• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 7 خرداد 1399
کد مطلب : 101417
+
-

استقبال از نفتکش‌ها

سومین نفتکش ایران هم به منطقه اقتصادی ونزوئلا نزدیک شد

استقبال از نفتکش‌ها

دومین نفتکش حامل فراورده‌های نفتی صادراتی ایران به ونزوئلا بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی به محل تخلیه رسید و سومین نفتکش نیز دیروز به موقعیت اسکورت در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا رسید؛ دیروز تصاویری از 4جنگنده نیروی هوایی ونزوئلا منتشر شد که در حال مشایعت نفتکش ایران در دریای کارائیب بودند.

در مراسم استقبال از نخستین نفتکش ایرانی به‌نام فورچون در بندر «پوئرتوکابیو» طارق الایسامی معاون رئیس‌جمهور و وزیر نفت، سرلشکر «پادرینو لوپز» وزیر دفاع، «ادمیرال رمخیو سبایوس» فرماندهی عملیات استراتژیک، «اسد روبال چاوز» رئیس شرکت نفت و حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا حضور داشتند.
نفتکش «فارست» که دومین شناور از ناوگان پنج فروندی نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران است که فراورده‌های نفتی را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کند، یکشنبه شب حدود ساعت ۲۴به محل اسکورت رسید و با همراهی ناوهای نظامی ونزوئلا عازم بندر تخلیه شد.
طارق الایسامی روز دوشنبه از ایران به‌خاطر انتقال سوخت، مواد افزودنی و قطعات یدکی و بالا بردن بازده پالایشگاهی در ونزوئلا قدردانی کرد. او که در محل پالایشگاه ال پیاتو در بندری درمناطق مرکزی ونزوئلا که نفتکش ایرانی فورچون به آن‌جا رسیده است سخن می‌گفت به خبرنگاران گفت: ما خوش‌اقبالیم که می‌توانیم در این دوران روی ایران حساب کنیم. در مراسم استقبال از نفتکش‌های ایران، پرسنل نفتی ونزوئلا تصاویری از پرچم‌های ایران و ونزوئلا و نیز هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید این کشور در دست داشتند.
وزیر نفت ونزوئلا پیش از این در پی ورود نخستین نفتکش ایرانی به منطقه اقتصادی ونزوئلا در پیامی توییتری نوشته بود: همکاری ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی بر مبنای تبادلات علمی و توسعه سازنده صنعت هیدروکربن بنا شده است. این تجربه همچنین ما را به‌عنوان کشورهای عضو اوپک متحد می‌کند. ممنون برادران
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم پس از ورود دومین نفتکش ایرانی حامل سوخت ایران به کشورش در پیامی توییتری درباره این کشتی نوشت: فورچون روز دوشنبه 25مه [5خرداد] به نماد آزادی و شجاعت 2ملت ونزوئلا و ایران تبدیل شد.
مادورو پیش از این از دولت و ملت ایران بابت همبستگی با مردم ونزوئلا و پشتیبانی از کاراکاس قدردانی و تشکر کرده و گفته بود: ونزوئلا و ایران هر2 خواهان صلح هستند و ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم. شاید خرید و فروش بنزین امری عادی در دنیای تجارت باشد، اما ونزوئلا و ایران هر 2 تحت تحریم‌های شدید آمریکا هستند به‌گونه‌ای که ونزوئلا که خود تولید‌کننده بنزین بود و روزگاری به ایران صادرات بنزین داشت، این روزها با مشکلات عدیده در تامین سوخت شهروندانش دست و پنجه نرم می‌کند، صادرات بنزین ایران به ونزوئلا آنقدر اهمیت یافته که از لحظه بارگیری نفتکش‌ها در بنادر ایران چشمانی در سراسر جهان به سوی آنان است؛ مردم ونزوئلا برای تامین نیازهایشان، مسئولان امنیتی آمریکا برای تهدید و مقابله با آن و خبرنگاران برای رصد سرنوشت این نفتکش‌ها و حالا نفتکش‌های ایران یک به یک پس از سپری کردن هزاران کیلومتر به سواحل ونزوئلا رسیده‌اند و علاوه بر نفتکش‌های فورچون، فارست و فاکسون 2 نفتکش دیگر ایران به نام‌های پتیونیا و کلاول هم در راه رسیدن به سواحل ونزوئلا هستند.
جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هشدار داده بود که ما مرتب می‌گوییم که ایران و ونزوئلا 2 کشوری که خارج از نظام بین‌المللی هستند، تحریم‌های بین‌المللی را با این مبادلات آشکارا نقض می‌کنند. 
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم‌ماه گذشته به پروازهای هواپیمایی ماهان به ونزوئلا معترض شده بود. حتی آمریکایی‌ها مدعی شده بودند ایران با این پروازها در حال انتقال فناوری تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا هستند و در ازای آن به ایران طلا منتقل می‌کنند، اما این ادعا را سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران رد کرد.
به گزارش همشهری، ماجرای نقل و انتقال بنزین به ونزوئلا به پرونده برجام هم کشیده شده است. براساس قطعنامه 2231شورای امنیت، ایران منعی برای صادرات نفت و فراورده‌های نفتی ندارد درحالی‌که براساس قطعنامه‌های قبلی که پس از برجام لغو شدند، همه کشورها ملزم به بازرسی، توقیف و حتی امحای محموله‌های ایرانی بودند!
احتمال توقیف محموله‌های نفتی ایران به این دلیل جدی شد که آمریکا 4ناو را به محدوده دریای کارائیب منتقل کرده بود و حتی اخباری مبنی بر تعقیب یکی از نفتکش‌های ایران توسط این ناو منتشر شده بود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد جدی بوده چون کاپیتان یکی از نفتکش‌ها گفته ورود آنان به ونزوئلا پشت پرده‌هایی دارد که بعدها منتشر می‌شود. ایران پیش از این طعم توقیف نفتکش را در ماجرای نفتکش گریس یک که در جبل الطارق توسط انگلیس توقیف شد، دارد. در آن زمان اما نفتکش با پرچم پاناما در حرکت بود درحالی‌که این بار هر 5نفتکش با پرچم ایران و بدون توجه به تهدیدات آمریکا در حرکت بوده‌اند. ایران با احضار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا درباره عواقب مزاحمت برای نفتکش‌های خود هشدار داده بود و حسن روحانی هم رسما آمریکا را تهدید به عمل متقابل کرد. روحانی دیروز هم با همتای سوئیسی خود گفت‌وگو کرد. بعید نیست انتقال پیام به آمریکا از طریق حافظ منافعش یکی از محورهای مطرح شده در این مذاکرات بوده باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید