خیز تازه برای استارتاپهای خودرو
رویداد آنلاین «دوشنبههای استارتاپی» با هدف جذب سرمایه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برای استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان قرار است بهزودی برای استارتاپهای حوزه خودرو برگزار شود. روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرده که روز 12آبانماه این رویداد برگزار میشود و از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان این حوزه که علاقهمند به جذب سرمایهگذار هستند، دعوت کرده است تا کاربرگ منتشر شده در وبسایت این صندوق را تکمیل و تقاضای خود را ارسال کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری از سال ۱۳۹۸ در راستای ماموریت خود مبنی بر تامین مالی توسعه فناوری و بهویژه فناوریهای پیشرفته و اولویتدار، در قالب برنامه «همسرمایهگذاری» با صندوقهای پژوهش و فناوری، سرمایهگذاری جسورانه در استارتاپها و طرحهای سرمایهپذیر را آغاز کرده است. جذب سرمایه برای یک استارتاپ همانند دمیدن روح در کالبد است و این مهم در چند مرحله شکل میگیرد. در این زمینه بدون داشتن برنامهای مشخص و چشماندازی ژرف، جذب سرمایه به امری دشوار تبدیل خواهد شد. معمولا استارتاپها با ارائه برنامههایشان اقدام به جذب سرمایه میکنند. شرایط استارتاپهای مختلف در دنیا نیز بههمین گونه است. در این میان، از بزرگترین استارتاپهای حوزه خودرو در جهان میتوان به استارتاپهای تسلا، ریویان، نیو، WMموتورز و نیکولاموتورز اشاره کرد؛ شرکتهایی که همگی در زمینه ساخت خودروهای برقی فعالیت میکنند و سامانههای خودمختار و خودران را نیز در دستور کار خود دارند. در کنار این خودروسازان بزرگ، استارتاپهای مختلف دیگری نیز مشغول بهکار هستند که لوازم جانبی و قطعات خودرو تولید میکنند. البته منظور از لوازم جانبی شامل باتریهای ویژه که اصلیترین مبحث در خودروهای برقی محسوب میشود و نرمافزارها، رادارها، دوربینها و سایر ملزوماتی است که خودروهای خودران به آن نیاز مبرم دارند. بهطور معمول استارتاپهای اینچنینی، طرف حسابشان خودروسازها هستند و آنها بخش اعظمی از سرمایههای خود را از طریق این شرکتها بهدست میآورند. از سوی دیگر خود شرکتهای خودروساز، برای تسهیل در امور استارتاپهایی را بهعنوان زیرگروه به مجموعه خود افزودهاند. بهعنوان نمونه، استارتاپ تسلا که سرمایهای بالغ بر 16میلیارد دلار دارد،دارای 12استارتاپ مختلف است که سرمایه اولیه آنها را خود فراهم کرده است.