• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101374
+
-

ویروس کرونا به سادگی با لمس سطوح منتقل نمی‌شود

ویروس کرونا به سادگی با لمس سطوح منتقل نمی‌شود

علی ملائکه _  روزنامه‌نگار و پزشک

شیوع کرونا در ماه‌های اخیر باعث شد که ضد‌عفونی کردن سطوح به‌صورت یک رفتار بهداشتی معمول درآید، چرا که لمس کردن سطوح آلوده به ویروس و بعد دست زدن به بینی، چشم و دهان می‌تواند باعث انتقال آن به افراد شود، اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در راهنمای جدیدی که اخیرا درباره سرایت ویروس کرونا منتشر کرده است، می‌گوید این ویروس به سادگی از طریق لمس سطوح منتقل نمی‌شود.
همچنین براساس این راهنمای جدید ویروس کرونا به سادگی از انسان به حیوان و بالعکس سرایت نمی‌کند. سرایت ویروس کرونا عمدتا هنگامی صورت می‌گیرد که شخص دارای عفونت با عطسه، سرفه یا حتی حرف زدن در فاصله نزدیک فرد دیگر قطرک‌های حاوی ویروس را در هوا پخش کند و فرد دیگر با استنشاق آنها آلوده شود. این راهنمای جدید می‌تواند ترس‌های بیجا درباره انتقال ویروس کرونا را کاهش دهد. بسیاری از افراد نگران هستند که صرفا با لمس یک شی ممکن است ویروس کرونا را بگیرند، 
درحالی‌که اینگونه نیست. حتی اگر ویروس روی سطحی بماند، به‌معنای آن نیست که همیشه قابلیت سرایت دارد.
این توصیه جدید به‌معنای آن نیست که افراد باید شستن دست‌ها و ضد‌عفونی کردن سطوح را کنار بگذارند، بلکه به آنها امکان می‌دهد در این‌باره عملگرا باشند و وسواس به‌خرج ندهند.
باتوجه به اینکه راه اصلی انتشار ویروس از طریق تماس شخص به شخص، حتی در میان افرادی است که هیچ علامتی را نشان نمی‌‌دهند، شیوه اصلی پیشگیری هم فاصله‌گیری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمع‌ها به‌خصوص در فضاهای بسته و حفظ فاصله‌ دست‌کم ۱.۸متری از دیگران است. پاک کردن و ضد‌عفونی کردن سطوحی که به‌طور مکرر لمس می‌شوند، نیز همچنان توصیه می‌شود اما در اولویت بعدی قرار می‌گیرد، به‌خصوص اگر به‌طور مرتب دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و چشم‌ها، بینی و دهانتان را لمس نکنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید