌ای که‌ ماه گذشته منتشر شد، چندین صندوق برجسته VC به استارتاپ‌ها هشدار دادند که ممکن است افزایش سرمایه جدید در چند ‌ماه آینده چالش‌برانگیز باشد. برای برخی از استارتاپ‌ها، عوامل دیگری نیز در این بازی غم‌انگیز وجود دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید