• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10142
+
-

دشت‌آزادگان سبز شد

طرح درختکاری «جنگلانه» با همت دوستداران محیط زیست در مناطق مختلف شهرستان دشت ‌آزادگان اجرا شد

محیط زیست
دشت‌آزادگان سبز شد




عبدالهادی عبیات| دشت ‌آزادگان- خبرنگار:

اولین طرح ملی کاشت درخت با عنوان «جنگلانه» با هدف بیابان‌زدایی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط‌‌ زیست و منابع طبیعی و با مشارکت گسترده شهروندان و ارگان‌های دولتی در مناطق دشت ‌آزادگان و هویزه اجرا شد.
در این روز جنب و جوش خاصی در شهرهای منطقه دیده می‌شد. همه از طرح جنگلانه کاشت درخت و کمربند سبز سخن می-گفتند و مهم‌تر از هر چیز، فرهنگ‌سازی این سنت حسنه در میان کودکان و بزرگسالان بود. جالب این‌که کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان حضور پرشور و پررنگی در این طرح داشتند. طرح جنگلانه به همت و تلاش فعالان و دوستدارن محیط‌‌ زیست دشت ‌آزادگان و با همیاری اداره منابع طبیعی این شهرستان انجام گرفت.


کاشت داوطلبانه 18 هزار نهال 

دشت آزادگان گرفتار بیابان‌زایی، افزایش دما و آلودگی محیط زیستی است. و حالا برای مقابله با این خطرهای زیست‌محیطی، دوستداران محیط زیست، سازمان‌های مردم‌نهاد و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دشت آزادگان، برای برگزاری اولین طرح جنگلانه شامل کاشت 18 هزار نهال در مناطق فوق‌بحرانی دشت آزادگان و هویزه (در مناطقی مانند ام‌الدبس و عفلوگ) تلاش می‌کنند.

«ناصر عبیات» فعال محیط‌‌ زیست و مسئول اولین طرح جنگلانه دشت آزادگان و هویزه به همشهری می‌گوید: هدف از اجرای این طرح نجات محیط‌‌ زیست دشت‌ آزادگان است.
وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن حقابه رود کرخه و خشک شدن بخش بزرگی از هورالعظیم و خشکسالی‌های پی‌درپی ناشی از تغییرات اقلیم، محیط‌‌ زیست دشت آزادگان و هویزه به‌شدت آسیب دیده و دمای هوا به بیش از 50 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته که بی‌سابقه بوده است و اجرای طرح جنگلانه برای نجات منطقه از این مصائب است.


مشارکت خوب مردم

عبیات درباره طرح جنگلانه توضیح می‌دهد: ایده اجرای طرح جنگلانه در دشت آزادگان اواسط سال جاری توسط فعالان محیط‌‌ زیست مطرح شد و بعد از بررسی‌های فراوان در مورد اجرای اولین طرح جنگلانه در دشت آزادگان و هویزه به توافق رسیدیم و گروهی از دوستداران محیط‌‌ زیست به شکل خودجوش و داوطلبانه جنگلانه 1396 را سازماندهی و مدیریت کردند. این فعال محیط‌‌ زیست اضافه می‌کند: برای اجرای طرح جنگلانه، یک برنامه کامل و یکپارچه طرح‌‌ریزی شد و حدود 500 نفر داوطلب برای شرکت در این سنت حسنه اعلام آمادگی کردند و هزاران نفر از شهروندان دشت آزادگان و هویزه هم از طرح حمایت کردند.

وی اظهار می‌کند: مشارکت مردم در این برنامه خیرخواهانه بسیار باشکوه بود و علاوه بر این، اداره منابع طبیعی و دیگر ارگان‌های دولتی هم از جنگلانه 96 استقبال گسترده کردند.
عبیات می‌گوید: حضور پرشور کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان به‌ویژه درشهرستان سوسنگرد مهم‌ترین ویژگی این طرح بود.


کاشت درخت در مناطق مختلف

این فعال محیط‌‌ زیست می‌گوید: ما هیچ راهی برای مقابله با افزایش دمای هوا در خوزستان به شکل عام و در دشت آزادگان و هویزه به شکل خاص نداریم، مگر با کاشت درخت و ایجاد پوشش گیاهی.
عبیات اظهار می کند: ما نمونه‌هایی از درختانی را که درجه حرارت بالا و کم‌آبی را تحمل می‌کنند در منطقه عفلوگ و ام‌الدبس کاشتیم.او با بیان این‌که بنا داریم طی سال‌های آینده 60 هزار درخت در دشت آزادگان و هویزه بکاریم می‌گوید: در مرحله اول این طرح 1500 اصل نهال درخت کنار و کهور در منطقه جنگلی ام‌الدبس که چندی پیش در آتش سوخت، کاشتیم و در مرحله دوم حدود 5 هزار نهال در مناطق مختلف منطقه عفلوگ کاشته خواهد شد.عبیات می‌گوید: اجرای طرح جنگلانه در دشت ‌آزادگان تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.


از نخل گرفته تا اوکالیپتوس

این فعال محیط‌‌ زیست ادامه می‌دهد: در طرح جنگلانه 96 ما 6 نوع اصل نهال درخت برای کاشت در مناطق مختلف دشت آزادگان و هویزه تهیه کردیم که همه آنها قادر به رشد در محیط‌های خشن و کم‌آب و با درجه حرارت بالا هستند.
عبیات اضافه می‌کند: درختانی که در منطقه کشت می‌شوند در گونه‌های درختان و درختچه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، از جمله کنار، کهور پاکستانی، اوکالیپتوس، برهان، شیشه شور، نخل، و مورد. این درختان به دلیل رشد سریع از سایر درختان متمایز می‌شوند.

وی می‌افزاید: برنامه جنگلانه 96 به هیچ گروه خاصی در دشت آزادگان و هویزه وابسته نیست و دلیل اصلی اجرای آن افزایش نگرانی روبه‌رشد مردم و فعالان محیط‌‌ زیست از افزایش بی‌سابقه درجه حرارت دمای محیط و افزایش بیابان‌زایی و همچنین افزایش میزان آلودگی ناشی از فعالیت شرکت‌های نفتی و گسترش شهرنشینی و نیز تخریب بخش‌هایی از جنگل‌های باارزش منطقه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید