• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101654
+
-

حمل‌ونقل عمومی گران شد

حمل‌ونقل عمومی گران شد

فرخنده رفائی_خبرنگار

افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی، داستان تکراری هرسال است و از آنجا که شرایط اقتصادی نه‌چندان باثبات کشور به کمتر کالا و خدماتی اجازه تثبیت نرخ می‌دهد، توقعی جز این نیز نمی‌توان داشت. براساس مصوبه کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران برای سال‌99، افزایش 25درصدی نرخ کرایه انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو اعمال خواهد شد. سال گذشته نیز کرایه‌ها 20درصد افزایش یافته بود که این میزان، کمتر از نصف نرخ تورم در سال97 بود. رشد 45درصدی کرایه وسایل نقلیه عمومی طی 2سال درحالی است که به گفته رانندگان، با توجه به تورم اقتصادی، افزایش قیمت بنزین، تعمیرات و لوازم یدکی، این افزایش دردی را از آنها دوا نخواهد کرد. با این حال این حقیقت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که گرانی کرایه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای بیشتر استفاده‌کنندگان از آن که اقشار متوسط و پایین جامعه هستند فشار مضاعفی خواهد بود.

2بار افزایش قیمت در یک سال
نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال98 علاوه بر افزایش سنتی ابتدای سال، به‌دنبال گران‌شدن بنزین هم یک‌بار افزایش یافت. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه می‌گوید: در 26 آبان 98 افزایش قیمت سوخت را داشتیم که به‌دنبال این افزایش قیمت و برای جبران تفاوت ناشی از تغییر قیمت سوخت یارانه‌ای از هزار تومان تا هزار و 500تومان از سوی وزارت کشور مجوزی صادر و به شهرداری‌ها اجازه داده شد افزایش 11درصدی را در نرخ کرایه تاکسی‌های شهری اعمال کنند تا هزینه بیش از پیش به رانندگان تحمیل نشود که برخی از شهرداری‌ها این افزایش نرخ را اعمال کردند. مرتضی ضامنی درباره افزایش سالانه نرخ کرایه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی می‌افزاید: علاوه بر افزایش 11درصدی، در پایان سال نیز مثل همه مشاغل که افزایش قیمت سنواتی را برای خدمات خود اعمال می‌کنند در تاکسیرانی هم این افزایش اعمال شد و فرایند به این صورت بود که تاکسیرانی‌ها پیشنهادشان را از طریق شهرداری‌ها در شورای شهر مطرح و تعدادی از شهرها مصوباتشان را دریافت کردند و افزایش نرخ را انجام دادند و تعدادی دیگر در حال طی مراحل کار هستند. درصورتی که مصوبه شورای شهر در فرمانداری شهر مربوطه تأیید شود افزایش کرایه‌ها اجرایی خواهد شد.

 افزایش 23درصدی کرایه تاکسی‌های تهران
اما تهران ازجمله شهرهایی بود که اجرای این طرح در آن به دلایلی تا امروز به طول انجامید. طبق مصوبه بودجه سال1399 شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شورای اسلامی شهر تهران، افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران باید از ابتدای اردیبهشت امسال انجام می‌شد که بنابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، این افزایش کرایه به ابتدای خردادماه موکول شد. به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزایش حدود 23درصدی نرخ کرایه‌ تاکسی‌ها در این شهر، بعد از عید فطر اجرایی شده است. علیرضا قنادان در مورد افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال جدید اعلام کرد: شورای شهر تهران افزایش 25درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی‌ برای سال‌جاری را به تصویب رسانده، اما سازمان تاکسیرانی به‌دلیل رندشدن کرایه خطوط به‌طور متوسط افزایش 23درصدی را اعمال کرده است. وی با بیان اینکه مصوبه شورای شهر تهران برای افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی به تصویب فرمانداری نیز رسیده است از آغاز چاپ برچسب قیمت تاکسی‌ها گفته و اعلام کرده بود که این برچسب‌ها به‌تدریج بین خطوط مختلف توزیع خواهد شد.

اجرای طرح رایگان گازسوزکردن خودروهای عمومی
گران‌شدن بنزین در آبان سال گذشته به‌طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات را به‌دنبال داشت. بخش زیادی از افزایش هزینه رانندگان تاکسی به‌طور مستقیم به بالارفتن قیمت بنزین برمی‌گردد و سایر هزینه‌ها نیز البته بی‌تأثیر از این رویداد نبوده و نیست. هفته گذشته قائم‌مقام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از آغاز طرح رایگان گازسوزکردن خودروهای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خبر داد. حمید قاسمی ده‌چشمه با اعلام این خبر گفت: این طرح هم‌اکنون به‌صورت عملی آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که روزانه حدود یک هزار دستگاه خودروی عمومی ازجمله تاکسی و وانت‌بار گازسوز شوند. وی با اشاره به اینکه اولویت این طرح با تاکسی‌ها و وانت‌بارهاست، گفت: ظرفیت اولیه کارگاه‌ها برای گازسوزکردن این دسته از خودروها درنظر گرفته خواهد شد، اما در مراحل بعدی مسافربرهای شخصی ازجمله تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی و...) و نیز مسافربرهای بین‌شهرها و روستاها نیز مشمول طرح خواهند شد. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در این زمینه به همشهری می‌گوید: به‌دنبال مصوبه هیأت وزیران این امکان از سوی وزارت نفت ایجاد شده که خودروهای تک‌سوز ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند، اما در حوزه تاکسیرانی 95درصد ناوگان دوگانه‌سوز هستند، به مالکان خودروهای بنزینی نیز اعلام شده که درصورت تقاضا برای دوگانه‌سوزکردن خودرو از این امکان استفاده کنند. ضامنی درباره استفاده خودروهای شخصی مسافربر از این امکان، اضافه می‌کند: فرایند دوگانه‌سوزکردن برای خودروهای غیرتاکسی ازجمله آژانس‌های تاکسی تلفنی و ناوگان فعال در سرویس‌های مدارس و... رایگان نیست ولی هماهنگی‌های لازم با مجموعه وزارت نفت انجام شده که با استفاده از یارانه‌های دولتی، این خودروها نیز بتوانند از طرح دوگانه‌سوزی استفاده کنند. از مجموع 320هزار دستگاه خودروی فعال در تاکسیرانی‌های سراسر کشور بین 15تا 16هزار دستگاه تک‌سوز و بنزینی هستند که با اجرای این طرح هزینه‌های آنها تا حدودی کاهش خواهد یافت اما قطعا این کاهش هزینه در حدی نیست که بر مبلغ کرایه‌ها تأثیرگذار باشد.

 جدول نرخ بلیت مترو در سال 99به‌صورت تقریبی(تومان) 



رشد 23درصدی کرایه تاکسی ‌تهران
شورای شهر تهران افزایش 25درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی برای سال‌جاری را به تصویب رسانده، اما سازمان تاکسیرانی به‌دلیل رندشدن کرایه خطوط به‌طور متوسط افزایش 23درصدی را اعمال کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید