• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10133
+
-

ضرورت آموزش مردم محلی برای پذیرش‌گردشگران

مجید طاهری| مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی البرز:


البرز از استان‌های توانمندی است که در حوزه بوم‌‌گردی توانایی‌‌های بسیاری دارد. با این حال، این جاذبه‌ها برای هموطنان ناشناخته باقی مانده است. در گوشه و کنار این استان روستاها و آبادی‌های جذابی هست که حتی شنیدن نام آن روستاها برای مردم ایجاد جاذبه می‌کند. کمتر ایرانی نام سیرود، سنج، همه‌جا و جارو را شنیده است.

با این حال هر بوم‌گرد که نام این روستاها و مناطق را می‌شنود، برای حضور در آن روستا کنجکاوی می‌کند. البرز برای تقویت بوم‌گردی با توجه به توانایی‌های موجود می‌تواند از استان‌های شاخص و پرجاذبه در عرصۀ بوم‌گردی روستایی باشد. طرح بوم‌گردی یکی از انواع گردشگری است و اکوتوریسم یا بوم‌گردی در جغرافیای طبیعی و جعرافیای انسانی منطبق است و یکی از انواع رو‌به‌رو شدن با ناب‌‌ترین جلوه‌های بوم‌گردی و روستاگردی است و ایجاد مراکز اقامتی روستایی با ارائه خدمات روستایی، برای گردشگران جذابیت بسیار بالایی دارد. 

استان البرز برای تقویت بوم‌گردی با توجه به توانایی‌هایی که دارد، می‌تواند از استان‌های شاخص در بوم‌گردی روستایی باشد و مسئولان استانی با تقویت این حوزه، صنعت گردشگری را می‌توانند توسعه دهند. گردشگران زیادی دوست ندارند هنگام سفر در هتل‌های ستاره‌دار اقامت کنند و ترجیح می‌دهند زمان استراحت خود را در خانه‌های روستایی بگذرانند.

ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها غیر از ایجاد اشتغال برای جوامع محلی باعث رقابت در میان صاحبان اقامتگاه‌های‌ گردشگری نیز می‌شود. علاوه بر این، ایجاد ایناقامتگاه‌ها، توسعه‌ گردشگری روستایی و در نتیجه افزایش درآمد برای روستاییان را به دنبال  دارد. برای استاندارد‌سازی فعالیت‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید تشکل خاصی ایجاد و قوانین لازم وضع شود. 

فعالیت و نحوه خدمات‌رسانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هتل‌های لوکس تفاوت زیادی دارد. به همین دلیل بر خلاف برخی‌ که تصور می‌کنند گسترش این اقامتگاه‌ها باعث کسادی بازار هتلداری می‌شود، کیفیت و کمیت فعالیت این مراکز اقامتی به هم نزدیک نیست و دردسرساز نخواهد شد. 

اغلب گردشگرانی که به اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌آیند با کوله‌پشتی هستند که اغلب ارزان سفر می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که این گردشگران خواستار اقامت در هتل‌های چندستاره باشند. به همین دلیل خللی در کار مراکز اقامتی دیگر از جمله هتل‌ها ایجاد نمی‌کنند. آموزش جوامع محلی برای چگونگی اداره اقامتگاه‌های بوم‌گردی ضرورت بسیار دارد و جوامع محلی برای جذب گردشگران باید آموزش‌های لازم را ببینند.

 نحوه جذب‎ گردشگران و ایجاد حس رضایت در آنان مهارتی است که جوامع محلی باید با آن آشنا شوند. در استان البرز، سال گذشته و امسال چند دوره آموزشی برای دهیاران روستاهای هدف گردشگری برگزار شد تا با روش‌های برخورد مناسب با گردشگران آشنا شوند. اگر آگاهی دهیاران در مورد چگونگی برخورد با گردشگران افزایش یابد، در طول زمان شاهد انتقال این بینش به دیگر اهالی روستاهای استان خواهیم  بود. غیر از برگزاری دوره‎های‌ آموزشی برای دهیاران، مالکان و بهره‌برداران مراکز اقامتی و پذیرایی استان نیز باید در دوره‌های ‌آموزشی ویژه شرکت‌ کنند. برگزاری این دوره‌های ‌آموزشی به زمان خاصی از سال محدود نمی‌شود و به طور مستمر ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید